2010/03/25

Orsak till fiaskot: Nakna tjejer i omklädningsrummet

SMÅTT & GÔTT. I dag inleder vi med lite ishockey, så här i slutspelstider. En kollega satt och läste Hockexpressen.se och vi började bägge garva högt och länge åt Vitrysslands bortförklaringar till fiaskot i OS. De påstod nämligen följande:
"Vitryssland drabbades i sin tur av koncentrationsproblem inför åttondelsfinalen mot Schweiz.
- Våra spelare kunde inte ladda upp inför matchen då de tvingades dela omklädningsrum med det finländska damlandslaget. Och Finlands damer vandrade utan skam i kroppen omkring nakna, säger den vitryske förbundskaptenen Michail Zacharov, enligt Ilta Sanomat."
det hela fortsätter med hysteriskt roliga konstaterandet:
- Våra spelare slog sönder sina klubbor i vredesmod när de finska damerna plötsligt dök upp med allt vad det medförde fast de inte ens hade match den dagen, bara träning, fortsätter Zacharov.
I Vitryssland är alltså den naturliga reaktionen på att få se en kvinnlig hockeyspelare halvnaken, följande: att få totalt hjärnsläpp, mista fokuseringen på sin match och sedan slå sönder sina klubbor i vredesmod? Stackars vitryska kvinnor som ska stå ut med detta, men heja Finland!

Nakna finskor framkallar vredesmod.

||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||

Klubben visade stil med den här lilla aktionen mot Marcus Birro. Klockren göteborgsanda.

||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||

Gert Nilsson, SvFF-ansvarig för arenabesiktning till fotbollskanalen.se:
– Råsunda är i dag underkänd när det gäller planen, säger han.

Haha, meeeeeeenar du det Gert? Är det sant? Vilken superchock! Kunde inte ni på förbundet ha kikat ut ur fönstret den senaste månaden och därmed ha sett att den så kallade "gräsmattan" ser ut som en napalmbombad yta på den Vietnamesiska landsbygden anno -69? SvFF har ju sitt högkvarter i Råsundas katakomber, men trots detta har Blåvitt tillåtits "spela" cupfinal och AIK "lirat" två matcher i den lervälling som en gång föreställde en gräsmattan - bara sedan säsongen 2010 påbörjades. Rekordtidigt. Först nu har ni insett att planen är i ett underkänt skick?

Wow, vilka genier. Men spetskompetensen inom SvFF är troligtvis gratis arbetskraft från Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsåtgärder, i dessa kristider. Typ arbetslösa frisörer och psykologer som hämtats in för att praktisera på förbundet. Fotboll verkar i varje fall inte vara någons specialitet på det bygget.

||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||

Torsdag 10 december 2009 förutspådde BaraBen.com att TV4 skulle tappa Premier League och därmed flytta över hela Allsvenskan och La Liga till sin dotterkanal Canal+, för att kompensera missnöjda kunder.
"Därför skulle en storsatsning på Allsvenskan som tv-produkt kunna vara resultatet av att Canal+ förlorar Premier League. I så fall skulle de kunna satsa sina absolut bästa kommentatorer på varje allsvensk match de sänder, sända fler av de matcherna som TV4 nu haft i sin "Tipslördag" och profilera den svenska ligan som något hett."
BaraBen.com, 10 december -09.

Nu händer det.

Först blev Canal+ av med den engelska fotbollen till Viasat och började sedan att positionera sig inför den utmaningen. Snacket är att de ska flytta över La Liga från TV4Sport och Allsvenskan från TV4, dessa sändningar skall sedan toppas med kommentatorer och personal som är av högsta klass. Detta kan få både negativa som positiva spilleffekter för den publika utvecklingen i Allsvenskan, då TV4:s "Tipslördag" kan flyttas från en kanal som alla har tillgång till - ut i den mer svårtillgängliga betalkanalen Canal+.

Samtidigt finns det många som hävdar att den publika tillgången av Allsvenskan i tv-soffan har bidragit starkt till den positiva publikutvecklingen i svensk fotboll under 2000-talet. Nu snackas det ju redan om att "publiktappet är oroande", men få talar om den rekordtidiga starten och de pinsamt dåliga planerna...

Mest anmärkningsvärt är dock att Canal+ fortsätter använda Premier League-spelare och bilder i sin marknadsföring - helt skamlöst:
– Vi måste göra reklam för den ligan vi har. Vi har den så det tycker inte jag är orättvist, säger Jonas Eriksson hos Canal+ till Bladet.
En liga de "har" innebär att Canal+ visar de återstående sex matcherna av den här fotbollssäsongen. Vi kanske borde tipsa Blåvitts marknadsavdelning om att börja använda Marcus Berg och Pontus Wernbloom i marknadsföringen till våra matcher? Kanske även Zlatan förresten, Blåvitt har ju ändå spelat mot honom en gång i tiden...

||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||

På Det hemliga forumet njuter folk av att Halmstad BK har blivit sålt i veckan...

||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||

Experterna på medierelationer och lobbyism hos cohn & wolfe framför en intressant kritik mot de allsvenska marknadschefernas förlegade sätt att hantera sociala medier:
Tips till klubbarna:

- Ta vara på supportrarnas engagemang – ni är allt för era inbitna fans
- Underlätta för era ambassadörer (IFK Göteborg har t.ex. en fin ambassadör i BaraBen.com)
- Utbilda spelare, ledare och övrig personal i vett och etikett i sociala medier

