2010/10/26

Höna av en fjäder?


KAMRATUPPFOSTRAN. Min första tanke igår när matchen drog igång och en del folk på LS var skrålsugna och i sedvanlig hetsironiskt anda därmed retades lite med klacken var hur mycket internettjafs detta lilla bus skulle innebära...

Bakgrunden -för nytillkomna läsare- till tisdagens stora blåvita internetdebattämne är alltså följande: Delar av läktarsektionen Levande Sittplats (LS) valde att sjunga lite ramsor i början av matchen trots att framträdande och ledande grupperingar inom blåvittklacken hade gått ut och uppmanat samtliga supportrar till en tystnadsmanifestation de första tjugo minuterna av måndagkvällens match mot Trelleborg. Manifestationen var tänkt som en del i ledet av rikstäckande supporterprotester mot SVFFs planer på att steg för steg de närmsta åren skära ner på det procentuella antalet potentiella ståplatser på arenor i Allsvenskan.

Jag har själv årskort på LS och -för att ha ryggen fri åt alla håll- vill nämna att jag var en av de många på LS som ändå valde att inte deltaga i ramsorna innan 20:e minuten. Samtidigt dömer jag inte de som valde att sjunga lite eller deltog i några av skoj/hetsramsorna som skickades iväg mot klacken med ett garv.

Alla på och nära LS kan inte missat det ironiska i att dra igång bl.a. "Hejsan klacken är ni klara" innan 20:e minuten då manifestationen skulle upphöra. När klacken då innan 20:e inte svarade tycker jag att den tysta manifestationen klockrent nådde sitt syfte och mål med att visa hur tråkigt det är om läktarna dör ut.

En sak som faktiskt inte framgått i vare sig artikeln eller i alla kommentarer till bloggposten Här är "storbråket" mellan LS och klacken är det faktum att det ändå var självaste "Tollan" som ställde sig på räcket hos LS strax innan 20:e minuten och det var då "Hejsan klacken är ni klara" började köras ett par gånger på allvar och organiserat. Tollan räknade faktiskt sedan ned med typ orden "-Nu är det bara 10 sekunder kvar!" vill jag minnas så att folk skulle börja peppa inför att hela arenan (inkl klacken samt alla på LS) nu förhoppningsvis skulle explodera när 20:e minuten skulle ticka in och tystanden brytas på riktigt av mäktig växelsång.

Tyvärr blev det inte så för det visade det sig att klackfolkets och manifestations barrikadkämpar nu var snea på de "sega LS-gubbarna" och började dra igång trumman och en ramsa istället för att svara på den sista och mest ljudliga "Hejsan klacken är ni klara". Men arenan vaknade till ordentligt och LS slöt direkt upp i den ramsa klacken drog igång utan att sura. Att klackfolk ändå är betydligt segare gubbar än LS som aldig skulle komma på tanken att hålla på med samma ramsa i typ tio eller ens två minuter är en helt annan diskussion...

Och nu kallas det tyvärr "storbråk" mellan klacken och LS fastän båda sektioner består av fritt väljande och tänkande individer.

Anledningen till att de grupperingar som organiserade tystnadsmanifestationen valt att den skulle sluta i just 20:e minuten måste väl ändå varit att det klockslaget är en form av officiellt klockslag (liksom i 60:e) då ramsor mellan klacken och LS körs? Så tolkade definitivt jag och säkert många fler med mig det som. Några tycker nu att hela historien är att göra en höna av en fjäder medans vissa andra tar detta väldigt personligt och man kan på det anonyma internet -såväl som i verkligheten- ana en spricka i supporterleden som kanske är ett problem på sikt.

MEN det behöver heller verkligen inte vara eller bli ett problem om du där bakom skärmen väljer att inte vilja eller att tycka att det skall behöva vara ett problem. Släpp det bara. Vi är alla blåvita fans och visst jag förstår er i klacken som känner sig kränkta men då måste ni också sätta in i mentaliteten som råder på LS.

Ett av de stora nöjena och något av det som ger mest valuta för årskortspengarna med att stå på LS är guldläget -gentemot och snett ovanför motståndarfansen- att få hetsa och skoja. I avsaknad av motståndarklack passade vissa igår helt enkelt på att rikta abstinensen åt ett lite annat håll men med glimten i ögat. Tyvärr kan det ju vara svårt att se en glimt i ögat om man står hundra meter ifrån varandra. Det som hände hände och det har verkligen ingenting med brist på respekt sinsemellan läktarsektionerna att göra vill jag hävda.

Sedan inflytten på nya Gamla Ullevi kan ändock vi flitiga matchbesökare skriva under på att det tyvärr blivit bokstavligt talat en lång distans mellan de två klackarna Blåvitt nu i princip har på GU. Inte konstigt att "vi och dom"-känslor kan dyka upp. Kanske framförallt hos yngre i klacken som fortfarande ser saker i svart och vitt som ju ofta är fallet i ungdomen eller alldeles särskilt bland uppretade fotbollsfans.

