2013/02/21

Mitt hjärta är inte till salu

DEBATT. På marknaden har allt ett värde. Min kropp och min tid har ett värde. Finns där bara en arbetsgivare som är beredd att betala så säljer jag mig själv och min frihet och kallar det för att gå till arbetet. Allt materiellt har ett värde. Jag växlar in min tid i pengar med vilka jag kan köpa mig materiella ting. Det kallas marknadsekonomi. Det är en konstruktion fylld av kompromisser. För att åtminstone få vara lite fri så måste jag gå med på de bestämda förutsättningarna och göra mig själv tillgänglig på marknaden. Jag är till salu och jag har ett pris. Du med.

Men det finns en del saker som rör sig utanför marknaden, en del saker som inte kan köpas eller säljas. Du kan inte köpa dig till kunskap. Du kan inte köpa drömmar och idéer. Du kan inte köpa vänskap eller kärlek. Inom dessa områden sker en egen byteshandel som står utanför ekonomin. Det är mänskliga sociala strukturer, abstrakta band mellan individer och grupper. Detsamma gäller gemenskapen kring ett fotbollslag.

Den dagen som en enskild investerare går in och köper majoriteten av IFK Göteborg kommer jag inte längre vara dess anhängare. Ingen enskild investerare kan köpa min kärlek. Mitt hjärta är inte till salu. Så länge vi har kvar 51 %-regeln inom svensk föreningsidrott är detta omöjligt. Det är en regel som säger att föreningens medlemmar alltid har en majoritet i beslutsfattandet. Den dagen som föreningens medlemmar inte längre har den majoriteten är föreningen död.

Än så länge finns denna regel inskriven i Riksidrottsförbundets stadgar, men det ser ut som det kan komma att ändras. Inom en snar framtid kan idrottsföreningar bli enskilda människors marionetter. Har ni hört talas om Red Bull Salzburg? Jag hoppas jag hade sluppit. IFK Göteborg rör sig oundvikligen inom ekonomin, vi betalar ut löner, tar betalt för matcher, en spelare har ett marknadsvärde. Men än så länge är det huvudsakliga fundamentet fredat. IFK Göteborg är fortfarande medlemsstyrt.

Jag tror att vi aldrig kommer få se vår förening bli köpt. Jag hoppas att fotbollsförbundet kan ta sitt förnuft till fånga och förstår värdet av 51 %-regeln. Den svenska fotbollen får aldrig bli som exemplet i Österrike. Eller som exemplen vi ser i Manchester, i London, eller i Paris. IFK Göteborg är ingen show, IFK Göteborg är ingen popcorn-underhållning, för det är vi som är IFK Göteborg, medlemmarna och supportrarna. Och så länge IFK Göteborg får vara medlemsstyrt kommer vi vara större än alla världens miljadärsklubbar.

@BengtsonJoakim