2011/08/07

Andreas Andersson tillbaka i IFK


INTERVJU. Andreas Andersson vann allsvenskan och skytteligan med Blåvitt (1996 på 19 mål), krossade Milan, blev såld till Milan, gick till Newcastle och sen AIK. I dag är han tränare för division 3-laget IFK Mariestad. I går spöade de Partille IF på Lexby IP med 3-0 och BaraBen passade på att ta ett snack med den gamle skyttekungen efter matchen.

- Vi jobbar med att sätta pressen på halva plan. Vi ligger med ett lågt försvarsspel och det gjorde vi på ett väldigt bra sätt i första halvlek vilket gav oss många bra omställningslägen. Vi vann bollen ganska högt upp och kom till bra chanser som också resulterade i tre mål för oss. I första halvlek spelade vi perfekt, vi kan inte spela så mycket bättre.

Är det något du plockar från gamla tränarstorheter du haft genom åren?
(Andreas Andersson har bland annat spelat under Mats Jingblad, Fabio Capello, Kenny Dalglish, Ruud Gullit och Stuart Baxter)
- Egentligen inte, 4-2-3-1 fanns ju inte på den tiden. Men man tar väl lite här och var och sen lite hur man spelat de sista åren själv. Klart man plockar lite men det här är något som jag fastnat för och det har funkat bra för oss.

Hur mycket följer du allsvenskan?
- Jo, jag följer den bra.

Dina två gamla klubbar, Blåvitt och AIK, möttes ju i torsdags. Såg du matchen?
- Jag kunde inte se den, jag såg bara målen sen. Jag satt i bilen och hörde på radion och det var ju händelserikt i inledningen.

Höll du på något av lagen?
- Naee, det är lite svårt i dom matcherna faktiskt. Man har ju fortfarande några kvar i varje förening som man känner, även om dom blir färre och färre i och med att man blir äldre. Det är lite svårt på dom matcherna. Samtidigt känns det som att man varit mer år i AIK, men Mild bland andra är kvar i IFK så det är lite tvetydigt.

Hur ser du på årets Blåvitt?
- Jag följer dom inte så pass nära men det känns som att dom har kapacitet att klättra i tabellen tycker jag, dom börjar få ordning på det efter den katastrofala inledningen. Dom har kapacitet att vara topp fem, det tycker jag. Så det blir att försöka nå tredjeplatsen.

När du var i Newcastle och gick till AIK, hörde Blåvitt av sig innan då?
- Inte så pass seriöst att dom försökte få hem mig. Men det kan man förstå, det var mycket pengar det handlade om. AIK blev mitt alternativ att komma hem till Sverige.

Det hade ju kunnat bli en fin återförening med dig och Jesper Blomqvist annars om allt fungerat.
- Ha ha jo, men man vet aldrig var man hamnar till slut.

Vad minns du från Blåvittiden?
- Mycket. Det var händelserikt, jag var ju där ett och ett halvt år. Jag fick vara med och vinna SM-guld och vinna skytteligan och slå Milan på Ullevi, så det är fantastiska minnen och mycket jag fick vara med om. Det är fantastiskt att se tillbaks på att vi höll också internationellt. Nu kanske Malmö lyckas, och det kan man hoppas men Helsingborg 2000 var senast ett svenskt lag var med i Champions League. Det är kul att tänka tillbaks på att man kunde mäta sig med storheterna, det var en rolig tid.

Och som det brukar vara när någon spelare återvänder till en annan klubb så får han höra det. Hur kändes det för dig att höra Blåvittklacken?
- Så är det väl, men på nåt sätt får man ta det som att man också gjort nåt bra för den klubben och att dom fortfarande bryr sig. Så det är någon form av respekt samtidigt som dom är besvikna. Jag känner ju att jag gjorde väldigt bra ifrån mig i Göteborg och är glad för den tiden som var där, den gav mig mycket naturligtvis. Det var min chans att komma ut i Europa och det är man tacksam för.