En ytterligare bidragande faktor till situationen är ju även att de flesta och mest pådrivande klackmedlemmarna i Ultras/Supras/etc heller aldrig besökt LS på en hemmamatch och vice versa. Desto svårare blir det ju då även att förstå, se och höra med vilken ironi LS-gubbarna skrålade sina ramsor innan klackens trumma och strupar tillslut drog igång i 20:e och arenan blev mycket roligare och ljudligare som sig bör.

Om det nu vore så enkelt som klyschorna säger att LS består av mer eller mindre alkade, gubbsjuka, småbarnsföräldrar och gamla rävar samtidigt som klacken samtidigt enbart består av fjuniga gymnasieelever i bar överkropp med ryggen mot planen.

Men vad som heller inte skall glömmas är att de flesta på LS är folk som på gamla Gamla Ullevi och Nya Ullevi under byggnationen av nya arenan alltid stod på ståplats och är klackfolk ur de äldre gardet. Aningen äldre supportrar som de sista åren på hemmamatcher kanske ändå valt att stå en bit bort från de mest hetlevrade ungdomarna i klackkärnan men ändå finnas i närheten.

En del av av problematiken handlar nog snarare om ett klassiskt generationsproblem där de äldre inte förstår sig på dagens unga och vice versa och där det framförallt saknas möjligheter för fansen att mötas, förutom på internet. Den så kallade kamratuppfostran i supporterleden riskar blir svårare och risken finns att en spricka håller på att uppstå i supporterleden om och när fler och fler äldre väljer att lämna klacken. Se bara på hur (internet)debatten kring alla bangers på läktarna nyligen i Borås blossade upp till närmast en "äldre mot yngre grej".

En fin fördel med gamla Gamla Ullevi tycker jag var hur alla besökarna på ståplatsläktarna blandades med varandra och minglade runt i halvlek till de två toaletterna eller kioskerna. Detta var kanske det bästa sättet att lära känna igen en massa ansikten år ut och år in bland alla olika änglafans. Detta är en grej jag insett att jag lite kan sakna nu på nya arenan.

På de få -men ofta större- bortamatcher jag brukar besöka varje år inser jag även att jag längre inte känner igen många av dagens mest hetlevrade yngre Ultras som gör ett hästjobb med att stå och driva på klacken. Detta kan ju iofs bero på att flera grupperingar har typ gemensamt inköpta jackor, jeans och vita sneakers. Nya Gamla Ullevi bidrar rent strukturellt och sektionsmässigt till att fans ur det äldre gardet (hela östra övre långsidan) inte kan blandas med de nya yngre som förr i tiden.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har själv aldrig sett Blåvitt på nya GU från den stora klacksektionen på kortsidan för jag har ju årskort på LS från starten av förra säsongen. Nu när två säsonger på nya arenan gått så har jag noll egen koll på hur känslan och stämningen är i klacken på hemmaplan för jag har aldrig varit där. Segregationen är ett faktum.

Man kan ändå inte undgå att notera att det i takt med en säsong av dåliga resultat och slutligen ointressant motstånd på slutet av säsongen så börjar det tunnas ut en del på klacksektionen. De s.k. klackturisterna dyker ju heller inte upp när det inte gäller något på plan eller på läktarna. Sedan hör man ju ständigt av de tyvärr färre och färre lite äldre bekanta som fortfarande står i klacken att det inte är "som förut" och att de nog kommer byta till LS eller så nästa år. -Om det inte vore så dyrt där jämfört med klackens ståplatspriser. (Förutsatt att sektionen ifråga inte fortsätter vara slutsåld/fullsatt på årskort som i år)

Häri ligger också mycket av problematiken Blåvitt har att ta sig en rejäl tankeställare på. Biljettpriserna blir dyrare och dyrare. Missar du bara ett par matcher pga jobb/resa/sjukdom så har du inte tjänat in ditt årskort. I mitt fall så har jag pengarna och de går ju ändå till Blåvitt så jag bryr mig inte så mycket om jag missar en match eller så. Årskortet kan man ju ändå alltid låna ut till någon bekant som annars brukar köpa lösbiljett. Men någonstans går smärtgränsen för alla och inför denna säsongen försvann tex de två roliga -för LS sjukt roliga- publikmatcherna mot ÖIS och Bajen men ändå höjdes priset på årskortet någon hundring.

