2012/07/27

Jag tog ett snack.. med Nicklas Bärkroth


Allsvenskan har precis vänt, och förväntningarna, eller snarare, kraven - är skyhöga.
IFK Göteborg har fått in ett "nyförvärv" som många hoppas och tror på.
En kille som debuterade i allsvenskan för 5 år sedan, och som trots sin långa erfarenhet bara är 20 år gammal. Jag slog honom en signal;


Välkommen tillbaka, Nicklas Bärkroth! 
Tack så mycket! Det känns oerhört bra faktiskt. 

För de som inte känner till dig så väl - vem är du? 
Hehe, det var en svår fråga, men jag kan säga såhär; Jag är en riktigt blåvit gubbe in i själen, med ett stort hjärta för klubben som är oerhört motiverad och jag är lycklig över att få komma tillbaka nu. Jag har spelat fotboll i blåvitt sen jag var fjorton år och började i  U-truppen men kom ganska tidigt upp i A-truppen, och där är jag tillbaka nu.

Hur har du utvecklats sen vi såg dig sist?
Framförallt är det tryggheten med boll, och de beslut man tar. Jag känner att jag har fått en klarare bild över vad jag skall göra på plan när jag får bollen och slipper då den där stressade känslan man kan få som ofta kan röra till det. Man prioriterade passningsspel och individuell skicklighet väldigt högt i Portugal, och det är klart att de satte sina spår i mig också.


Utveckling


Du har varit saknad, och vi kan bara anta vilka anbud som gavs - vad var det som fick dig att välja Blåvitt? 
Det nya tankesättet med nya tränare och ett helt nytt spelsystem kändes väldigt spännande och det passar mig på ett helt annat sätt än det tidigare spelsätt vi hade. Sen vill man gärna hjälpa klubben nu när det gått lite knackigt och ta upp klubben på fötterna igen. Det är givetvis ingenting man gör själv, men jag vill väldigt gärna vara en bidragande faktor.


Vad är ditt personliga mål med IFK Göteborg, och vilken blir Din roll i laget? 
Det stora målet är ju att få spela hela 90-minutersmatcher och få förtroendet i startelvan.
Sen har jag inte direkt någon önskeroll utan hoppas mer på att få spela på en och samma position hela tiden. - Innan kunde det bli lite hackigt, då man blev runtslängd som högermittfältare, vänstermittfältare och ibland anfallare. Då var det svårt att få någon kontinuitet på det hela.
Nu har vi en bred trupp med många duktiga spelare som är bra på olika saker, så det blir inte lätt - men målet är att få spela varje match och göra en del poäng, och det skall jag visa att jag kan göra. 


Vad är din syn på Mikael Stahre och tränarstaben?
Mikael är en energifylld person som är seriös i allt han gör och det smittar av sig på spelarna.
Han går 100% in i allt han gör och går det inte bra för laget blir han mest ledsen av alla, och vice versa.
Man har fått in ett oerhört positivt tänk i laget med en lite annan syn på fotboll som vi kanske haft innan. Sen har inte alltid resultaten varit med oss - men på sikt så tror jag att detta kan vara bra för både den individuella spelaren i blåvitt men även för hela laget, och det är en av de största orsaken till att jag valde att stanna kvar.


Övning ger färdighet

Hur ser du på säsongen så här långt?
Det vore ju dumt att sticka under stolen med att det med blåvita ögon har gått riktigt dåligt, och det gör ju ont i själen när man ser att ens lag inte presterar på den nivån man skall göra - samtidigt tycker jag att vi spelmässigt är ett av de bästa laget i allsvenskan men marginalerna har tyvärr inte vart på våran sida. 

Det är ju någon gamling som har tagit ditt tröjnummer - vad skall du nu springa runt i?
Ah, det är riktigt irriterande faktiskt.. Ne, jag skall säga sanningen; Innan jag for till Portugal lämnade jag det tröjnumret och sa att jag ville ha ett nytt, och när jag kom tillbaka så var det taget redan, så nu fick jag nr 6 istället. Ett defensivt innermittfältsnummer på en yttermittfältsforward. Det blir spännande!

Nr 6? Det är ju Adams gamla nummer. Hur är du som ytterback egentligen?
Haha! Jag är en oerhört bra ytterback, där hade jag säkert.. haha nej ja skojar bara. Det är nog inte där jag skall spela.. Jag hade vart en snabb ytterback dock! 

Hur snabb är du egentligen? Antar du en utmaning mot mig på 60 meter?
Haha, det gör jag. Skall jag springa baklänges då eller?

Slutligen; Hur går det för IFK Göteborg i Allsvenskan 2013?
Nu skall man inte sticka ut hakan allt för långt, men magkänslan säger att vi kommer vara i toppen nästa år.
Får vi alla pusselbitar att falla på plats har vi material för att vinna Allsvenskan, men vad skall jag tippa.
Vi kommer SÄMST 3:a nästa år.



Efter intervjun märker jag att det finns en större vinnare i Nicklas än jag tidigare trott. Han hatar att förlora. Jag har sett det förut. Han älskar att vinna. Jag har sett det förut. Samtidigt är det något nytt. Något äkta. Han vill verkligen detta. Och med den inställningen kommer Nicklas, tillsammans med resten av gänget att ta IFK Göteborg mot en fantastisk höst. Så pass fantastisk att vi på söndagen den 4:e november, efter att ha besegrat Djurgården, kommer att säga; "Varför spelade man inte så här ifrån början?".


Vill du skicka dina tankar till Nicklas? Skriv i kommentatorsfältet nedan.


@_PatrikG