Hur ser du på den fortsatta tränarkarriären?
- Jag tycker att det varit ett kul år. Det är mitt första år på riktigt som tränare. När jag var klubbchef i Degerfors hoppade jag in när vi hade problem och inte hade någon tränare. Sen var jag assisterande till Nebojsa (Novakovic) och (Rikard) Norling när jag fick sluta för knäskadan.

Är du sugen på att ta dig vidare?
- Jag tänker inte så långt just nu, nu är jag nöjd med det här så får vi se.

Har du steg 1 och allt vad det heter?
- Steg 1 och steg 2 har jag ju. Nu heter det Bas, dom har gjort om det litegrann. Men den grunden har jag.

Spelar du fortfarande?
- Det händer att jag spelar nån division fem-match.

Hur hinner du det?
- Det hinner jag egentligen inte. Men jag har gjort det två gånger i år, vi får se om det blir något mer.

Du ser ju vältränad ut.
- Jo hyfsat, jag är periodare. Ibland hinner jag och ibland inte. Ibland är man för lat för att röra sig men jag håller vikten rätt bra.

Vem är den bäste spelaren du spelat med?
- Oj svårt, men jag brukar säga (Zvonomir) Boban i Milan, och sen var Stefan Pettersson grym så klart. Det är svårt att jämföra olika spelare men Boban hade ju en blick som man inte sett någon annan haft. Han hittade fram med sina passningar till forwards utan att annonsera för motståndarna var dom skulle komma.

Boban och Stefan Pettersson då alltså?
- Ja, en bra duo och kombination.

Jag trodde att du skulle nämna Alan Shearer där också.
- Ha ha, jo han var ju grym. Tyvärr var det lite tajmat att han var skadad i sitt knä när jag kom. Det var lite tråkigt. Men han var grym och hade en fantastisk förmåga att hamna rätt, framförallt på bortre stolpen fastän att dom vet att han ska komma där.

32 kommentarer:

  1. Andreas Andreas.......

    SvaraRadera
  2. Inte så smart att fråga vilket lag han höll på. Det är väl rätt så välkänt att han var smygsork under sina blåvita år? I övrigt stort att överse hans sorkighet och göra en intevju.

    SvaraRadera
  3. Andreas Andersson är ruskigt bra ! Sen var Stefan petterson och grym. Kommer ihåg appropå Rangers då IFK spöade den hemma i CL-kvalet med 3-0 ocg Stefan pettersson var kung.

    SvaraRadera
  4. Judas, råtta elr ej, det må vara upp till var och en att tycka. Hos mig är han killen som trots att Sportspegeln (segerinterjuv såklart)stog och ryckte i han tålmodigt stog kvar och skrev färdigt auotografer till samtliga i det ungdomslag jag då var tränare för.

    SvaraRadera
  5. Judas, allt han gjorde för IFK försvann när han gick till Gnaget.

    SvaraRadera
  6. Samma med Kåmark och Jesper Blomqvist ..

    SvaraRadera
  7. Ser ut som Håkan Mild i peruk.

    SvaraRadera
  8. Andreas Andreas..

    SvaraRadera
  9. Jävla idioter som anklagar honom för råtta. Andreas tillhör en av de allra bästa som har dragit på sig en IFK-tröja och han tillförde jävligt mycket under den korta tid han var här.

    SvaraRadera
  10. Andreas - råtta
    7/8/11 22:06 - råtta

    SvaraRadera
  11. Andreas, Andreeaas - Vi hatar dig!

    SvaraRadera
  12. 7/8/11 22:06

    Din jävla gaisare håll käft

    Andreas och blomqvist och bögmark är
    alla äckliga judas

    var dom gjort för klubben räknas ej

    SvaraRadera
  13. Hur fan kan ni sätta er ner och snacka med denna äckliga människa efter vad han gjort mot oss? Hoppas aset avlider och att baraben går i graven

    SvaraRadera
  14. Synd att du valde pengarna Andreas, visade din så kallade tacksamhet med att gå till värsta rivalen. Var jävligt förbannad då och det river fortfarande lite nu när jag ser dig. Tack ändå för det du gjorde för IFK..

    allaeanglar

    SvaraRadera
  15. Andreas Andersson, Jesper Judas, Lucic och Kåmark har öppet pissat på klubben och oss supportrar.

