2012/05/24

Know your enemy: Kalmar hemma

Snacket efter derbyt har i mångt och mycket handlat om den bengalbränning som skedde i andra halvlek. Kommer fokusera på spelet istället, det är inte bengalen som gör att vi tappar poäng även om den är korkad. Matchen hade minst sagt två ansikten och vår första halvlek var under all kritik. Tankarna så här ett par dagar efter matchen har varit följande:

  • Kjetil blandar och ger något enormt. Han går bort sig rejält vid Gais mål. Liknar ett juniormisstag. Samtidigt förlorar han knappt en duell under hela matchen. Det är precis som att han blir alldeles för ivrig.
  • Jakob Johansson gör det bra som mittback. Han är en klart mer spelande spelare än både Hjalmar och Kjetil. Det är något som jag tycker har saknats och nu när Hjalmar saknas i morgon hoppas jag att JJ får chansen igen framför Haglund i rollen som mittback. Gjorde en miss som visserligen ledde till en farlig målchans som slutar med stolpskott av Celik, men samtidigt är han med och räddar upp ett läge strax efter.
  • Alvbåges spel med fötterna är inte bra. Snällt sagt. Uppstår en situation i första halvlek där han ska ut och rensa men missar bollen helt. En målvakt i dagens allsvenska ställer i alla fall jag högre krav på vad gäller spelet med fötterna. En målvakt skall kunna delta i spelet utan att vare sig backlinjen eller vi supportrar sätter hjärtat i halsgropen varje gång bollen passas hemåt.
  • Ytterligare lite kritik mot Alvbåge. Jag tycker han tar alldeles för lång tid vid insparkarna, oavsett om vi leder eller ligger under så tar det på tog för lång tid.
  • Får väl även passa o plussa för Alvbåge som gjorde ett par riktigt svettiga räddningar, främst i första halvlek.
  • Samspelet mellan Söder och Hysén såg lovande ut i andra halvlek, tråkigt att det bara är en match kvar innan uppehållet.
  • Farnerud slog bort oerhört mycket passningar under första halvlek, kommer inte alls upp i den nivån han visat tidigare. Det jag gillade var att man ofta såg honom högre upp i banan än tidigare.
  • Sella gjorde ingen toppmatch direkt, missade mycket passningar och såg slutkörd redan efter 20 minuter.
Startelva för imorgon? I backlinjen lär det bli samma som avslutade i derbyt. Dvs Emil, Kjetil, JJ och Logi. Där finns ju inte så mycket mer att välja på. Enda ändringen man skulle kunna göra är att slänga in Haglund som mittback, men det tror jag inte sker. Farnerud känns som den förste spelare som tas ut av Stahre, men sen känns det mer öppet. Allansson tror jag får fortsatt förtroende, om det blir till höger eller vänster spelar ingen större roll för min del. Bara han får speltid. Det finns alltså två platser kvar. Det svåraste är nog om Haglund skall tillbaka in i startelvan eller om Stahre väljer att ge Farnerud och Gerzic ytterligare en match. Jag tror det blir så att Gerzic får starta bredvid Farnerud igen.

Alltså en plats kvar på mittfältet. Även om jag egentligen skulle vilja se Sana spela igen så känns det faktiskt dumt att slänga in honom nu i sista matchen innan uppehållet och riskera att han slår upp sin skada igen. Även om man skall vara i speldugligt skick för att sitta på bänken så känns det som att hans rehab har gått lite för fort sett till hur lång tid det första skulle ta. Så snälla Stahre, chansa inte med Sana! Sista platsen tror jag därför går till Sella. Hur Sobralense sett ut på träningarna det senaste vet jag inte. Men det tanke på att han inte ens har fått göra inhopp på ett tag så kan det inte ha sett allt  för bra ut. Han borde ju vara lite extra taggad för imorgon. I anfallet finns det inget att diskutera, Söder och Hysén får fortsätta ihop. Förhoppningsvis kan Tobbes mål sist hjälpa till att få det att släppa lite för honom. Skulle han lyckas peta in ytterligare ett mot Kalmar tror jag han skulle ta med sig det även efter EM-uppehållet. Sammanfattningsvis tror jag startelvan blir följande:



Alvbåge
Emil - JJ - Kjetil - Logi
Sella - Gerzic - Farnerud - Allansson
Söder - Tobbe


I Kalmar saknas två av spelarna som varit bäst hittills under säsongen. Det handlar om Daniel Mendes och Jörgen Skjelvik. Mendes är skadad och anledningen till att Skjelvik inte är med i truppen vet jag faktiskt inte. Att dessa två spelare är borta innebär att det blir en helt ny vänsterkant Nanne Bergstrand tvingas mönstra. Intressant i Kalmar är annars att Henrik Rydström varit petad, något som inte hänt sedan... Tja, aldrig. Istället har Rydströms plats tagit av Tobias Eriksson som gjort det riktigt bra. Det blir ett lite rakare spel med Eriksson istället för Rydström. Även om Rydsröm är en duktig passningsspelare så slår han inte samma typ av öppnande passningar som Eriksson har förmågan att göra.
Inför säsongen så tappade man två av sina så kallade "stjärnbrassar". Daniel Sobralense finns som bekant numer i den blåvita dressen. Ricardo Santos o sin sida gick till Djurgården där han mäktat med tre mål. Tyngre har det gått för Sobralense som endast gjort två poäng totalt. Bägge dessa spelare var tidigare mer eller mindre ordinarie i Kalmar. Man ersätta spelarna med bland annat Sebastian Andersson som förra året var riktigt bra i Ängelholm. Han har inte haft riktigt samma utdelning i Kalmar och Allsvenskan.

Kalmar kommer senast ifrån 3-0förlust mot Åtvidaberg, vilket knappast var något Nanne Bergstrand hade räknat med. I och med skador och avstängningar tvingas Nanne göra förändringar och det kanske är bra med tanke på hur det såg ut senast. Sen att det är helt fel spelare som försvinner är knappast något som KFF:are är särskilt glada över. Hur man väljer att lösa problemet med de frånvarande spelarna tror jag blir så att Nenad Djordejvic går in i backlinjen för Skjelvik medan Rydström går in på mitten och förflyttar tidigare nämnde Karlsson ut på kanten.

En spelare att hålla koll på är Melker Hallberg. Killen är född 95 men det syns knappast på planen. Han har verkligen tagit för sig nu när han fått chansen. En spelare som skall bli oerhört intressant att följa och är den som ses som Kalmars stora löfte nu efter spelare som Rasmus Elm och Mattias Johansson.

UTROPSTECKNET En spelare som backlinjen får se upp med är Albiola Dauda. Som bäst har han tidigare gjort sju mål vilket lär slås i år då han redan nu står på fem mål. Det som förvånat mig när jag sett Kalmar spela är hur mycket Dauda faktiskt löper. Har tidigare fått för mig att han är en lat spelare, men det har inte synts i matcherna jag sett. Han har löpt grymt mycket och hela tiden satt press på backlinjen tidigt. Så här gäller det att se upp!

FRÅGETECKNET Hur kommer det se ut nu när det blir en helt ny vänsterkant? Kommer man få ihop spelet där överhuvudtaget? Med lite tur kanske det blir riktig autostrada för Salomonsson och Sella längs vår högerkant. Min förhoppning är att det kan lossna nu och det hade varit oerhört skönt med en riktig storseger så här innan uppehållet.