2011/04/11

”Jag agerade tanklöst”

DEBATT. Jag ska försöka tydliggöra min poäng utan att gå till allt för hårda angrepp gentemot enskilda individer, något som inte är det lättaste ska ni ha klart för er.

Först och främst, syftet med det tidigare inlägget var inte att på grövsta sätt hänga ut Jakob Johansson som en ”undermålig” fotbollsspelare, om det varit min avsikt hade jag kunnat göra det både mer elegant så väl som betydligt mer brutalt, men det är jag inte intresserad av. JJ som jag lite populistiskt kallar honom är ju egentligen ingen dålig fotbollsspelare, han spelar ju trots allt i Allsvenskan. Men jag skulle heller inte kalla honom bra, för som sagt; han spelar ju trots allt i Allsvenskan. And that goes för dem flesta spelarna, varesig dem spelar i IFK Göteborg, Elfsborg, Gefle eller Gais.

Jag köper fullständigt kritiken som kom efter mitt förra inlägg. ”Omoget”, ”vuxenmobbing” och ”hatkampanj” var några av omdömena. Jag räknade med det, det var inte för inte som jag in i det sista tvekade att trycka på publicera-knappen. Jakob utlämnades lite väl mycket, det kan jag hålla med om, så ja, det var över gränsen, jag erkänner mitt fel. Joakim uttrycker sig i sin artikel mycket bra, och givetvis håller jag med honom. Självklart ska man inte behöva stå ut med vad som helst och inte heller ensam bli kritiserad för att laget går dåligt Det är viktigt att poängtera, beskylla Jakob för att blåvitt inte vinner, det har jag inte gjort. Men jag har som skribent på BaraBen.com ett ansvar gentemot er läsare och i ett forum som detta måste man hålla sig lite i skinnet samt tydliggöra sina poänger betydligt mer än vad jag gjorde. Det var tanklöst från min sida.

För det var inte i första hand Jakob Johansson som skulle få sig en tjänga i och med det inlägget, även om så blev intrycket. Nej, jag ville främst poängtera det faktum att Jonas Olsson ser JJ som lösningen på alla problem. Givetvis en sanning med modifikation men för sakens skull låt oss titta på några exempel. Under 2009 var vänstermittfältsrollen ett frågetecken, Söder var skadad men som någorlunda utpräglade vänsterspringare hade vi dock Kamal Mustafa och Tobias Sana (blev sedermera utlånad till Qviding), Jakob Johansson sågs däremot som det vassaste alternativet. Under våren 2010 var den så kallade ”Pontus Wernbloom-rollen” till förfogande. Betydligt målfarligare spelare fanns att tillgå ändå figurerade Jakob där flertalet gånger, dock vill jag faktiskt minnas att jag tyckte JJ var en av våra bästa spelare under våren!

Mot Örebro fick Kalle Svensson rött kort och när en mittback blir utvisad är det snarare regel än undantag att man byter in en ny back för att hålla tätt bakåt. Hjalmar Jonsson fanns att tillgå på bänken och islänningen är knappast ovan att spela med sin landsman Ragge i mittförsvaret. Dock till min stora förvåning drogs Jakob Johansson ner som mittback, där han så vitt jag vet, fram till dess var oprövad. Det var stabilt och jag blev själv förvånad att han gjorde det så pass bra. Ära den som äras bör punkt slut. Alla gör sina bättre och sämre matcher, när man gör det bra ska man hyllas, när man gör det dåligt ska man få höra det, men det ska inte behöva gå till en gräns där det är personliga påhopp.

Min skribentkollega Olof tog upp ett intressant faktum i vår interna diskussion angående mitt tidigare inlägg. Ett fenomen inom våra supporterled, hur det alltid tycks formas en hackkyckling, en driftkucku, en spelare som oavsett hur det går för laget alltid får utstå kritik. Vem av alla spelare i truppen som tvingas bära detta ok behöver i ärlighetens namn inte vara baserat på individens kvaliteter i fråga, det kan handla om så triviala saker som ett misstag, som etsar sig fast på näthinnan och föralltid blir förknippat med spelaren i fråga. Ens desperat jakt att hitta en syndabock till varför det går dåligt. Hjalmar Jonsson är ett exempel, Jakob Johansson ett annat och kanske det färskaste. Varför? Jag skulle knappast påstå att JJ gör mängder med grova misstag match efter match, absolut inte, men varför hamnar då så mycket fokus kring hans vara eller icke-vara i startelvan?

