2011/07/23

"Fredagssnack med Pontus Wernbloom" - Baraben träffar Pontus Wernbloom

INTERVJU/BARABEN TRÄFFAR. För två veckor sedan slog jag en signal till Pontus Wernbloom, AZ Alkmaar var på träningsläger i Holland. Under försäsongen finns det både tillfällen då han längtar hem till IFK Göteborg och tillfällen då han inte gör det.
- Det var lite roligare med Blåvitt, då åkte vi till andra ställen som Spanien och Turkiet, nu håller vi oss mest i Holland. Men försäsongen utomlands är mycket kortare och passar mig bättre.

Pontus delar rum med Rasmus Elm och tar varje tillfälle i akt för att snacka lite skit om honom. Det är allt ifrån snack om Elms talanger i köket, till Guldfågeln Arena.
Är det fortfarande Elm och Nina som står för maten eller?
- Haha, jag har blivit lite bättre i köket men försöker hålla mig borta så mycket som det går.

Att familjen Wernbloom fått tillökning kan knappast ha undgått någon, lille Mille Wernbloom som självklart redan är medlem i IFK Göteborg. Hur är det då att vara fotbollsproffs och samtidigt ha en liten son hemma som håller en vaken på nätterna?
- Det är helt underbart att se honom, men han har redan fått klart för sig att hos oss så sover vi på nätterna, haha! Nej, men om han börjar skrika eller något så går Nina upp och tar hand om honom. Pappa behöver sin sömn ju.

FOTO: Nina Wernbloom
Hysén och många andra har pratat om hur skönt det är att komma hem till familjen (barnen) och kunna släppa fotbollen ett tag, känner du samma sak?
- Han är inte så dum den där Hysén. Det är en underbar känsla om man känner att det har gått dåligt på träningen eller liknande att komma hem till Mille och Nina, den känslan är det inte mycket som slår just nu.

AZ Alkmaar slutade fyra i den holländska ligan efter lag som Ajax, Twente och PSV ett resultat som får ses som godkänt även om laget satsar högre. Fjärdeplatsen innebär kvalspel till Europa League, ett Europaspel som ifjol bjöd Pontus Wernbloom på en speciell resa.
- Haha, det var ju självklart att vi skulle lottas mot Blåvitt! Alla tänkte att vi skulle slå dem lätt och vi var klart bättre på hemmaplan, men sedan på Ullevi så gjorde de en väldigt bra match och var bara ett mål ifrån.

Och så åkte du på en tunnel utav Selakovic...
Haha, han försöker att få det till en tunnel, men jag betvivlar detta!

Hur ser du på säsongen som gick för AZ?
- Den är väl godkänd, vi hamnar lite långt efter de andra topplagen poängmässigt, men jag känner att vi blir mer och mer samspelta. Jag och Rasmus hittar varandra allt bättre, känner att vi har utvecklats mycket under året.


Din egen säsong då? Rakt in i landslaget, två mål mot Ungern och hyllad på Råsunda.
- Jag tycker jag har gjort en bra säsong i Holland, utvecklat mitt spel lite mer och blivit en bättre fotbollsspelare. Landslagssäsongen får jag vara väldigt nöjd med, som du säger två mål på Råsunda och bli hyllad utav publiken, det är inte varje dag man blir det. Senaste gången jag var där med Blåvitt så blev jag utvisad om jag inte minns fel?

Hur trivs du med landslagslivet utanför planen?
- Jag tycker vi är en skitgo grupp, Hamrén är en riktig glädjespridare. Sen umgås jag väl mest med "Mackan" (Berg), Wendt, Rasmus (när han är med), Wilhelmsson med flera. Det blir mycket TV-spel, mest skjutspel nuförtiden faktiskt.

Utmanat Zlatan ännu?
- Haha, han är riktigt, riktigt bra på TV-spel framförallt Fifa, där är det inte många som slår honom. Jag får öva lite i hemlighet först...

Apropå TV-spel, Bjärsmyr hävdar fortfarande att han var kung i den tidens IFK Göteborg, hur ser du på det?
- Haha, mycket snack på den gubben va! Vi spelade mest NHL (Fifa är för långsamt), vi brukade spela två mot två, Jag och "Bjärs" var de bra lirarna sedan fick Hysén och Selakovic vara de habila truppspelarna. Men det räcker att säga att jag har lett över "Bjärs" med 8-0 efter en period! Så stor ledning får jag inte ens mot Nina, det säger väl det mesta om vem som var kungen...