Häri har ju Blåvitt en fördel av att de ändå har rätt många årskortsinnehavare och jag kan tala för mig själv men jag kommer givetvis förnya det mycket pga att jag vill ha kvar min plats på LS även om AIK åker ur och vi förlorar en av de potentiellt roligaste hetsmatcherna. Andra årskortsinnehavare jag pratat med (även på andra sektioner) tänker precis likadant. Man är ett gött gäng som sitter ihop. För det finns ju tyvärr inte ståplatser kvar där man kan klumpa ihop sig som man vill längre på långsidorna. Även på LS har man ju sin plats. Då kvarstår ståplats som numera bara finns på kortsidan.

Jag tycker det är oerhört viktigt att det måste finnas kvar ståplatsläktare på svensk fotboll med bra sikt till en rimlig och hyfsat billig entrépeng för de mindre bemedlade eller bara de blåvittfans som vet att de ändå inte kommer kunna gå på alla matcher och därmed insett att årskort inte är en sån lysande idé. Det är viktigt att det måste få finnas hyfsat billiga biljetter till de fans som inte tycker det är värt betala 250 spänn för upplevelsen att få spö av Trelleborg en svinkall måndag i oktober.

Men å andra sidan har ju heller aldrig den riktiga ståplats sektionen nedanför klacken varit utsåld mer än i första och sista omgången förra säsongen. BaraBens läsare lär hursomhelst definitivt få anledning att återkomma till denna diskussion om biljettpriser framöver...

Åsikter om Blåvitt och i synnerhet om hur supportergemenskapen ser ut och upplevs sinsemellan olika falanger och alfabetskombinationer av fans är ständigt något av det som ständigt berör mest här på BaraBen men också just därför tyvärr i vissa frågor gör att änglarskarans åsikter stundom går isär. Därför tycker jag att det är utmärkt att BaraBen finns som en ventil för en öppenhjärtlig, sansad men helst eftertänksam debatt som i längden kan mynna ut i och bör leda till någon positivt.

Och de som tycker att fjädrar lätt blir till hönor måste ju heller inte logga in på varenda internetsida om man inte vill ta del av hur snacket går.

Imorgon är en annan dag och då släpper vi detta.
Men alla är väl fortfarande överense om att ståplatsreduceringen är korkad.

Avslutningsvis Glenn Hyséns lysande citat: "Man måste kunna få skämta om allt!"

Eller ?

54 kommentarer:

  1. Oh, den var lång. Men läsvärd.
    Håller med i det du skriver MrG.

    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Jag orkade inte läsa allt. Men det här klack-svammlet ligger ju förfan på sandlåde nivå...
    BUHUUUUUUUU. LS drev med vår manifestatiooooooon....
    Buhuuuuu, klacken blev arga och svarade inte. Kamma er och väx upp nu förfan!

    Förresten, efter matchen blev jag än mer positiv till reducering av sittplats. LS visade ju att det går riktigt bra att ge laget stöd utan att man behöver stå upp!!!!

    SvaraRadera
  3. Nä man får inte skämta om allt. LS-gubbsen borde joina ungdomen i klacken...reclaim the klackrepertoar för fanken så kan vi köra båda engelsk skönsång och italienskt tifo! Endast så kan vi få bort läktarsegregationen. Bort med den smått elitistiska LS, alternativt ha den närmare klacken, så ungdomar fostras till goda samhällsmedborgare utan allt töntigt ultrastjafs!

    SvaraRadera
  4. Kul att se att LS är större än hejjarklacken just nu..

    SvaraRadera
  5. Som det ser ut nu vore det nog klokt att sänka årskortspriserna någon hundring. Förra året såldes det ju på mycket pga att känslan var att vi hade ett mycket bra läge på guldet. Nästa år kommer vi ha ett läge där ganska många är trötta på JO och inte ser lika mycket fram emot säsongen...

    SvaraRadera
  6. Bra text och jag håller med. Det känns väl som nu när folk fått tänka efter och lugna ner sig borde alla på båda sidor kunna släppa det här nu!

    En för alla, alla för Blåvitt!

    SvaraRadera
  7. Min mastodonttext var tänkt som godnattsaga hehe. sov gott unga och äldre imorgon men främst 2011 är det nya tag som gäller!

    SvaraRadera
  8. Faste skriver:

    Bra skrivet MrG. Det blev en höna av en fjäder igår... vi bara skojade lite med klacken igår ju, och de var tacksamma att skoja med när några av dem (Läs: Ultrasgrupperna) tvingade resten att vara tysta...

    Själv är jag jäkligt nöjd med att stå på LS. Det är väldigt värt pengarna och det är inte bara för vår egen bar, vår egen Dj, våra egna loungesoffor och vår egen grill, utan hela konceptet med närheten till motståndarklacken och att massa gamla gubbar ur det äldre gardet från träläktarna på Gamla och från Dajlas HQ på Friggagatan står där... Det är en skön jargong och framförallt: En spontanitet i läktarsångerna. Jag tycker att det är oerhört skönt att slippa sjunga, hoppa, vara tyst på kommando från någon trumma eller tifosicapo.....