De flesta av er lär vara bekanta med uttrycket ”min fiendes fiende är min vän”, något som både kan vara sant och falskt. Det samma gäller för den aningen modifierade varianten ”min fiendes vän är min fiende”. Det är ju inte någon nyhet att Jonas Olsson har stort förtroende för Jakob och jag tror att det för många är som för mig, att frustrationen över JO som tränare reflekteras över till Jakob och Jakob blir en symbol för Jonas Olssons fotboll. På nått vis måste man ha tålamod, men när måttet blivit rågat är det lätt att spy galla över allt som går att förknippa med ens irritationsmoment, och då är det inte svårt att oskyldiga individer stryker med. Men det är aldrig någon ursäkt för att attackera en enskild person.

19 kommentarer:

  1. jävligt kul om lagerbäck tar över blåvitt :D

    SvaraRadera
  2. Den öppna debatten mellan BaraBen-skribenten hedrar er faktiskt. Även om jag tycker att "pudeln" om JJ-inlägget är överdriven. Man måste väl kunna ifrågasätta JO:s filosofi även på ett hånfullt sätt? Det får inte bli för mjäkigt på BaraBen med bara massa jävla ryggdunkande. Så in med lite ilska från Frankie i den här debatten (kräver jag)!

    SvaraRadera
  3. All respekt för att du nyanserar och förklarar din ståndpunkt. Även om det blev plumpt och fokus på Jakob, så tror jag de flesta förstod att den spetsiga änden av svärdet ändå var riktat mot JO. Så det är bra att du gjort denna kommentar.

    När det gäller hackkycklingfenomenet så är det sannerligen märkligt. jag tror det kan ha att göra med omständigheterna och sammanhanget. Hjalmar kom fram i ett skede när Blåvitt plötsligt gick från hyllade och oövervinnerliga till att vara kantiga, lättlästa och långsamma. Då blev Hjaller en symbol för det.

    Jakob blev annonserad som ett underbarn, en fotbollsbegåvning utöver det vanliga. Sen när han prövades på allvar vägde han ganska lätt, och detta återigen under en period när Blåvitt omtalades som otekniska, tjongande och enbart fysiska. Då blev JJ ett lätt offer eftersom han i mångas tycke personifierade det blåvita luftslottet. Hajpad, men sämre än väntat när det gäller. Betänk då att JJ förmodligen ÄR en av de bättre lirarna vi har, rent spelförståelsemässigt. Det är bara otur för honom att han hamnat i just Blåvitt, just under 2000-talet. Synd på en begåvad kille, som får mer skit än han förtjänat.

    Enda räddningen är väl att det när som helst kan dyka upp en ny hackkyckling och ta över rollen. Hjalmar har det ju lite lättare sen JJ blivit ordinarie.

    Kort sagt - Glappet mellan den klubb vi vill att Blåvitt ska vara och den klubb vi egentligen är gör att vi måste skylla på nån. Den dag vårt spel stämmer överens med vår klubidentitet behöver vi ingen hackkyckling.

    SvaraRadera
  4. En för alla, alla för Blåvitt2011-04-11 21:01

    Det finns olika anledningar att dissa spelare. JJ ligger inte och lipar när han fått en tackling, han är inte föremål för våldtäktsrättegångar, han har inte sagt att han hellre skulle vilja spela för en annan klubb eller på något annat sätt burit sig illa åt. Han kämpar för blåvitt. Respekt för det.

    SvaraRadera
  5. De/dem. Lär dig skillnaden, tönt.

    SvaraRadera
  6. Hur faan kan man fortsätta hacka på JJ efter vad resten av laget visade mot Röva. JJ har faan bra mycket mer vilja än många andra i laget, trots hans unga ålder och lite erfarenhet. Han gör fler mål och assist utifrån sin defensiva position jämfört med en kille som Elmar. Har högre passningsprocent än Seb och springer mest av vårt 5 mannamittfält.

    Inte faan e jag nöjd med IFK´s spel men att anklaga JJ för det är faan obefogat.

    Kolla en kille som Adam som skall vara lagkapten, han verken stöttar laget eller hörs på plan. Kolla Hjalmar som slår bort alla bollar eller Elmar som får sidledsdanne att verka framåt. Finn större problem i vår trupp en JJ som är 20 år och gör näst mest assist och mål i IFK+s nuvarande trupp.

