2009/11/26

Vi går inte all in med 7,2 på hand

KRÖNIKA. Jag tänkte skriva några rader om silly season, men kom inte längre än till George Mourad, stannade där och blev smått deprimerad.

Jag fick ruska om mig själv, sätta på kaffebryggaren, och låta Hoffmeastro & Chraa spotta ur sig några rader om Ibracadabra. Jag dansar med och inser att en liten justering i football manager kan lösa mina problem. Visserligen kortsiktigt och inte helt verklighetsförankrat, men ändå – jag känner för stunden att jag inte har något val. Zlatan skriver på för IFK Göteborg.

Men inte långt därefter så inser man att man inte kan ha roligt hela tiden. Det är dags att ta tjuren vid hornen. Jag får komma tillbaka till verkligheten. En verklighet som jag egentligen tycker om.
Som inledningen av texten påtalade, så är jag inte direkt överväldigad över diskussionen om Mourad. Namnet må vara oerhört stort, om man lägger till ett o, n och a – men där tar det även stopp. Jag tycker det är lustigt att spelare så fort de blir förknippade med klubben – på vilka lösa grunder det än må vara – helt plötsligt, i vissa ögon blir dubbelt så bra.

George Mourad har gjort 4 mål på 36 matcher under sin tid i Willelm II. Ett lag som jag glatt kan säga, utan att sticka ut hakan, är sämre än Blåvitt.

Jag tycker att vi i dagsläget - och många håller nog med mig- allsvenskans bästa trupp inför 2010 om våra nyckelsspelare stannar kvar. Vår löjliga säsong är – att hoppas på att laget inte blir sönderköpt. Tråkigt, men logiskt. En gubbe kanske trillar in offensivt. Det realistiska är att det är en islänning, dansk eller finländare som vi aldrig har hört talas om innan. Skall vi ha någonting så skall det vara spets - inte utfyllnad. Sticker Kim, Ragnar, Gustav eller Tobias så kommer Håkan Mild säkerligen ha spelare i en högre prisklass som tänkta ersättare.

Visst kan man sakna silly season då gänget Mats Persson och Janne Plånbok florerade, men det slutade inte så bra med att gå all-in med 7,2 även fast vi fick en kick för stunden. Blåvitt gjorde det förut, men inte nu. Då är inte November så jävla kul – men våren, sommaren och hösten desto roligare.

32 kommentarer:

  1. Jävligt bra!

    Culo Shaker

    SvaraRadera
  2. http://ifkgoteborg.blogspot.com/2007/06/s-gra-vi-nr-vi-krossar-hammarby.html

    SvaraRadera
  3. Mourad.. Har han verkligen karaktären vi vill ha? Har han kvalitén? Troligen nej och nej. Då känns Ken Fagerberg intressantare även om det är "Kalle-varning" på honom efter skador m.m., dessutom läste jag någonstans att Blåvitt inte direkt är klubben i hans hjärta. Nej, Philip Haglund, kan det bli en Erik Hamrén-affär av dig, alltså först NEJ och sedan ja. Kanske med hjälp av en bra vidareförsäljningsklausul för BP?

    SvaraRadera
  4. Riktigt bra inlägg Svensson!

    Angående det ständiga INGEN ÄTER PYTT I GÖTEBORG: Är detta ett datavirus? Eller finns det någon som är så patetisk att han/hon varje dag går in på ett motståndarlags forum? Snacka om att inte ha något liv över huvud taget..

    SvaraRadera
  5. OKEJ, men om vi nu ska dissa George Mourads kvalitéer för hans meriter i Holland så får vi ju också titta tillbaks lite..

    Vilka meriter hade Stiller innan?
    Ken Fagerberg är ung, men vilka meriter har han i danmark?
    Sella hade inga super år i Holland han heller..

    SvaraRadera
  6. Nej, men skillnaden är

    1. Mourad har redan varit fyra ar i IFK utan att utvecklas
    2. Mourad har till skillnad fran Selakovic aldrig vunnit allsvenska skytteligan

    SvaraRadera
  7. vart kommer dessa rykten ifrån?

    SvaraRadera
  8. Sifforna på Mourad är ju rätt missvisande då det varit en majoritet inhopp och inte hela matcher han spelat. Även spelare med stor potential kan hamna snett eller få problem med en tränare osv.