    Det är som MrG skriver; en generationsfråga; antingen är man uppvuxen med Tipsextra eller med Club Calcio...

    Och då föredrar jag att stå med näven knuten i fickan o sjunga vad fan jag vill och när jag vill, bara jag gör det så högt jag kan och ger järnet för Blåvitt...

    SvaraRadera
  9. är det på den här intelligens/intressenivån den blåvita supporterkulturen, dvs den enskilda blåvita supportern, ligger på? det här är allvarliga grejer alltså.

    klacken är upprörd över att levande sittplats frågade klacken om dom var klara. hahahaha! hör ni eller?! fattar ni nivån eller?!

    det indikerar en samhällssdemografi hos oss blåvittsupportrar som sannerligen måste vara intressant att nå ut till för framtida annonsörer!

    non-issue detta, någon?

    SvaraRadera
  10. Är det för att det svårt att sitta med ryggen mot plan ni inte vill ha sittplats? eller varför klarar gammla medelålders alkisar av att sittandes ofta skapa bättre stämmning än vad en hel klack med pubertala ultras/supras som e mest intresserade av vilka som inte sjunger! - Jo vilka som inte sjunger brukar oftast vara mer intressant än hur det går i matchen konstigt nog!!!

    SvaraRadera
  11. Nu är det väl ändå dags att höja nivån här inne och lägga av med att klanka ner på olika sorters supportar, alla håller på samma lag och visar det på olika sätt. Ja det blev lite grinigt mellan klacken och LS, shit happens och nu går vi vidare för blåvitts bästa.
    Mvh En av dom som blev riktigt sne igår, men som kan släppa saker och gå vidare.

    SvaraRadera
  12. Jag förstår inte riktigt, stå plats är borta klacken och hemma klacken, eller? Vem kan hindra en hemma klack att stå upp för sitt lag, respektive en borta klack. Kanske med säkerhetsbälten liknande dom på Liseberg. Var vänlig att sitt ner fast spänd under hela 90 minuters åket. Nä stå upp för ditt lag vart du än sitter. "Sjunger hellre än sitter"

    SvaraRadera
  13. igår var jag rent ut sagt riktigt jävla förbannad på LS.

    Men är väldigt säker på detta inte kommer ske igen, hoppas verkligen jag har rätt.

    En för alla

    SvaraRadera
  14. Ståplatsreducering är bara negativ om den medför ökade priser, eller? För om du kommer in på arenan för samma pengar så gör det inget om du har en stol bakom dig, såsom vi har på klacksektionerna idag? Förvirrad och fattar inte varför vi skulle vara tysta så därför sjöng jag med i SSP (fast lite tyst)

    SvaraRadera
  15. Jävligt bra skrivet!

    Problemet alla inte verkar förstå är att ståplatsreduceringen inte endast skulle försämra trycket (Premier League, lysande exempel) utan det skulle även döda många klubbars chanser att ta sig uppåt. Man har helt enkelt inte råd. Vi kan sitta och tänka: "Vi skiter väl i dem, vi klarar oss" vilket vi skulle göra. Men vill vi verkligen försämra den svenska klubbfotbollen ännu mer? Ska ett lag som till exempel Syrianska vara tvungna att satsa mer pengar på nya läktare än nya spelare för att kunna bli slagkraftiga i Allsvenskan. Jag vill iallafall inte ha en ännu sämre Allsvenska!

    Sen är det precis som MrG skriver: Man måste förstå varandra mer på läktaren! Vi kan inte få någon uppdelning mellan oss supportrar vore en jävla katastrof! Vem vill inte ha det tryck som vi vet att vi kan skapa? EN FÖR ALLA, ALLA FÖR BLÅVITT!!!!

    SvaraRadera
  16. Det här var mitt i prick, MrG.

    SvaraRadera
  17. Låt Ls sköta sången på arenan. Så kan det ju var tyst största delen av matchen..

    Sen kan dom köra sina gamla 90-tals sånger som varar i ca 1 minut.. Nä allt var sannerligen inte bättre förr...

    UTAN KLACKEN SÅ SKULLE DET VARA SÄMRE STÄMNING ÄN I SCANDINAVIUM.

    SvaraRadera
  18. mycket bra skrivet!

    vill bara tillägga, då ja känner mig lite ung för att flytta till LS, 20 år!
    att jag hoppas att dom äldre som finns i klacken just nu kommer att finnas kvar även 2011 och inte flytta på sig, för ni behövs där ni är, i klacken!
    jag säger inte att jag föraktar de som är yngre eller är i samma ålder som mig, men som skribenten sa, är de lätt att de blir lite sandlåda-nivå då de blir mer o mer tjejer/killar i 14,15,16 års ålder som skaffar årskort i klacken. då behövs ni äldre för att fokus ska läggas på rätt grejer och inte bara att man tjötar med polaren!
    jag vill kunna stå kvar i klacken så länge som ja kommer att följa Blåvitt, men då måste de få vara en blandning, plus att ni äldre stannar. annars kommer jag också röra på mig snart!

