2010/12/17

Blåvitt borde satsa på bra och billig reklamfilm!

REKLAM/MARKNAD. Vinterns sportsnackis är väl de svenska skidstjärnor i sin "sexiga", "manliga" och "macho" reklammiljö. Jag vet inte om du blir sugen på att köpa några kläder från den här butiken, men jag blir det då inte. Snarare tvärtom:



Samtidigt i Norge:


Och så frågar sig folk varför Northug vinner? Come on, till och med i reklamen åker han skidor, tränar och hetsar. Det kallas mentalitet! Dessutom har de tid att kosta på sig lite självdistans och humor - medan de hetsar runt i armytraining:



"Stolt sponsor av Northug - icke Hjelmeseth!", haha. Jävligt bra och dessutom ett klockrent exempel på att man inte behöver ha särskilt påkostad budget för att göra roliga reklamfilmer (de spelade in en hel serie klipp på samma dag) - bara man har en bra idé.

Här har Blåvitt en möjlighet att utvecklas framöver. Sedan ett par år tillbaka kör de nämligen en del tv-reklam för matcher och årskort, på regional basis. Med det menas att IFK Göteborg köper in reklamspots som visas enbart i Västsverige - men i de stora nationella kanalerna. Första steget i detta var reklam i flera av TV4:s regionala reklamblock. Nästa steg kan bli att ta det till fler kanaler och fler regioner, då den regionala reklamförsäljningen ständigt växer hos de kommersiella reklamkanalerna. Detta för att det finns ett till stor del outnyttjat behov hos företag som vänder sig mot ett specifikt område av landet och inte har budgeten för en nationell tv-reklamkampanj.

Men så här långt har Blåvitts tv-reklamklipp varit väldigt statiska. Det handlar om stillbilder, en berättarröst som säger något om produkten och lite priser och i bästa fall viftande flaggor. Men så behöver det inte vara och det krävs ingen miljonbudget för att ändra på den saken. Vi minns väl alla Svenskafans fejkade klipp på när Håkan Mild spelade "vägg" med ribban (en drift med Ronaldinhos liknande reklam) för ett gäng år sedan. Där snackar vi en enkel ambitionsnivå som skulle bli en snackis inte bara på "det blåvita internet", utan i fikarum och runt middagsbord i hela regionen. Att fortsätta med broadcasting-reklam är en smart väg, för kostnaden är förhållandevis låg sett till den utväxling företagen får i form av respons från tittarna.

Min favorit på det här temat, billigt men roligt med snackispotential, är följande klipp med NFL-spelare:


Men det behöver inte vara på samma tema, bara det blir lite mer framåtrörelse och tidsenligt tänkande kring reklamklipp av den här typen. En smart tv-kampanj, som dessutom kan viralspridas på nätet (via bloggar och sociala medier), är en framgångsrik väg för fotbollslag med större ambitioner än att låta dem som känner för det dyka upp på hemmamatcherna. I kampen för att fylla Gamla Ullevi efter den miserabla säsongen 2010 behövs inte bara lite intressanta försäsongsresultat och nyförvärv, utan medveten och smart marknadsföring av produkten IFK Göteborg.

Då kan en reklamfilm med lite humor sätta fart på grejer:


När de drygt 10 000-12 000 som lockats till Gamla Ullevi av passion, kärlek och historiska faktorer är räknade och intjänade - återstår fortfarande tiotusentals ytterligare göteborgare som anser sig vara blåvita. Dessa fans, som har en lite mer avlägsen och mindre hängiven relation till Blåvitt, behöver dock behandlas mer som "vilka kunder som helst". Här skulle en smart videokampanj kunna vara precis rätt medicin. Ge oss lite humor, en twist och snackispotential - så lär succén vara given.

12 kommentarer:

  1. Ett jävla oskick att kalla alla sporttöntar för "hjältar" nuförtiden. En hjälte gör en hjältemodig insats med risk för liv och lem för någon eller några andra. Att göra t ex ett fotbollsmål är inge hjältedåd. Så sluta med detta satans oskick att urholka svenska språket på detta sätt!

    Öisarn

    SvaraRadera
  2. Väl skrivet!

    Jag anser även att Blåvitt bör visa sig på lite oväntade ställen som t ex på bioreklam eller i nån lokal ica-butik och dela ut lite schyssta prylar i stil med mössor eller IFK-vatten. Det gör att folk tänker på Blåvitt mer och då de flesta i denna stad anser sig vara blåvita, så borde det vara positivt, eller?

    Borde inte BaraBen kunna hyra ett bord i Nordstan och kränga lite prylar också?

    /Garotta di Marulk

    SvaraRadera
  3. Håller med till 100% men skulle vilja tillägga att vi även bör sattsa på att locka fra patriotismen i göteborgaran med fokus på "Din stad och Ditt lag". Det är svårt att konkurera med de utlänska ligorna och något som Barca aldrig kommer göra är att spela för DIN stad Göteborg...

    SvaraRadera
  4. Ännu ett exempel på enkla reklamsnuttar kring ett tema som nått enorma framgångar är ju Old Spice:

    http://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE

    En blåvit parodi på detta hade nog blivit en ordentlig snackis runt om på forum och bloggar.

    SvaraRadera
  5. Det med att spelarna ska vara i butiker etc är ju en bra tanke, det känns som det var mycket mer sådant förr.
    Spelare var och invgide butikers spelavdelningar etc, men antingen har jag bara blivit på tok för gammal för att lägga märke till sådant eller så var det mycket mer sådant förr?

    Beträffande ren tvreklam osv tycker jag man ska trycka mer på de bästa varianterna av SSP och sedan göra nåt bra till det (vad som sedan är bra vete tusan).

    SvaraRadera
  6. NHL reklamerna är ju också oerhört enkla men javligt bra.

    http://www.youtube.com/watch?v=v1TRXOPL_vU&feature=related

    SvaraRadera
  7. Ingen av dessa reklamer kostar så lite som 100.00. Även om en film kan verka som att den är ihopslängd och enkel så ligger det mycket tanke och tid bakom, speciellt om den ska nå framgång.

    SvaraRadera
  8. Anonym 18/12/10 21:30.
    Word. Också min tanke, PR-byråernas bästa trick är att övertyga om att de inte finns. Skakig filmning, billigt bild-format, taskig film-kvalitet är bara en rökridå. Det ligger en stoooor hög med pengar bakom...

    Dock idén är bra och IFK har ju en PR-byrå signad. Möjligheten att vi får se nåt i framtiden finns...?

    SvaraRadera
  9. Är helt enormt imponerad av denna reklam. Kul att man senare också kan skriva i den "tippexade" delen vad man vill skall hända:

    http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M

    SvaraRadera
  10. Jobbar för en reklambyrå. Förstår hur ni tänker men precis som en del sagt tidigare kostar dessa reklamfilmer och kampanjer enorma pengar även om de görs så att det inte ska se ut så. Allt är välplanerat.

    Det blir då konstigt att ta upp NFL-kampanjen som kostade ca 12 miljoner svenska kronor att ta fram..

    SvaraRadera
  11. anonym 23:57/ Det blir inte det minsta märkligt för man måste bedöma saker i förhållande till vad de faktiskt omsätter, dvs så är 12m SEK en piss i Missisippi med tanke på vad den ligan omsätter. På samma sätt är sådana här kampanjer inte speciellt dyra i förhållande till vad de företagen omsätter som vill ha dem, och det är inga stora summor för ett företag som omsätter 100 mille. Tveksamt om du vet något alls om reklambranschen...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.