2011/02/21

Då var det dags igen

UPPVAKNANDE. ”Jag vaknar upp, aah solen skiner igen, dags för mig att gitta från lägenheten.” Ungefär likt vad Mange Schmitdt sjöng för 3(?) år sedan kändes det väl när man steg upp ur sängen i lördags. För mig, och kanske även för några av er var detta en nystart, ett uppvaknande ur en 2-3 månaders lång dvala. Det var i december jag beslutade mig för att gå i ide, det blev radiotystnad i blåvit tappning, under vilken jag varken besvärat mig läsa om eller för den delen engagerat mig i diskussioner kring blåvitt i någon större utsträckning. Men nu var det återigen dags för blåvitt, nu var tiden inne och i största möjliga grad har jag försökt ”ta igen” missad tid, frånsett nyheterna om straffläggningsvinsten mot FCK samt värvningen av Valgardsson fanns det en del som gått mig obemärkt förbi. Kalla mig medgångssupporter eller vad ni vill, men under vinterhalvåret är risken stor att jag drar täcket över huvudet och ignorerar dem problem jag inte kan rå på, tiden går knappast fortare om jag lusläser varje liten tidningsartikel. Men nu var det ju alltså återigen dags för en match på hemmaplan, dock med en del smolk i bägaren, inte enbart det faktumet att vi fick stryk av ett superettan-gäng.

För åtminstone jag kommer inte att dra allt för stora växlar av gårdagens match, vare sig spelet eller resultatet. Större delen av lördagens startelva kommer få finna sig i att inleda dem flesta tävlingsmatcherna från sidan. Feldgrau uttryckte sig i ordalag om ”halvt b-lag”, men det var lite väl generöst, i bästa fall kommer 3-4 spelare ingå i startelvan den 4:e april när Örebro kommer på besök till Gamla Ullevi. Men i ärlighetens namn tror jag dock endast Selakovic och Valgardsson, på kontinuerlig basis, kommer få förtroendet från start när allvaret börjar på riktigt.

Spelare som Hysén, Sebban, Ragnar, Kalle, Adam, Sandberg, Drugge, Jakob, Sana och Bjarnason lär alla krydda startelvan lagom till premiären. Med reservation för att en av dem 4:a sistnämnda lär hittas på bänken, Jakob känns självskriven så länge Jonas Olsson finns vid rodret, något man är fri att tycka ”bu eller bä” om. Hursomhelst börjar det åtminstone för undertecknad att bli allt mer klart hur startelvan BÖR formeras, men det betyder ju bara att jag får ännu mer anledning till att svära åt Jonas Olsson när han tar ut ”helt fel lag” för tusende gången i ordningen. Några detaljer är jag dock fortfarande nyfiken på, några frågetecken behöver fortfarande rättas ut:

Är Dyrestam en man för startelvan redan för den här säsongen? Då menar jag självfallet på en mittbacksposition. ”Dyre” var en av få spelare som imponerade på mig, grabben hade inte spelat på ”riktigt” på evigheter (frånsett en match nere i Copa del sol?) men ändå var han, över lag, bra både i positionsspelet så väl som i brytningar.