    SvaraRadera
  19. Läsvärt!

    Ännu mer samarbete mellan LS och Klacken i framtiden skulle kunna bättra på stämningen på arenan (och då klacken och ls-området)

    Både LS och ultrasgrupperingarna gör ett kanonjobb i det stora hela, men självklart finns det smågrejer hos båda som kan bli bättre och det får grupperna själva ta på sig att arbeta på. Men en för alla, alla för blåvitt!

    SvaraRadera
  20. Tack MrG
    En fin dikt

    N1 "där det händer;-)"

    SvaraRadera
  21. Bullseye! Bra skrivet.

    Släpp käbblet, fokusera på sista dyngmatchen och framförallt mot 2011!

    SvaraRadera
  22. Fjortisarna i klacken kanske skulle ta och turista på LS någon gång så de får se hur det är där.

    Alla för Blåvitt!

    SvaraRadera
  23. Satan i gatan den var lång, men absolut värd att läsa, blev utmärkt läsning för att komma ner i varv en aning efter en minst sagt hektisk morgon på jobbet.

    SvaraRadera
  24. Gött skrivet !
    Står också på LS, men är imponerad av klacken istort sätt varje match.

    SvaraRadera
  25. Bra skrivet! Något jag stör mig på är de på LS som skriver ¨"jag har råd att stå på LS" "vi är det gamla gardet m.m".
    Jag har också råd att köpa biljett på LS. Det är inte problemet för mig. För mig är problemet just nu biljettpriser vs underhållning. Jag tycker att Blåvitt spelar en bedrövlig fotboll just nu. Klubben känns så jäkla ohet att det inte finns. Håkan Mild har gjort så mycket felvärvningar att det inte är sant.
    JJ, Finnen, Kalle, Falsetas, Gaisarn är ju bara en början på listan.
    Att sedan låta Jonas "Bagdad-Bob" Olsson få fortsatt förtroende är ett skämt. Vad ser han som inte vi ser? ALLA lag som möter Blåvitt skämtar ju om oss t.o.m Wernbloms tränare i AZ skämtade ju om hur förutsägbara vi är.

    Jag har pengar för att köpa de dyrast biljetterna på arenan men jag vill stå i klacken. Där har jag stått i 25 år och vill fortfarande stå men jag tycker att just nu bjuds vi på för lite vinster och underhållning. Jag kommer att avvakta med mitt årskort inför 2011. Inte för kärleken till blåvitt utan för att nu måste något ske.Jag vill se en förändring i Blåvitt. Just nu mår jag dåligt hur illa det ser ut på plan men även hur det sköts uppe på kamratgården.

    //Ängel Olivedalsgatan

    SvaraRadera
  26. Alla är på GU för att stötta Laget i Vårt Hjärta, eller har jag missuppfattat nåt?

    Vi är på olika platser på läktarna, av olika anledningar - som i sig är fullständigt ointressanta (eller hur) - på den delen man valt att vara råder lite olika normer.

    På LS är det ironi så det dryper mellan stolsraderna - det finns stolar, som namnet ju talar om, men få utnyttjar möjligheten att slå sig ner - man häcklar varann mellan N1 och N2.

    OM nån på LS hade anat att de delar av Ståplats som tog illa upp skulle ta så illa upp - så hade det nog inte sjungts som det gjordes under de första 20 min. Då hade LS roat sig med att häckla den 6-8 personer "stora" klacken från Trelleborg (vet inte ens om alla såg dom)

    Ingen vill väl att det ska bli tjafs, sprickor eller "storbråk" mellan folket som alla vill se BlåVitt vinna!?!?!

    SÅ - kan vi sluta tjöta om vem som gjorde vad/fel/rätt, eller vilka som är mest puckade/gamla/alkisar/trötta/fjuniga...
    ...en match kvar hemma. Som iaf jag ser fram emot!

    Dax att släppa detta. Alla drar sitt strå till stacken och sluter upp på GU, sjung om ni vill/kan/orkar...stötta laget som vi alla ÄLSKAR!!

    SvaraRadera
  27. Du stavar fel, särskriver och formulerar dig som en 12-åring.. Men läsvärd text dock

    SvaraRadera
  28. LS är inte, och har aldrig varit, intresserade av att konkurrera med klacken. LS vill vara en satelit som bidrar till ökad stämning på Gamla TILLSAMMANS med klacken.
    Att stämningen på LS är något mer ironisk och laid back än på klacksektionen är inte så konstigt då en majoritet av årskortsinnehavarna kan räknas till det äldre gardet.