Vilket är en sanning med modifikation. Det finns så kallade "back channels" mellan exempelvis BaraBen.com och IFK Göteborg där olika projekt, lanseringar och satsningar diskuteras och koordineras. Dessa har funnits under en längre tid, men varit rätt dåligt underhållna - av bägge parter. Dessutom kan alla som följer BaraBen se att Tobias Hyséns blogg är ett strålande exempel på det inte nödvändigtvis krävs utbildning av spelare för att de ska kunna hantera sociala medier. Men eftersom det är lite av en krock mellan "gammelmedia" och 2.0-medier så har vi en lång väg att vandra. IFK Göteborg skulle kunna bli en ledande aktör på det här området i och med den kommande lanseringen av nya hemsidan - men det räcker inte på långa vägar.

Hemsidan i sig är värdelös, det är det mått av kommunikation, tvåvägsrörelse och inlänkning som den lyckas alstra bland de blåvita sociala medierna som slutligen kan betygsätta dess framgångar på området. Nu låter det lite på Blåvitt som att de ser själva hemsidan som det viktiga i satsningen på sociala medier, vilket inte riktigt överensstämmer med hur nätkommunikationen ser ut i dag. Hemsidan är ett verktyg för att stärka sin allmänna kommunikation på multipla plattformar, där sociala medier likt Bloggar, Facebook och Twitter - men även WLM, är platser där folk skall interagera kring Blåvitt - på grund av Blåvitt. All den kommunikationen exisiterar redan, med gradskillnaden att IFK Göteborgs organisation inte når ut till den, inte vet hur man hanterar den och därmed inte har möjlighet att påverka densamma.

Vi lär få anledning att återkomma till detta under 2010.

||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||BaraBen.com||

Som vi på BaraBen.com uppmärksammat i vinter tidigare har Öis dragit i gång ett radioprogram på torsdagar. Det är ett kul initiativ med Öis mått mätt. Till dagens program bjuder dessutom Radio Öis på stor lokal humor genom att marknadsföra programmet så här: "Guldhjältar gästar Radio ÖIS".

Hahahahaha. Det. Hahahaha. räcker. Hahaha. nu. Haha.
Oj, aj. Jag får ont i magen. 1985. Snälla, sluta. Hahaha.

Gästerna som kommer till studion är "guldhjältarna från 1985" – Janne Gidebratt och Sören Börjesson. Är du under 30 års ålder vet du troligtvis inte vilka de här två tjommarna är. Men oroa dig inte, det är inte är ingen större förlust. Men Öis senaste (/sista) guldhjältar är de i alla fall.

15 kommentarer:

  1. Haha, gött änna! Dessa poster är riktigt mumsiga att frossa i under lunchtid.

    Forza Blåvitt!

    SvaraRadera
  2. Nakna finskor kan väl få vem som helst att gå bärsärk, men ryssarnas reaktion berodde nog mest på att de inte fick den vodka som är så starkt förknippad med avklädda kvinnor i gamla Sovjet.

    SvaraRadera
  3. Liknelsen med boom boom och Marcus Berg var riktigt dålig Frankie. Blev förvånad då du normalt skriver mycket bra. Däremot om vi hade gjort klart att Gustav Svensson skulle lämna till sommaren och vi gjorde reklam med honom nu för årskorten så hade den varit mer riktig. Nu är det ju samma som om c+ om ett år gör reklam med PL. Liten petitess dock i ett förövrigt bra inlägg.

    SvaraRadera
  4. det var supporterklubben änglarna och inte klubben som skickade tröjan till Birro...

    SvaraRadera
  5. Det är nog bara frankie som läser en aftontidningen och tror på det som skrivs där. Störtkul!

    SvaraRadera
  6. Haha, riktigt bra. Inte ofta man skrattar till för sig själv framför datorn =)

    SvaraRadera
  7. Jacob/ SupporterKLUBBEN Änglarna. IdrottsFÖRENINGEN Kamraterna. Änglarna är KLUBBEN, Blåvitt är FÖRENINGEN. *rolling eyes*

    SvaraRadera
  8. Hellre än att utbilda spelare i sociala medier borde man utbilda dem i att inte slå bort varenda hörna vi får. Hemsidor är överskattade, förstår inte tjatet, hur viktigt är det för en fotbollsförening att ha en påkostad sida - egentligen?

    SvaraRadera
  9. Frankie: Man kan väl iof kalla IFK för en fotbollsklubb?

    SvaraRadera
  10. Tycker också att snacket om hemsidor mm ibland blir lite väl uppskruvat.

    På vilket sätt är canal+ svårtillgängligt? Det är väl bara att lyfta luren och beställa alt gå till en pub där de sänder. Inte svårare än så...

    SvaraRadera
  11. Janne Gidebratt är nog det sjukaste namnet jag har hört på en fotbollspelare.

    SvaraRadera
  12. made my day!

    SvaraRadera
  13. Trevlig läsning, men klagomålet mot Canal+ marknadsförning var ju helt uppåt väggarna.

    SvaraRadera
  14. Var spelarna i hockeylaget kastrerade? Normala män hade väl iaf FÖRSÖKT att ragga upp dem och iaf vara nöjd ett tag

    SvaraRadera
  15. Fattiga ifk har inte råd med CANAL+.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.