Lund som fullgod ersättare till Adam? Jag drar mig till minnes att jag uttryckte mig något så när på det viset tidigare i höstas, till mångas stora förtret. Av det jag såg mot Landskrona så fick ni Lund-kritiker mer vatten på er kvarn, det var ingen briljant insats från Lund, långt därifrån. Kylan tilltrots var någon som jag med grava böjelser för ”brittiska” glidtacklingar vid ett så sinnesfullt bruk att tydliga brister hos vår högerback kunde noteras, inte bara en utan flera gånger. Till skillnad från vad Jonas Olsson tycker, så tycker jag inte man kan säga att kantspelet Selakovic-Lund fungerade bra bara för att det slogs några korta passningar spelarna emellan. Med risk för att låta allt för kritisk mot Coach Olsson så fick han inga pluspoäng hos mig när han gick ut och sa att det fanns positivt att ta med sig från matchen. Jag är inte rädd för JO i sig, jag är rädd för JO i mig, och i dig, i oss alla. När vi även i de dystraste av stunder, desperat försöker hitta positiva delar i en annan värdelös helhet. Exempelvis, för att kantspel ska kallas som bra måste det ju generera målchanser, när Lund ska stå för inläggen är det knappast så att motståndarna darrar av skräck för vad som komma skall. JO sa inför matchen att han från Erik Lund ville se; ”hans höga spel, bra fart längs kanten, inlägg”. Visst fick vi se det, möjligtvis är det just det som JO är nöjd med, att vi ”fick se” överlappningar och inlägg, sedan att inläggen var under all kritik och inte genererade några som helst målchanser är en annan fråga…

Stiller/Pär var troligtvis den mest trögstartade duo skådad i blåvitt på modern tid. När man ser startsträckan för dem två är det knappast så att man i positiv bemärkelse höjer ögonbrynen. Därför var det inte svårt att lista ut att kantspelet i allmänhet och inläggen i synnerhet skulle bli av yttersta vikt. Åtminstone om vi hade för avsikt att skapa några målchanser, därför sätter jag ett stort frågetecken kring taktiken att låta Lund stå för inläggen, han måste ha visat JO kvaliteter på träning som jag inte sett ett spår utav tidigare. Lund lever på sin inställning och vilja att aldrig ge upp, inte någon exceptionell assistfot, ju tidigare man inser det, desto fortare kan man lära sig att uppskatta Lund för den fotbollsspelare han är.

Det kommer dock alltid kvarstå ett stort problem för mig, Söder, en kille jag så hemskt gärna vill få in i startelvan men inte på bekostnad av Sana, Hysén, Drugge, Bjarnason eller Selakovic. Detta skulle väl gå att placera under kategorin ”Angenäma problem” men det är likväl ett problem. Söder har så otroligt stor potential, Sana är irrationell och tillför ett ”tänk” till vårt spel som ingen annan i dagens trupp kan, Bjarnason är min gunstling och up front vill jag se Hysén och Drugge. Det är lätt tänker ni, in med Bjarnason centralt bredvid Sebastian Eriksson och problemet är löst. Dessvärre är jag realist, JO flyttar gärna inte på Jakob, JJs ”tvivelaktiga kvaliteter” till trots, ett år eller två och Trollhättan-pojken har fått kaptensbindeln. Skämt åsido, jag har sett Jakob blixtra till ibland och visa att det finns en del i den kroppen som man vid första anblick inte ser, men räcker verkligen enskilda ögonblick för att prenumerera på en startplats när vi har den rådande konkurrenssituationen? Det har jag väldigt svårt att se, och jag tror och hoppas att även Jonas Olsson faktiskt funderar över det, även om det säkert tar honom emot...

31 kommentarer:

  1. dyre skall spela vänsterback. Han är för tunn för att spela mittback. eller så måste han bli jävligt elak.

    SvaraRadera
  2. ärligt talat, först citerar du mange schmidt vilket är sjukt nog i sig, men sedan sågar du lund och tokhyllar dyre. snacka om att sakna koll.

    SvaraRadera
  3. Att Lund gjorde en dålig match i lördags är väl att ta i.
    Att du inte tar upp Alexander Faltsetas är ett under. Han var sämst på hela planen och jag blev glad när han blev utbytt.
    Om Jakob spelar lika många matcher från start det kommande året så ska fanimej JO dra.

    SvaraRadera
  4. Tycker vi borde starta såhär, utan skador osv...

    --------------Sandberg-------------
    ---Adam---Ragge------Hjalle---Dyre-
    ---Sella---Seb------Elmar---Söder--
    --------Drugge------Hajsen---------

    Bänken bör bestå av dahlin, kalle, JJ, Pärlan, Sana, valgardsson. SLÄNG IN SANA VARJE MATCH!!!
    Så är SM-guldet vårt.

