2012/03/28

Tobias Hysén: "Erik Hamrén skämtade bara om EM"

HANKINS VS. HYSÉN. IFK Göteborgs stjärnforward och lagkapten Tobias Hysén är en av bloggarna här på BaraBen.com. Mellan varven samtalar han med Blåvittbloggens grundare Markus Hankins om läget i laget, färgen på gräset och smaken på vattnet. Här är deras senaste samtal från tisdagskvällen (27/3) transkriberat för er läsare - ord för ord. 18 frågor och 18 svar.

Ingen censur, bara raka rör.
Kaptenens (b)logg.

FETMARKERAT: HANKINS FRÅGOR
ICKE FETAD TEXT: HYSÉNS SVAR

Tobias Hysén, lagkapten i IFK Göteborg och först att bli uttagen i sommarens landslagstrupp, eller?
- Nej, alltså, jag och Erik står på scenen och en reporter frågar hur stor chans det är att jag kommer med. Och följer upp sin fråga med att svara själv - "han é klar va?". Då säger Erik," jag du säger ju det, han e klar, vi kör på det". Det sjuka är att alla verkar inte ha fattat att det var på skämt. Men det é klart att det var kul ändå. Det kändes som att det är stor chans att jag kommer med i alla fall. Han sa ju många bra saker om min personlighet och att jag alltid ger allt och sprider bra energi. Fotbollsmässigt finns det ju många som kan vara med, men i ett EM är ju sådana grejer nog så viktiga.

Är det svårt att inte ha EM i tankarna hela tiden, trots att allsvenska starten bara är några dagar bort?
- Jag tänker inte på EM. Förutom när alla andra snackar om det. Mitt fokus är bara på Blåvitt. Sen är det klart att man drömmer sig bort någon gång, tänker på hur häftigt det skulle vara att få vara med i ett mästerskap och förhoppningsvis få nån minuts speltid. Men IFK går alltid först, framför allt nu när det börjar närma sig att Allsvenskan.

Även när en reporter ringer och säger att Guidetti "attackerat" dig i Café, att han vill ha "din" plats?
- Guidetti är skön, han ringde mig direkt och förklarade hur han menade. Eller ja, han försökte ringa, men vi skulle ju lira match i Turkiet, så vi messade lite. Han är uppriktigt sagt en fantastisk karaktär. Bra spelare och en bra människa.

Ok, men även om du utåt sett måste säga så "vi är goda vänner" - blir man inte lite taggad med när det är lite "kaxig konkurrens" - där spelare tar för sig och utmanar ens plats i en trupp?
- Nja, jag är inte sån. Jag tar inte åt mig av sånt där. Andra kanske hade blivit sura, men det rinner av mig bara och det är sant. om Hamrén vill ha med mig tror jag inte det är på bekostnad av Guidetti, så det känns lugnt.

Ja, men att bli utmanad behöver ju inte innebära att man ska lacka ur. Men mer känna flåset i nacken?
- Nej, som jag sa, jag tror inte det är jag eller han i det här fallet. Snarare båda två.

Vad hoppas du kunna leverera under vårsäsongen i Allsvenskan?
- Att kunna göra det jag gjorde förra våren. Då menar jag ett bra spel och en del mål och så hoppas jag vi är med i toppen.

Har du några mer konkreta ambitioner med ditt spel, i hur du vill utveckla det?
-Det är så svårt att säga. Jag kan ju ha massa bra kombinationer med andra spelare och spela grymt bra på planen men samtidigt inte göra mål. Då är det ju svårt att säga om det verkligen är bra av mig. Är det däremot tvärtom, med sådär spel från mig men tio gjorda mål, ja då är det troligtvis så att vi vunnit en del matcher tack vare det.

Om du spelar bra men inte gör så mycket mål, det känns lite Peter Ijeh över det. Hur ser du på nivån på andra anfallare i Allsvenskan?
- Det känns som att det finns många bra anfallare faktiskt, mer än normalt. Många killar med kapacitet att göra många mål, som Wanderson och Ranegie. Killar som vet vi gör mål. Sen är såna som Söder, Sundin, Larsson och Borges spelare man vet är bra. Lasse och Claesson, Santos har varit väldigt bra. Jag kan räkna upp många faktiskt.

Ranegie är ännu en som lite halvt varit ute med "sågen", men framför allt mot Blåvitts lagbygge i år. Han tror inte på er. Kan man ta spekulationer från spelare som kör ful BMW på allvar?
- Han låter mest bitter hahaha. (Hankins notering: Sagt med mycket värme och skämtsam ton. Ingen beef här inte, kära journalistkollegor...)

