2012/11/14

Gästkrönika - Vi bör stå enade, ej splittrade!

GÄSTKRÖNIKA. I dag välkomnar vi signaturen "Erik H" som serverar en gästkrönika om sina slutsatser kring vår supporterkultur. Vill du delge dina åsikter eller tankar i form av ett kåseri, en krönika eller en analys? Maila oss din text eller din bild på:kontakt@baraben.com så kan den bli publicerad här - på Fotbollsgöteborgs största och bästa blogg!


Först bör jag deklarera att jag inte tillhör någon gruppering. Jag sitter på sittplats och trivs bra med det. Då vår älskade förening lider av en kris, vilket ett guld på 16 år givetvis kan beskrivas som, är det rätt få saker som man som supporter kan göra. Man kan ge glada tillrop till spelarna, man kan försöka få med sig en eller några extra kompisar på hemmamatcherna och man kan köpa årskort. Man kan också sluta prata illa om andra supportergrupper som stöttar samma lag. 

Jag anser att vi ska ha beröm. Under dessa långa mörka år har supporterskaran skött sig bra. Genomgående ett högt publiksnitt, väldigt få skandaler (inkastade föremål, stormningar etc) och en stödjande publik. 

Något som däremot stör mig lika mycket varje gång är då jag hör Blåvita supportrar snacka skit om andra Blåvita supportrar. Det kan vara på stan, det kan vara på diverse internetforum och det kan vara chattrutan här på den eminenta bloggen Baraben.com. Är rätt övertygad om att den Blåvita supporterskaran är en av de allra mest splittrade i Sverige. Något som jag finner ytterst tråkigt. 

Ett exempel är självklart all den skit Ultras Göteborg får. Som ultrasgrupp är de den i Sverige som bränner klart minst bengaler. Detta pga det negativa ställningstagande stor del av övrig publik tagit. Vid de enstaka tillfällen det faktiskt sker blir det ett mindre ramaskri. Man behöver inte gilla bengaler, men man måste tillslut inse att det tillhör ultraskulturen och det kommer ske igen. Tillika får Ultras Göteborg sällan beröm för de resor de anordnar, de tifo-korregrafier de skapar eller de flaggor de målar. 


Tror att vi alla kan enas om att en splittrad supporterskara inte gynnar blåvitt, det drabbar i slutändan stödet till laget. Försök därför ha förståelse för att folk väljer att stödja sitt lag på olika sätt. Alla är nämligen där för samma mål;

Att heja fram IFK Göteborg till 3 poäng. 

Jag vill till sist visa ett klipp. Hammarbys huligangruppering anordnar en fest, och till den ansluter gamla sittplatsgubbar, barnfamiljer och ultrasgrupper. För längst in håller de ändå på samma lag. Något som många av dagens supportar till IFK Göteborg tycker är mindra viktigt. 




//  Erik H