På gång


måndag 23 juli 2012

Twittrande Änglar - problem eller möjlighet?

TWITTRANDE SPELARE. Efter nio raka allsvenska matcher utan seger och med den förödmjukande förlusten med 0-5 mot Gefle IF i färskt minne är det inte konstigt att krisstämningar sprider sig kring IFK Göteborg. I den frustration som krisen föder söks förklaringar och syndabockar till lagets misslyckande.

På olika nätforum uttrycks nu irritation över att IFK Göteborgs spelare hänger för mycket på twitter och andra sociala medier och inte tycks ta problemen på allvar. Det är ingen som påstår att twittrandet skulle utgöra en huvudförklaring till de uteblivna segrarna. Men en del tycks mena att twittrandet tar fokus från fotbollen och de problem som klubben har samt att spelarnas agerande på twitter och i andra sociala medier är ett uttryck för bristande respekt för supportrarna och för de problem som klubben står inför.

Ungefär halva den blåvita truppen har twitter-konton. Mest aktiv och uppmärksammad är målvakten John Alvbåge, som under signaturen @JALV82BAGE i färgstarka ordalag delger omvärlden sina uppfattningar om lite av varje, inte minst inom film och populärkultur. Därefter kommer unga löftet David Moberg Karlsson, som skriver under signaturen @Davidifk och mottot "Alla som inte dansar är våldtäcktsmän" (felstavningen i originaltexten).

Sociala medier har blivit en naturlig del av samhällslivet, lika självklart som TV, telefon, dator och e-post. Att motverka spelares användande av sociala medier är att försöka gå baklänges in i framtiden. Därför var det bara pinsamt när svenska handbollslandslaget införde twitter-förbud för spelarna under EM i Serbien i januari 2012. Vad vore nästa steg? Att Mikael Stahre skulle samla ihop spelarnas mobiltelefoner i samband med uppladdningar inför viktiga matcher? Nej, tvärtom är användandet av sociala medier en möjlighet att föra spelare och supportrar närmare varandra, utveckla informationen om vad som händer i föreningen samt stärka klubbidentiteten.

Däremot är det med sociala medier som med alla andra medel för kommunikation - de måste användas med förnuft och i medvetenhet om mediets förutsättningar. Sociala medier skiljer sig från till exempel mobiltelefoni och e-post genom transparensen (öppenheten) och möjligheten till interaktivitet. En spelare i IFK Göteborg representerar alltid klubben. Detta ständiga representantskap är ett pris den enskilde spelaren måste betala och som får betydelse för hur man uppträder i sociala medier, vilka signaler man sänder ut. I den kris som nu råder är det av värde att spelarna även i sociala medier uppvisar självdisciplin och krismedvetenhet. Flamsande får ske i andra former.

Så kära blåvita spelare - fortsätt gärna twittra, blogga och verka i de sociala medier som i allt större utsträckning präglar vår värld. Men gör det på ett sätt som hedrar både Dig och föreningen.

Ulf Bjereld