    SvaraRadera
  5. Carlito, hur i hela h-vete kan du ha Hjalle som startspelare? Ofattbart.

    SvaraRadera
  6. Sista stycket håller jag helt och fullt med om, Auburger.
    Angående bla JJ och sana.

    SvaraRadera
  7. 1. Det är ett jätteproblem att JJ ta Bjarnas plats brevid Seb. JO kommer aldrig att flytta bort JJ, tyvärr.

    2. Dyre är perfekt som femte back tills dess att Ragnar försvinner. Han kan spela på alla fyra positionerna, och han skulle kunna göra det i var och varannan match p.g.a. skador, sjukdomar och avstängningar. Kalle har sett riktigt stabil ut och bör vara första alternativ, Dyres tid kommer.

    SvaraRadera
  8. Carlito, jag gillar att du vågar ha Hjalle som startspelare. Det är inte PK bland oss blåvita. Stå på dig!

    SvaraRadera
  9. En kvalitet som Lund har är att han är lurig med boll, han kan ofta avancera genom att dra några gubbar... Men han är ingen fullgod ersättare till Adam, det är iofs svårt för blåvitt att hitta också

    SvaraRadera
  10. vad sägs om att ge Pärlan chansen från start och se vad han kan utvecklas till? han är ju knappast att bli något så länge som han agerar bänk-nötare!

    SvaraRadera
  11. Hjalle,allvarligt talat ta killen till en psykolog. Vad är det för känslor som driver honom till dessa bortsparkade långbollar utan adress?

    SvaraRadera
  12. Det är Selakovic som ska bort från startelvan. Han är för seg och börjar tappa. Dock en mycket god truppspelare, men i konkurrensen ska han sitta på bänken säger jag.

    I slutändan ska dock de som presterar bäst spela, må det vara JJ, Söder eller rentav Allansson.

    SvaraRadera
  13. Carlito, jag gillar din idé som fan trots att jag stör mig på Elmars trippande spel. Kanske borde Sanas inhopparroll bytas ut mot Sella eller Söder, men i övrigt ser det tip-top ut. Kan du snacka med Olsson?

    SvaraRadera
  14. Kalle kan "blixtra till" och är lite som en "vandrande bomb". INGA liknelser du vill göra när det gäller en mittback.

    SvaraRadera
  15. Enveten och korkad. Det är de första två orden jag tänker på när jag hör JONAS OLSSON namn.

    SvaraRadera
  16. Sella är den enda som kan göra ordentliga inlägg, att bänka han vore vansinne!

    SvaraRadera
  17. Dyre och "Valgar" tycker jag har riktigt fina inläggsfötter båda två.

    Tror att Valgar-Sana, Valgar-Bjarna eller Valgar-Hysén (vad det än blir) kommer fungera riktigt bra och att många av våra mål faktiskt kommer att komma från västrkanten i år.

    SvaraRadera
  18. Lund brände guldet till oss 2009. Det var hans fel, orutin och värdelösa backspel somledde till att flavio kom loss på kanten.

    SvaraRadera
  19. Ps jag såg en dokumentär om världens köttproduktion. Ranchägarnasom kallas slutproducenter erhåller kalvar som väger 200 kg. Dessa göder man sen upp i en jäkla takt. Djuren ökar i vikt med över ett kilo om dagen.

    Nyckeln är kraftfodret de matas med. Min poäng är att Sana skulle behöva utfodras några veckor på en ranch i Texas. Om han även fick inplantatet som brukar opereras in bakom örat, som utsöndrar tillväxthormon, skulle Sana ensam kriga ner samtliga allsvenskans backlinjer. Tekniken finns där, om killen lade på sig 15 kg muskler och gick upp till 78 kg skulle han bli en Tobiansk juggernaut.