Alla de andra utlandsproffsen har fått svara på samma fråga så nu får du den också, hur mycket Park Lane var det under tiden i IFK Göteborg?
- Haha, jag var väl där så ofta som det gick. Hade jag tråkigt hemma en kväll så kunde jag sticka dit, men jag har aldrig misskött mig utan en gång, herrejävlar då var Håkan inte glad direkt. Men det lugnade ner sig när jag träffade Nina, hon fick fason på mig, haha!

Om vi istället blickar framåt, Vad har du för mål med framtiden? Vad behöver du utveckla?
- Målet är att göra så bra ifrån sig som möjligt i Alkmaar, drömmen är nog enda Premier League där min spelstil nog hade passat bäst. Sedan har vi ju ett EM-kval med landslaget som vi måste klara av, hade varit en dröm att gå till EM-slutspelet. Hm... Förbättra? Jag har blivit en mycket bättre spelare rent tekniskt och passningsmässigt i Holland och det är väl det jag får fortsätta att slipa på. Fysiken har jag redan, sedan snabbheten, är man en så seg gubbe som jag är idag så kan man knappast bli snabbare...

De senaste säsongerna har de blåvita supportrarna suttit och gått igenom både hopp och förtvivlan (mest förtvivlan) på Gamla Ullevis läktare, som det ser ut nu så blir det ännu en mittsäsong. Hur är det då att följa IFK Göteborg från Holland?
- Det går bra att köpa hem matcherna via nätet nu ju, men jag försöker att se någon match på plats också när jag kan. Var och såg matchen mot Trelleborg bland annat, lyckas man inte vinna en sådan match mot Trelleborg, med alla de målchanser man skapade så förtjänar man inte att ligga högre upp i tabellen.

Tycker du om det du har sett av Blåvitt?
- De har gjort både bra och dåliga insatser, några matcher kanske de skulle fått någon poäng mer. Men det är svårt att peka på vad som är fel, man kan inte bara skylla på tränaren och säga att det är hans fel. Eller skylla på Mild eller spelarna. Det är samtliga inblandade som är ansvariga, men hade de vetat varför det går som det går så hade de ju åtgärdat det redan.

Hysén förlängde sitt kontrakt, blev han större än pappa Glenn nu i blåvita ögon?
- I mina ögon har han varit de, så mycket som han gjort för klubben och att han nu även förlängde. Det var väldigt viktigt för IFK Göteborg att de fick en förlängning med "Tobbe", kolla bara på målligan, det är väl typ bara han och Selakovic av dagens spelare som gjort fler än ett mål? Det är också för dåligt, de måste finnas fler spelare som gör ett par mål per säsong.

Vilka spelare snackar du mest med i laget?
- Det är la "Tobbe", Selakovic, "Sebban" och Ragnar även om han lämnat nu. Sen snackar vi rätt mycket vi som har lämnat klubben, försöker träffa varandra nu under sommaren. Träffade Bjärsmyr för inte så länge sedan, de väntar ju också tillökning så vi får se vad som kommer fram där.
- Det är när man snackar med varandra som man längtar som mest tillbaka, vi hade det fruktansvärt kul både på och utanför planen. Vi snackar ofta om att komma tillbaka samtidigt och bo alla i Göteborg igen, det hade varit extremt kul om det blev så.

Vem i IFK Göteborg var du mest imponerad utav på planen?
- Hm... Selakovic! Den gubben ska du aldrig låta kliva in i planen. Han har varit fruktansvärt bra de senaste säsongerna, en riktig poängspelare som gör ett par mål och assist per säsong. 

Hysén och Selakovic är ju lite äldre än er andra, hur ser du på framtidsdrömmen att Hysén och Selakovic tränar IFK Göteborg och värvar hem er utlandsproffs samtidigt?
- Nej för fan, Hysén ska inte vara huvudtränare! Han är kass på Manager (Football Manager), han kör bara långa bollar och hoppas att alla ska vara lika snabba som han själv. I så fall får "Sella" vara huvudtränare och Hysén kan gå omkring och sprida lite glädje istället.