    SvaraRadera
  7. Finns det ingen som korrekturläser skiten ni publicerar. De och dem kan vara bra att lära sig skillnaden på om man skall utge sig för att vara "skribent". Sedan är ju frågan vad en "tjänga" är för någonting? Svårt att ta några åsikter på allvar.....

    SvaraRadera
  8. Låt din känga svänga

    SvaraRadera
  9. anonym 21:07/ Hur kan man säga att man inte kan ta innehållet på allvar för att man ser stavfel? Vad är korrelationen mellan dessa ting? Då de som stavar sämre är inte värda att ta notis om? Det betyder samtidigt att de som är lingvistiska mästare per automatik blir de som bör tas mest i beaktande i samma debatt? Korkat resonemang.

    Och att BaraBen.com, en blogg, skulle ha korrekturläsare säger väl det mesta om vad du kan om världen. Jag tror inte jag kan ta dig på allvar för du tror att denna blåvittblogg är någon slags medieimperium...

    SvaraRadera
  10. Bra att du klargjorde vad du egentligen menade. Jag tror att vi alla delar samma frustration över Blåvitts spel just nu så det är lätt att orden blir hätska åt alla möjliga håll. Kanske kan den här aggressiviteten smitta av sig en aning på spelarna och ge dem lite jävlar anamma inför nästa match. För hos oss supportrar finns det uppenbarligen energi och vilja att hämta.

    SvaraRadera
  11. JJ kämpar och lipar aldrig. Det är inte JJs fel att han får spela. Han om någon förtjänar respekt.

    Lite OT but still.

    SvaraRadera
  12. Nu får ni fan sluta. Ser ni på fotboll överhuvudtaget.. JJ kämpar, på vilket sätt? Han vinner inte en närkamp. Killen hade 1 gult kort förra året. Är det en kille som kämpar. Försök hitta 1 defensiv mittfältare som har ett gult kort. Finns inte.

    Sidleds elmar.. skojar du eller. Lovar att han har mer assist per spelad matchtid än JJ. Han gjorde några otroliga mål förra året och har fått spela på sin riktiga plats 3 gånger.

    JJ gjorde assist på missade skott som lyckades av någon konstig anledning komma till medspelare. JJ var offensiv spelare alla wernblom rollen därav gjorde han några mål efter att missat minst 3 dubbelt så många öppna chanser.

    Möjligt att han har spelsinne men är så långsam att det hjälper inte.

    Jag har sett jakob bra 3 gånger alla de matcherna verkade han sur och gick in närkamperna med all kraft så det finns en bra spelare men verkar inte ha något hjärta. Elmar går in rejält i alla lägen, det går inte att säga annat om du sett någon match. Sen så slår han kanske någon sidleds boll men fan den går iallefall fram.

    Konstruktiv kritik till jakob. Vill gärna se mer av dig men inte på elmars bekostnad och att du blir lite mer hård, tackla och träna på farten. Dagens fotboll handlar om mycket om fart vilket JJ inte har nu. Hoppas han kan träna upp det eller som elmar bli kvick på små ytor så du får tid.

    SvaraRadera
  13. Cred att du tog åt dig av kritiken och förtydligade vad du menade.

    SvaraRadera
  14. Fan vad lycklig jag skulle bli om Jakob gjorde mål mot Helsingborg, helst på straff. Sen kan han gärna hyscha lite åt publiken, det kan de fan ha...

    SvaraRadera
  15. Bra poäng med hackkycklingsfenomenet. Jag tror du har rätt. Och det vore nog bra för oss alla och för blåvitt om man går djupare in i det fenomenet.

    SvaraRadera
  16. Läst i flera åt nu, men nu slutar jag. Lär dig grundläggande grammatik och uttala dig inte om saker du aldrig kommer förstå.

    SvaraRadera
  17. Du vek dig, Auburger. Trist.

    SvaraRadera
  18. Visst att du försöker att förklara dig... men för mig ser det bara ut som tomma ord o borförklaringar, tyvärs

    SvaraRadera
  19. Till Anonym 11/4/11 23:02

    "Läst i flera åt nu" .....ÅT....

    Moahahahahahahahahahahaha

    //Glenn

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.