    SvaraRadera
  20. anonym 15.35:
    Det var Mutumba som kom loss på kanten, Flavio gjorde sedan målet framför ögonen på (gissa vem) Hjalle.

    SvaraRadera
  21. 21/2/11 15:44

    Eller så skulle han bli Jakob Johansson.

    Fotbollsspelare ska se ut som Sebastian Eriksson, inte en kalori större.

    SvaraRadera
  22. Väldigt viktigt för mig om jag ska frysa häcken av mig på lördag är att en tänkt allsvensk startelva presenteras. Att få se Dahlin, Hjalmar och den oduglige Faltsetas som startspelare upplever jag som ett hån mot oss som går på träningsmatch i den smällkalla vintern. Skriv inte att det är nån jävla förfest om inte ordinarie lag spelar.

    SvaraRadera
  23. In och rösta, kamrater!


    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/article8600610.ab

    SvaraRadera
  24. Ok, Lund var med i Landslaget för lite drygt ett år sedan. Så han är ingen att satsa på? Drömmer ni om att värva nå´n klassspelare från PL eller La Liga? Lund är precis tillbaka från en höftoperation. Lund kämpar och sliter. Hur många bra inlägg slår Adam? Ett, max två per match. Lund är en fullgod back-up till Adam. Basta!

    SvaraRadera
  25. några tillrättalägganden:
    det var Mutumba som kom loss på kanten MED HJÄLP av en HANDS - om ni inte minns ...

    Sedan till den mest optimala uppställningen:
    -----------Sandberg-----------
    -Adam--Ragge--Kalle--Dyre(Logi)
    --------------Seb--------------
    ---Sella----Drugge-----Hajsen--
    ---------Söder-----Pär------
    Sedan FÅR flitigt coachande förekomma. Mycket beroende vad som hänt under matchen, dagsform, skador etc.
    På bänken för att användas finns:
    Sana, Elmar, TO, Bärken, Stiller, Lund, Hjalle, Dahlin m.fl. dock INTE Faltsetas ...

    Alltså en diamant på mitten med två man på topp. Konstigt att inte fler fattar att detta kan bli ett offensivt grepp som MÅSTE slå.
    Sanna mina ord att Hajsen kommer att tillföra laget ännu mera här. Skifta gärna Sella & Hajsen - så mycket bättre ...

    /Franz

    SvaraRadera
  26. Beror väl på hur Pär presterar. Är han lika usel som förra året... :/

    SvaraRadera
  27. Jag är övertygad om att hjalles rutin, kraft och (faktiskt det som gör att han presterar bättre än alla backar på träning) kunnande kommer behövas om otroligt lovande dyrestam skall komma in i laget på ett bra sätt i år. Ni som vill låta Pär starta och/eller vill sätta ut hajsen på kanten kan ju börja med att gå på Blåvitt, så ser ni hur fel ni har på båda punkter.

    SvaraRadera
  28. Carlito!
    Jag vet inte om det var en bra kommentar från dig 02:31?
    Jag har sett i princip alla Blåvitts hemmamatcher sedan 1962.

    Jag tror inte du klarar det om du är fjorton eller 24 eller vad du är ...

    Har även spelat i Blåvitt och några andra klubbar och har ett antal tränarkurser bakom mig. Bevittnat CL, VM & EM på plats. Skall jag fortsätta ...
    /Franz

    SvaraRadera
  29. Eftersom du gillar Hjalle så mycket - kan man undra om du har varit på några matcher? Hur har du isf kunnat undgå alla hans "bravader" till pinsamma uppspel.
    /Franz

    SvaraRadera
  30. Oj då.. va det för jobbigt för de flesta i blåvitt att spela denna match?.. Ja det är jobbigt ojoj. va faaaan!

    SvaraRadera
  31. Oj då.. va det för jobbigt för de flesta i blåvitt att spela denna match?.. Ja det är jobbigt ojoj. va faaaan!

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.