    Det enda de förtjänar är en spottloska!

    SvaraRadera
  16. Hans frisyr har missat två decennier.

    SvaraRadera
  17. Skriver detta igen

    Råtta, en jävligt äcklig sådan också

    SvaraRadera
  18. Pat the Cat2011-08-08 00:31

    Så alltså allt som AA, Blomqvist, Kåmark och Lucic har gjort för oss räknas inte? Konstigt att vi då så ofta stoltserar med våra CL-meriter... Ni kanske ska skylla på ledningen istället som inte gjorde vad de kunde för att plocka hem dem...Men jag antar att ni är födda efter CL-framgångarna...

    SvaraRadera
  19. Nästan tio år sen han svek oss trots att vi inte ens var intresserade. I dagens mer flexibla fotbollsvärld känns inte hans brott lika farligt längre. Jesper kommer jag aldrig att förlåta men AA - couldnt care less. Tack för tiden hos oss och lycka till framöver!

    SvaraRadera
  20. Anonym 22:06 (det är jag)
    Seriöst - Vad är erat problem med att han valde en annan klubb när han kom hem om nu blåvitt inte var intresserade? IFK är inte Andreas Modersklubb på något sätt, han spelade 1.5 år här. Inte mer. Dock gjorde han fan mer för klubben under den tiden än vad alla töntar härinne som skriker judas och råtta någonsin kommer göra om de så lever tills de är tusen...

    (BTW så har jag hört Andreas gick med på stor lönesänkning när han var hos råttorna och klubben hade det kärvt ekonomiskt. Jävligt girigt.)

    SvaraRadera
  21. Drar tillbaka kommentaren om lönesänkning. Det var nog för att han var skadad bara.

    SvaraRadera
  22. Inga problem med att gå till en annan klubb, förutsatt att klubben inte heter ajk, malmoe eller gajs.

    Sedan så kan ingen ta ifrån honom det han gjorde hos oss, en riktig målspruta var han.
    Däremot var det känt redan då att ajk var hans favoritklubb sedan barndomen, det finns inte mycket att göra åt det. Hos oss var han professionell och skötte jobbet på ett mycket bra sätt. Det är klart som fan att det var så och man kan bara säga - Tack för det Andreas. Samtidigt är det lika klart att han är en råtta i själen. Så vad är problemet? En aikare, som gjorde sitt jobb på ett mycket bra sätt under den korta tiden i IFK, sedan sålde vi honom till Milan och fick duktigt betalt. Därefter gick hans karriär spikrakt ner.

    SvaraRadera
  23. Ser inga jätteproblem med att han gick till AIK. Han var ju sork och IFK var la inte intresserade...
    Men har aldrig gillat honom som person... så när han spelade i fel tröja fick man äntligen chansen att kalla honom Anita etc.

    SvaraRadera
  24. Han var bara bra i blåvitt.

    SvaraRadera
  25. Glöm inte att Hova expressen slog igen på Stora Valla.

    SvaraRadera
  26. sjukt lågt att klaga på han! Jag blir så less på all detta hat. Visst det var surt som attan när han gick till aik, men kära ni alla. Så kommer det alltid att vara. Sluta hat o börja älska, så kanske de återvänder för kärleken skull

    SvaraRadera
  27. Kul att han erkänner att stefan pettersson var en av de bästa spelarna han spelat med. Det var Steff som gjorde honom stor i blåvitt ju. =)

    SvaraRadera
  28. Okej, man behöver inte hata honom mer än allt på denna jord.

    Men man behöver heller inte slänga upp en intervju med honom, som om han fortfarande är nån slags gud.

    Dessutom ser hans frisyr ut som en åttaårig flickas.

    SvaraRadera
  29. Stänker man in 39 baljor på 34 matcher för IFK så nog fan är man värd en intervju....

    SvaraRadera
  30. Hatar den jävla Råttan!! Hur fan kan ni intervjua ett sådant äckel??

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.