    Majoriteten på LS anser att ståplatserna bör finnas kvar och kanske tom utökas. Inget konstigt alls eftersom många LS:are växte upp på Sektion N (gamla Nya) och på Östra (gamla Gamla).

    Detta har blivit lite höna av en fjäder. Släpp det, sen går vi vidare. Vi har en (hemma)match kvar i år och då skall vi ta mig fan visa vad vi kan. Både klacken och LS.
    Kan för övrigt meddela att vi har gjort klart med en bra bokning till Gefle-macthen:
    Vårens mycket uppskattde gäst-DJ:s Jon och Niklas från Silverbullit är tillbaka!!!

    Nu hjälps vi åt att hjälpa spelarna i den sista matchen för året och sen laddar vi för 2011.
    Nästa år, då jävlar.

    /Billdal Boyz

    SvaraRadera
  29. Själv tycker jag det blev klart mer effektfullt med LS som sökte klacken men inte fick svar. Då torde fler på arenan undrat varför dem inte svarar. Skulle varit mer effektfullt om klacken de facto svarat på minut 20 med ett sjuhelvetes drag istället för som nu, lilla klicken i mitten som satsade allt. Hade varit bättre med en grym växelsång. Klacken missade chansen till klara extra-poäng i protesten, riktigt dåligt. Och att dessutom fortsätta på den nivån...

    SvaraRadera
  30. Vi vänder på det, hade LS protesterat mot något, lagt ner sjukt mycket arbete på det, ber alla vara tysta, ska vi då i klacken förstöra för dom? "Åh va sköj det är att retas med klacken, vi förstör veckor av planering för dom, men vadå, det va ju bara ett skämt" Hade klacken gjort så mot LS hade rubriken varit "Bort med alla respektlösa Ultraspojkar" "Jag har gått på blåvitt i 20 år och aldrig har jag vart med om nåt så respektlöst"
    Och ni alla som är så fruktansvärt opålästa, gör er inte besväret att kommentera nåt ni inte verkar ha en aning om. LS, det ni gjorde va sjukt respktlöst och nej skyll inte på nån humor, för det va då fan inte roligt efter allt jobb man lagt ner så kommer ni in och totalt förstör.
    Skulle vart intressant och veta hur många av er på LS som åker på nästan alla borta matcher och stöttar sitt lag i ur och skur.
    Eller oj nej.. Förlåt det kan ni ju inte göra för där finns ingen bar eller DJ.

    SvaraRadera
  31. Jens Mattisson2010-10-27 13:59

    Ör det ngn som kommer ihåg LM04! Dags att slopa LS som bara är en andra del.. Klarar inte ni "gamla rävar" som jag snart med mina 25 år får räkna mig till (står dock ändå alltid i klacken när jag lyckas komma upp).LS är en klacksektion som växt för mycket och därför bör slopas för att skapa ett bra läktartryck FÖR blåvitt 2011. Kanske dags att se ut en ny klackledare också. Helt oförståeligt att det kan vara dåligt att stå och sjunga och därför bli utskälld för det. Vart tog de åren vägen där det var ok att stå coh sjunga! NU är det dags att ta tag i sveriges bästa stöd och visa att vi verkligen har det.. En för alla, alla för en

    BLÅVITT LM04

    SvaraRadera
  32. Klacken måste ta itu med LS och tillrättavisa dom satans kräken på ett mycket strängt sätt. Låt inte dom jävlarna komma undan med detta utan se till att dom dyrt får betala för detta sitt svek!

    WM

    SvaraRadera
  33. Att: Anonym 13:56
    LS är ingen "grupp". Det är en läktarsektion.
    Här finns, precis som på alla andra sektioner, folk som inte sett en bortamatch på flera år likaväl som det finns folk som ser väldigt många bortamatcher, inkl europamatcher, på plats.

    Fatta att det inte var "LS" som "sabbade" för er. Eller nja, retades kanske du vill kalla det. För det var väl upp till var och en om man ville hålla käft eller inte? Det var kanske 50 eller max 100 av typ 450 LS:are på plats som skrålade lite.

    SvaraRadera
  34. Finns ju knappt någon klack längre, det blir ju glesare o glesare för varje match.

    SvaraRadera
  35. Vill ge stor eloge till Klacken för det fina jobb ni gör. Stämningen har höjt avsevärt de senaste åren. Stod själv i klacken för ett antal års sedan och då var den verkligen nere i en downperiod.

    Ja, jag står på LS.

    Jag vill förklara en sak för er.
    Allt som vi gör på LS, ALLT är med glimten i ögat. Det finns dock en sak vi ser på jävligt allvarligt på och det är matcherna/fotbollen i sig. Det som sker på plan är blodigt allvar.

    Vi(de som ville skoja till det lite) menade absolut inget illa med något vi sjöng(undantaget att domaren var sämre än Martin Hansson).