Vad ska Blåvitt ha för ambitioner i år?
- Jag hoppas och tror att vi kan vinna, men det är en helt annan sak att säga det. Men efter två sjundeplatser är det ett måste att vi kvalificerar oss för Europaspel i år.

Hur är det med den mentala biten i Blåvitt just nu. Efter fjolårets fiasko var det många som var missnöjda, som inte trodde på våra tränare, som gnydde lite i det tysta. Hur långt bort från det står vi i dag?
- Man kan säga så här. Jonas, Stefan och Teddy gjorde det fantastiskt bra i tre år, vi hade det alla lite tungt i två år efter det. Nu är vi så jävla laddade och sugna att få dra i gång att det är helt sjukt. Jag och Nordin satt fyra timmar i bil i dag från och till Helsingborg och den allsvenska upptaktsträffen. Det enda vi snackade om var laget, premiären, hur vi ska göra på planen, hur han ska passa, hur jag ska löpa, vem som borde spela var, haha. Nej men det är en sjukt laddad grupp och alla bara längtar efter att få dra i gång, det är så bra det kan vara. Sen är det en bit kvar till vår topp. Men vi är så jävla redo vi kan bli.

Jag tycker det märks att du håller tungan rätt i mun. Har du funderat mycket på hur de andra i laget, föreningen och sfären runt om kring kommer granska "kaptenens" ord i år?
- Rätt i mun, eller bara rätt. Det är stor skillnad på atmosfären kring laget. Kaptenens ord väger inte tyngre än nån annans, när vi har ringen innan match säger jag alltid till någon annan att ta snacket. Vi har många bra ledare i laget, alla ska vara med och peppa. Ibland tar jag det själv, men det är allas ansvar.

Men funderar du på det ansvaret, den ledarskapspositionen, varje gång du säger något nu - eller tar du det som det kommer?
- Jag tänker till, självklart, men inte mer än innan. Jag är inte sådan som person. Det är klart att jag får ett större ansvar. När det går bra då delar vi alla på kakan, om det går dåligt då får jag ta den skit som kommer.

Jag har sett att reportrar frågat dig om du inte tar råd från din farsa kring ledarskap nu när du är kapten. Men det är väl den sista gubben man ska ta råd från när det kommer till att hålla tungan rätt i mun i alla fall?
- Haha. Ja. Och så är vi rätt olika som kaptener, han var den som alltid drev på, som mittback gick han i bräschen. Det ska jag göra också, men det blir på ett annat sätt. Jag kör mitt race och jag hoppas det ska funka, men det gör inte det utan hjälp från alla andra. Philip och jag har diskuterat under matcher att jag blir för negativ där ute ibland och det är skitbra att han säger till. Ibland märker jag inte det själv.

Det är inte första gången du nämner detta i våra samtal. Utanför planen är ju den goa gubben, är det vinnarskallen som får dig att bränna till där ute eller handlar det om Rydström-tendenser?
- Nä, det handlar om att jag vet vad som krävs och att jag vet att vi kan bättre hela tiden. Jag vet ju att Sella kan slå bra inlägg åtta av tio gånger, missar han då två i rad så lackar jag på honom. Om Philip inte vinner sina dueller så är det inte för att han inte är stark nog utan för att han inte går dit. Han vinner allt annars. Om Robin inte tar in bollen utan spelar den på ett och missar så vet jag att han e tillräckligt bra för att göra det bättre. Jag fattar att man inte alltid gör rätt, det gör absolut inte jag heller. Men jag vill att vi ska sträva efter att vara perfekta. Sen har jag blivit bättre på detta och det har till och med Sella sagt. Men han är också på mig om det blir för mycket och det är skitbra.

Med det här resonemanget finns bara en slutsats - om Blåvitt har rätt inställning hela säsongen kommer ni slå alla lag i år, eller?
- Vi kommer att vara jävligt svårslagna om vi gör det vi tränat på. Sen kommer det alltid matcher där saker och ting inte funkar som det borde och som man vill att det ska göra. Men en sak kan jag lova, vi kommer inte ha några Djurården-, Mjällby- och Gais-dippar i år.

Hur bra är Pontus Farnerud egentligen?
- Han är seriens bästa mittfältare bredvid Anders Svensson. May och flera andra är också riktigt bra men de har inte det extra i passningsspelet som Anders och Pontus har.

Vem avgör premiären mot Syrianska?
- Det gör jag såklart, haha. Jag är kapten så jag får väl ta på mig det ansvaret.