    Sedan är diskussionen en medieprodukt inte ett aktuellt rykte, men jag tror att Mourad skulle kunna vara en bra och tung pjäs att ha på vår bänk. Han har många år kvar och utvecklas fortfarande.

    SvaraRadera
  9. Den som sågar Mourad bör väl minnas att han i två omgångar faktiskt lyfte hela Blåvitt i de perioderna. Han och Ijeh var ett grymt vapen ihop när Mourad bröt igenom och han skjuter som en häst sparkar. Efter vändan till Brescia hade han dessutom en grym period, så att han kan när det blir flyt för honom ser jag som självklart.

    Så de som öser skit över honom bör nyansera sig lite, skulle Mouradona visa sig igen skulle jag inte protestera om det var i Blåvitt. Där har vi en riktig centertank.

    Sedan att Mouradona inte skulle värvas för att vara nummer ett, utan backup till Hysén/Stiller/Söder förstår vi alla. Om det skulle vara rätt taktik kan vi fråga oss, men att avfärda honom innan vi ser hur Silly Season på det totala utspelar sig är lite dumt.

    Men jag tror inte Mourad är aktuell för Blåvitt - tyvärr, som jag ser det.

    SvaraRadera
  10. Mourad är inte tillräckligt bra för att spela i Blåvitt.
    Mourad har inte rätt personlighet för att spela i Blåvitt.

    Han kanske hade platsat i gefle

    SvaraRadera
  11. Mourad bryr sig inte ett skit om fansen. En diva får inte plats i vårat lag

    SvaraRadera
  12. Mourad? Nej Nej Nej Nej

    SvaraRadera
  13. Anonym sa...
    Mourad bryr sig inte ett skit om fansen. En diva får inte plats i vårat lag
    26/11/09 18:13

    WORD !!

    SvaraRadera
  14. Vad betyder ens 7-2? Dålig pokerhand? Synd på en annars bra text. Jag instämmer. Min förhoppning är att truppen förblir oförändrad bortsett från förstärkning på vänsterkanten. Offensivt som defensivt. JJ kommer ta milakliv i utvecklingen nästa år. Bärken och Seb likaså. Vi behöver ingen annan förstärkning enbart utveckling.

    SvaraRadera
  15. kan någon tala om vart dessa rykten kommer ifrån? har själv bara sett att nån skrev i shoutboxen på baraben!

    SvaraRadera
  16. Ska man lira på Göteborg sm-guld 2010`?

    SvaraRadera
  17. Wellington

    Nej, han har långt ifrån spelat alla matcher ifrån start som du påpekar. Men det säger väl också en del på vilken nivå han ligger. Hans målskörd är trots allt riktigt dålig och då får man ha i åtanke att försvarsspelet i ligan inte håller bästa kvalité. Sedan att man kan misslyckas i en klubb för att lyckas i en annan är självklart. Men för mig har han för dåligt register för en startposition och då skall han inte värvas.

    Frankie

    Du är där själv och nosar; Varför skall vi värva en spelare till bänken? Där har vi fullt av hungriga juniorer som kan slå sig in. I våra värvningar skall det vara klasspelare, eller i alla fall förhoppningar på det. Mourad är inte den spelare, i alla fall inte enligt mig. Vårt spelsystem ter sig också lite annorlunda nu vilket jag tror Mourad skulle passa än sämre i. Han är helt enkelt för seg och är inte lika klok som Stiller som vet sina brister och kör one-touch. Men smaken är som baken. Sedan så tror jag, som du skriver i slutet inte att han är aktuell. Eller jag är ganska säker på att detta inte är en spelare som Mild söker. Men vem vet, vem vet...

    26/11/09 18:22

    Sämsta möjliga pokerhanden :)

    SvaraRadera
  18. Härifrån kommer ryktet:

    http://fotboll.expressen.se/Allsvenskan/1.1792744/mourad-kan-atervanda-till-blavitt

    Men jag har väldigt svårt att tro att Mild är intresserad efter det som hände under förra vändan. Mourad vägrade väl förlänga kontraktet, eller är jag helt ute och cyklar?

    SvaraRadera
  19. Mourad är inget för blåvitt... Köp Risp istället o flytta upp han på anfallet?!(menar det!) Personligen ser jag hellre en spelare som ger 100 % kärlek på plan än någon som bara går runt...