    Fortsätt med det ni gör och runda av hörnen. Är man fyrkantig är det lätt att man sticker sig.

    /AL

    SvaraRadera
  36. Less is more Mr.G, tänk på det. Kanske låta någon läsa och ge tips innan publicering.

    SvaraRadera
  37. Jo absolut, tangenterna glödde och orkade inte kapa så jag slängde upp det som det blev

    SvaraRadera
  38. Byter från H till LS 2011. Grabbarna på räcket på H som bryr sig mer om att folk ska skrika än att kolla på matchen och ha kul klarar ja inte av mer.

    Alla för Blåvitt!

    SvaraRadera
  39. LS splittrar just nu de blåvita.

    SvaraRadera
  40. Nej det är bebisultras som gör det. Blir sämre o sämre för varje år

    SvaraRadera
  41. Anonym 19:14

    På vilket sätt gör de det? Genom att de sjunger?

    SvaraRadera
  42. "Skulle vart intressant och veta hur många av er på LS som åker på nästan alla borta matcher och stöttar sitt lag i ur och skur.
    Eller oj nej.. Förlåt det kan ni ju inte göra för där finns ingen bar eller DJ."

    Hoppsan. Här generaliserar vi en hel del. Återigen: Det var ett antal INDIVIDER på LS. En MINORITET av individerna på LS, som retade upp klacken. Inte en hel läktare på 600 pers. Du kastar skit på väldigt många som sympatiserar med dig och respekterade manifestationen. Förstår att du är irriterad, absolut. Men om du tycker att LS inte visade någon respekt, är det precis vad du gör själv.

    Jag har 20 år i klacken bakom mig och tyckte det verkade kul med LS. Och jag har älskat det från första stund, precis som tiden på ståplats. De engagerade supportrar som jobbade för att få till baren, andra arrangemang och Dj´s har slitit hårt för det precis som alla som jobbar med arrangemang på klackläktaren.

    SvaraRadera
  43. Ja detta är verkligen en höna av en fjäder och det hade antagligen inte varit samma tjaffs om vi vunnit matchen. Men det är väl precis som vanligt att baraben vill ha så många läsare som vanligt och då är det väl skit samma hur mycket substans det finns i vad ni skriver, jävla kvällspress fasoner.

    Väldigt udda att se när folk gnäller på LS så kommer det direkt folk och pratar om att det bara var några enstaka m.m, men sen när det gnälls på ultras så är det tänket som bortblåst.
    Om ni inte visste om det så finns det folk i Ultras som är allt från 16-40 års åldern, så kom inte å snacka om bebisultras.
    Sen så skulle klacken gå tillbaka till samma kassa stämning som på 90-talet om Ultras inte fanns. Sen en liten tankeställare till, Läktargruppen som drevs av supporterklubben var ju helt värdelösa så jag fattar inte hur ni tänker.
    Så alla troll och tuffingar bakom skärmen kan väl ta och lägga ner.

    SvaraRadera
  44. Det kanske är för att ultras är en organiserad grupp medans levande inte är det?

    SvaraRadera
  45. Fan vad trött jag blir. LS är ingen grupp eller organisation, det är en sektion, N1 och N2. Det finns ingen där som kan tala för alla som står där. Särskilt inte för mig.

    Det finns säkert folk som är ansvariga för samarbetet med klubben ang baren osv. dock inga jag känner till.

    Jag står själv på LS och tyckte det var pinsamt när några (ja, NÅGRA, inte hela sektionen) började sjunga. Ingen av de som står närmast mig sjöng. Att de i klacken blev sura kan jag förstå.

    Jag sympatiserar själv med aktionen då jag stått på ståplats i hela mitt liv och vet att det är där stämningen skapas. Tror inte heller att stämningen på LS hade varit lika bra om alla suttit ner.

    Om någon vill ha en ursäkt skall ni be om den från dem som sjöng, inte från hela LS.

    SvaraRadera
  46. bort med ståplats. who the fuck needs it?

    SvaraRadera
  47. Anonym, 19:50

    Ja, jag hetsade upp mig lite och det där med baren menar jag inte som något negativt såklart men du förstår vart jag vill komma, om inte så ska jag förklara det för dig:

    För mig och mina andra vänner i gruppen är IFK Göteborg allt, vi målar flaggor, fixar tifon, sjunger oss hesa varje match, viftar sig trött med flaggan och försöker få igång klacken till max (Ibland på bra sätt och ibland på mindre bra sätt), vi lägger ner otroligt mycket pengar på IFK, vi reser land och rike runt för vårt IFK. Allt för en levande läktarkultur.