Vem önskar ni få se i nästa intervju, någon av utlandsproffsen eller någon spelare/tränare i laget idag?

29 kommentarer:

  1. Grymtt!!! Fan va kul å läsa. Wendt nästa kanske?

    SvaraRadera
  2. Nice, gött jobbat! Hade gärna sett en intervju med Elmar eller Haglund.

    SvaraRadera
  3. Hysén och Selakovic är ju lite äldre än er andra, hur ser du på framtidsdrömmen att Hysén och Selakovic tränar IFK Göteborg och värvar hem er utlandsproffs samtidigt?
    - Nej för fan, Hysén ska inte vara huvudtränare! Han är kass på Manager (Football Manager), han kör bara långa bollar och hoppas att alla ska vara lika snabba som han själv. I så fall får "Sella" vara huvudtränare och Hysén kan gå omkring och sprida lite glädje istället.

    Hahahahaha jag vred mig av garv

    SvaraRadera
  4. Sånt här blir man glad av att läsa, mycket uppskattat :)

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra intervju. Hade gärna sett en med Marcus Berg eller Haglund.

    SvaraRadera
  6. uppskattas-tack!

    SvaraRadera
  7. Bra intervju och rolig läsning! :D

    SvaraRadera
  8. Skönt att läsa! Gott att de ändå snackar om att komma hem alla igen. Det vore ju gott om typ fem år eller så när de lekt av sig utomlands.
    Jag skulle gärna läsa en go intervju med Dyrestam, som jag gillar skarpt.

    SvaraRadera
  9. Marcus Berg hade varit kul!

    SvaraRadera
  10. Grym intervju :)

    Ni skulle frågat honom vad han tycker angående den ökända "PW rollen"

    SvaraRadera
  11. Nästa intervju borde vara med Jonas Olsson!! tryck honom ordentligt!

    SvaraRadera
  12. Guldvärt :) tackar

    SvaraRadera
  13. Torbjörn Nilsson. Kan han tänka sig att bli huvudtränare?

    Mackan, Antonsson eller Risp. Kommer de åter, och när i så fall?

    SvaraRadera
  14. Ring mig!
    ///Antonsson

    SvaraRadera
  15. jag sprang på bengan häromveckan och tjötade lite skit. han får min röst!

    SvaraRadera
  16. Mackan risp Anton Ragge bengan steff Micke Nilsson samt Kåmark o dvmft de två sista om vad de har emot blåvitt

    SvaraRadera
  17. Wendt borde absolut få en intervju.
    Hur ser han på en framtid i blåvitt osv.
    han är ju även den utav våra talanger som faktiskt gör störst succé.

    SvaraRadera
  18. Lysande intervju!

    SvaraRadera
  19. Till Anonym 20:45:

    Inte särskilt troligt med en comeback från Risp igen va?

    SvaraRadera
  20. En stor och bred intervju med Håkan ang alla utlåningar och synen på den framtida truppen? Många ut, hur ersätter vi dem?
    Är utlåningen ett erkännande att vi har gjort fel? Har vi missbedömt den trupp vi hade? Är vår trupp inte bättre än ett mittenlag?

    Frågorna är många. Svaren få!

    SvaraRadera
  21. Grym läsning. Hade varit ett grymt scenario om alla kom tillbaka samtidigt. Underbar avslutning på intervjun också.

    Fixa intervju med Berg!

    SvaraRadera
  22. Lorenzo Lamas2011-07-24 20:21

    BigMama! Vart tog han vägen? Vad gör han nu? Sätter en hundring på att han står nere på solkusten och säljer piratklockor!!

    SvaraRadera
  23. Mikael Antonsson2011-07-24 22:27

    RING MIG
    // ANTONSSON

    SvaraRadera
  24. Elmar! Verkar skitskön!

    SvaraRadera
  25. Kan han inte bara komma hem... vad ska han sitta o jönsa i Holland för. O sparka Jonas nu...

    SvaraRadera
  26. hade velat läsa en med Dahlin, eller Seb. eller kanske Haglund efter ett par matcher. Eller Logi

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.