    SvaraRadera
  20. Köp Mourad så blir alla andra lag i allsvenska glada. Då kan vi räkna bort Blåvitt från guldet 2010

    SvaraRadera
  21. Om nu Mourad är så jävla kass kan väl vi köpa honom och skänka honom till AIK?

    SvaraRadera
  22. Jag hoppas att Mourad aldrig sätter sin fot i Blåvitt igen. Det var någon anonym nisse som skrev att JJ kommer att ta milakliv i utvecklingen. Det kan jag tala om för dig att det gör han inte alls. Kan vara den sämsta spelaren i Blåvitt sedan Marino Ramberg.

    SvaraRadera
  23. JJ är ung och orutinerad.
    JJ är feg och går inte in distinkt i närkamper.
    JJ slutar springa alldeles för tidigt och börjar gå.

    Men man ser att det finns talang i honom.
    Låt han träna lite rugby och lära sig att smälla på ordentligt,
    och se till att han kutar hela matchen.
    Fixar Rehn och ohlsson detta tror jag vi har en toppenspelare.

    SvaraRadera
  24. JJ kan vara en late bloomer.

    Vi får ge honom tid, han är bara 19 år.

    Vad fan gjorde vi när vi var 19?

    SvaraRadera
  25. Vad är vitsen med att skriva skit om blåvita (JJ) spelare här?

    Ingen om man är blåvit.

    Att sprida skit om man är anti-blåvit.

    Ska man kritisera får det vara lite nyanserat (om man inte är på den onda sidan förstås).

    Jag är trött på allt gaisgnäll på att våra spelare är kassa och aldrig borde få spela för Blåvitt igen. Är ni blåvita, låt Rehn och Mild sköta köp och uttagningen, så sköter vi stämningen på läktaren.

    SvaraRadera
  26. Men vad fan andas... och sluta läsa skvallerblaskornas skitreportage. Det här var ju bara Mouradonas sätt att, efter att ha fått kicken från sin klubb, försöka få det att låta som att så inte var fallet. Och att försöka fjäska för Blåvitt. Mourad kommer inte tillbaka till Blåvitt. Vi har 5 pojkar i juniorlaget som är bättre... Så lugna ner dig för fan.

    SvaraRadera
  27. Vem vet, kanske tredje gången gillt för George denna gången? Det kanske blir succé för hoom en tredje vända i Blåvitt?

    SvaraRadera
  28. Mourad bryr sig inte ett skit om fansen. En diva får inte plats i vårat lag

    Hellre en diva som är nyttig för laget än en publikfriare som inte bidrar med ett skit. Ska vi förbli ett topplag så måste vi se till spelarnas kvalité och inte hur dem beter sig gentemot supportrarna, resultaten är trots allt det allra viktigaste för en framgångsrik fotbollsklubb. Därmed inte sagt att Mourad är rätt spelare för blåvitt, förstår bara inte att så många håller fast vid tesen att ev. nyförvärv och nuvarande spelare måste vara så himla gulligull med fansen för att kunna passa in i blåvitt.

    Hur tror ni t.ex att det funkar i större klubbar?Tror ni verkligen att alla drar åt samma håll i alla lägen?Egensinniga spelare som kör sitt eget race och inte alltid rättar sig in i ledet bidrar oftast med något nytt och fräscht. Vi vill väl inte att blåvitt ska förvandlas till en enda tråkig, grå massa?

    SvaraRadera
  29. 26/11/09 18:22

    "Sämsta möjliga pokerhanden :)"

    På vilket sätt kan du säga att 7,2 är den sämsta möjliga pokerhanden?

    Du drar den slutsatsen på vilka premisser?

    Personer som du som svarar på frågor utan att veta vad du pratar om vore skönt att ha färre av i världen.

    Jag skulle iaf gå all in med 7,2 om bordet visade 777AA.

    Tänk efter före nästa gång kanske?

    / Johan

    SvaraRadera
  30. 7-2 är sämsta handen. iaf innan floppen.

    SvaraRadera
  31. Nej, AA är den sämsta handen, iaf om din motspelare har 44 och träffat fyrtal postflop.

    Allt är relativt.

    /Johan

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.