    Men, sen när ett par individer borta på Levande sittplats, personer som ger blanka fan i om vår läktarkultur skulle vara som Frölunda Indians (Jag har besökt LS två gånger och det är inte många av dom ansikterna som återfinns på borta matcherna).. När dessa personer öppet hånar oss och förståör vår manifestation som hotar att utrota vår läktarkultur, det är så fuktansvärt jävla lågt att driva om det, sen att förstöra något som deras blåvita bröder har planerat i veckor och pengar på att genomföra, så kommer liksom LS in "Men vi sabboterar hela deras manifestation för den är ju ändå inte viktig för oss här på LS, sen efter vi gjort det kan vi lyssna på vår DJ i paus pch köpa popcorn"

    Jag älskar det LS gör, mot våra motståndare och våra växelsånger, men att medvetet förstöra såhär.. Det är bara så frutansvärt lågt.

    Sen alla ni som säger att vi förstör i klacken med dålig sång osv.. Inte för att vara självgod men va fan, vi håller LÄTT igång mest genom matcherna, vi sjunger mest och viftar mest med flaggorna. När vi manar på er bara kollar ni på oss och håller käft, det är en sjungande sektion! Så har ni mage att komma in hit och klaga, kom ner och prata med oss istället om det är något ni har synpunkter på, vi bits inte, jag lovar.

    SvaraRadera
  48. Anonym 22:05

    Kul och höra att ni lägger ned en massa tid och pengar på att stötta vår kära förening, precis som en annan "gammal räv" på sittplats.

    En fråga bara - lägger du även pengar på de böter du/ni belastat föreningen som jag (och du?) är medlem i?

    SvaraRadera
  49. anonym 19:502010-10-28 07:10

    Anonym 22:05:

    Jag reser fortfarande en hel del själv och träffar folk från LS varenda gång. Både på Änglarnas bussar och på arenorna, så det beror nog också på vem man reser med och hur många man känner igen från läktaren.

    Däremot är det ju så att man blir äldre och har en familj man måste ta hänsyn till ibland, vilket många gamla LS-stötar har. Så det blir väl inte 10 bortamatcher om året. Så är det när man blir äldre. Men det är många på LS som var med i München, Porto, Derry och en massa andra ställen när det begav sig.

    Den generationen stålpatsfolk jag representerar har på sätt och vis lämnat över till nästa och ni gör ett jävla bra jobb. Det ska ni veta. Sen kan ju vissa av Ultras bete sig minde bra ibland på bortamatcher när jag ser dem. Men det så är det med alla grupper av människor.

    Alla gör sina val om var de vill sitta/stå ,delta i manifestationer eller förstöra dem. Så är det. Men alla går på matcherna för blåvitts skull även om de lyckas reta gallfeber på varandra. Jag tycker att vi fortsätter med att stötta laget i de två sista matcherna istället. Tillsammans. Heja blåvitt!

    SvaraRadera
  50. Anonym 23:14

    Ja, mot AIK i Guldmatchen samlade vi in pengar för vi visste vad bötesbeloppet skulle hamna på, vi meddelande klubben detta, men dom verkade inte lyssna på det och startade en häxjakt med att få tag på alla som var inblandade, trots i mitt tycke att det inte var nödvändigt då vi ändå skulle stå för notan som skulle komma, och allt dom tifon vi producerade kostade mer än bötesbeloppet vi fick in, visst, tifon kommer genom tifofonden men tiden som las ner på att fixa allt är värt mer än pengar men nu kan man ju tycka hur man vill om det. Vi är ju för pyro på våra läktare, jämför oss med stockholmsklubbarna så har det bara skett 2 bränningar på 2 år, AIK hemma och Alkmaar borta. Vilket ändå borde visa att vi visar fruktansvärd respekt mot vår klubb, trots att vi vill bränna i princip varje match.

    Jag var inte medlem förra året men blev det iår..

    Ja stridsyxan är begravd nu, folk gör misstag, man får acceptera och gå vidare.

    SvaraRadera
  51. Det är kanske inte bara bötesbeloppet som oroar, även om jag tycker att det var en väldigt bra grej att betala böterna. Både gentemot oss som lägger pengar i hinkarna och mot klubben.

    Sen är det ju så att det är olagligt, vad man än tycker om bengaler. Det spelar egentligen ingen roll vad klubben tycker heller. Om de skulle acceptera att supportrarna betalar böterna varje gång får de väl århundradets straff av svff.

    SvaraRadera
  52. Jag tror att 80-90-talisterna i klacken inte fattar ironi lika bra som LS där dom festa är födda på 70-talet. Därav sur-miner när LS retades lite dom första 20 min. :)

    SvaraRadera
  53. "Sen alla ni som säger att vi förstör i klacken med dålig sång osv.. Inte för att vara självgod men va fan, vi håller LÄTT igång mest genom matcherna, vi sjunger mest och viftar mest med flaggorna"

    Det stämmer säkert men problemet är att ni kör ramsor med så dåliga melodier och komplicerade texter att ingen mer än dom som kan texten utantill hör vad ni sjunger.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.