2009/11/23

"Vi får inte glömma vilka vi är.."

KRÖNIKA. Efter att ha spenderat helgen inne i dom norrländska skogarna har jag haft en hel del tid att spilla. Jag var ute en kväll och promenerade i minusgraderna med en alldeles för tunn jacka men kunde inte förmå mig att frysa. Det som höll mig varm var en känsla, känslan från 1:a november 2009, första halvlek. Låt oss resa tillbaka..

Klacken hade helt plötslig vuxit och flytit ut över bägge långsidor, alla blåvita supportrar var med. Vi sjöng, vi hoppade och klappade – ’FRAMÅT BLÅVITT GÖR ETT MÅL’ – vid det tillfället tror jag att döva människor i Skara hörde vår sång, jag tror inte att det bara var grannarna på andra sidan kanalen som kände vibrationerna, utan mer att det blev jordbävningslarm i norra Finland. Sen när målet kom, då tror jag att Amerikanska flaggan på månen rasade.

Ingenting annat än Göteborg, blåvitt och Ullevi existerade under den här tiden. Tomas Olsson hoppade högre än Stefan Holm när han satte bollen och allt exploderade. Ta en stillbild på Ragnars ansiktsuttryck när har ger Tomas en välförtjänt kram efter målet och där har du ett ansikte till ordet ’oövervinnerlig’. På läktaren var det dans, kramar och pussar, jag minns att jag kramade killen som stod brevid mig, en människa jag aldrig innan denna match har träffat. Alla som var där och blåvita var mina bästa vänner. Jag skrek rakt ut, jag vet inte ens vad jag skrek, eller om det bara var ett vrål. Trots att vädret var piss och känseln i fötterna var borta sedan länge så kändes det som att Poseidon sken mot oss och det fanns en underbar värme likt känslan att sova med duntäcke eller kärlek vid första ögonkastet.

Jag bryr mig inte längre om hur matchen slutade. Ibland vinner man, ibland inte. Men känslan och kärleken som fyllde Ullevi 45 minuter in i matchen försäkrade mig om att IFK Göteborg alltid kommer att vara mästarnas mästare, man ska aldrig räkna bort oss och det goda kommer att segra tillslut. Vi har en inmarschlåt som är bättre än den svenska nationalsången, vi har mer hjärta än alla andra allsvenska klubbar tillsammans, vi har kunskapen, viljan och materialet för att gå hur långt som helst. Vi väljer kärleken framför hatet. Jag vill citera Tobias Hysén från hans senaste krönika:

”Låt andra hata, låt andra slåss om de nu måste, vi är IFK Göteborg.
Vi ska inte hålla på med sådant.”

Jag kan inte säga det bättre själv. Vi har ett unikt varumärke som får NKs alla märken tillsammans att framstå som luft. Vi får inte glömma vilka vi är, vi ska vara förebilder, vi ska stå för IFK Göteborgs supporterkultur och visa att vi är där för fotbollen, vi är där för kärlek till den egna klubben. Spola alla hatramsor – vi är bättre än så. Och om vi supportrar kan återskapa stämmningen från första halvlek 1:a November 2009 och ta fram den till varje match och bibehålla den hela matchen så kommer 2010 inte att bli annat än magiskt. Det kommer som vanligt att stå en vinnare när säsongen är slut, och 2010 ser vi tillsammans till att det kommer vara IFK Göteborg.

40 kommentarer:

  1. Underbart!

    Haha våran inmarchlåt är bättre än nationalsången :D Det stämmer ju!

    SvaraRadera
  2. Revanch 2010!! Blåvitt <3

    SvaraRadera
  3. Nu kom myten fram, det finns bara medgångsupportrar i IFK.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet Ida!

    SvaraRadera
  5. Grym krönika! Nu kör vi!

    23:59 - T.ex. Gais har ju en STÖRT mycket större andel medgångssupportrar än Blåvitt har, så om du menar det som något negativt ligger vi i lä.


    Däremot tackar jag inte nej till att ha fler supportrar, så länge vi får ett högt publiksnitt.

    För övrigt hoppas jag verkligen att avslutningen på förra säsongen får fler att inse att årskort verkligen är den rätta vägen att gå!

    SvaraRadera
  6. Ja, första halvlek var helt magisk.

    Jag minns inte heller vad jag skrek vid målet, men skrek gjorde jag. Kramade om killarna bredvid mig, innan en snubbe från en rad längre ner kommer flygande upp på räcket och omfamnar mig innan han klättrar vidare.

    Medgångssupportrar? 95% av alla blåvita hade antingen köpt biljett flera månader i förväg, hade säsongskort eller var medlemmar i föreningen. Inte riktigt min definition av medgångssupporter, men i bizarro world kanske det förhåller sig så.

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  8. VA!?!?! En sekunden skriver hon att man ska spola alla hata-ramsor sen skriver hon att första halvlek mot galge ik var magisk? Det skanderades då fler hatramsor än jag hört på hela året... get it straight!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker vi gör som Hammarby Ultra Boys. Vi skiter i fotbollen och fokuserar på att vifta med flaggor, sjunga, hoppa och annat som kan ge oss lite cred när vi misslyckas på planen.

    SvaraRadera
  10. Var skanderades de hatramsorna? I ditt hörn av klacken?

    SvaraRadera
  11. Fy fan vad bra. FY FAN VAD BRA! WOW!

    SvaraRadera
  12. Härligt Ida M!...

    En medgångssupporter är väl en person, som håller på ett lag som det går bra för?!
    Såvitt jag vet så har Blåvitt varit ett lag i medgång sedan 1904...

    "Framgång är inte nyckeln till lycka, lycka är nyckeln till framgång. Om du älskar ditt lag, så kommer det bli framgångsrikt."

    /J.A

    SvaraRadera
  13. Mer Bajen än så här blir det inte.

    SvaraRadera
  14. Bra där Ida!

    SvaraRadera
  15. kanon krönika men...

    "Tomas Olsson hoppade högre än Stefan Holm när han satte bollen och allt exploderad"

    Vad jag minns, stog han rätt still och styrde in den med bröstet...

    Du kanske menar efter han satte bollen i målet?

    SvaraRadera
  16. Till viss del kan jag hålla med om att vi har lite medgångspublik, men det gäller bara på långsidorna. I första halvlek var det magiskt, publiken piskade fram 1-0 målet. Sedan efter 1-1 dog det ut, det lät mer som Råsunda än GU och hemmaplansfavören var förlorad. Klacken försökte, men långsidorna hängde inte på. Om vi hade kunnat behålla trycket från första halvlek tror jag att 2-1 målet hade kommit, men det syntes på spelarna att de inte orkade längre när publiken inte bar fram dom. Det här är en erfarenhet att ta med sig till nästa år, frågan är hur man får med sig långsidorna även i motgång.

    SvaraRadera
  17. Härlig krönika, Ida.

    De där 45 minuterna skall fan ta oss genom vintern och sätta stadarden för nästa säsong.

    SvaraRadera
  18. New Cult King2009-11-24 09:18

    Bra skrivet Ida. Det klart bästa jag läst av dig tror jag! Fortsätt så =)

    SvaraRadera
  19. Att återskapa stämningen efter ledning i årtusendets match kan ju bli lite svårt... Men jag lovar att iaf försöka nästa år.

    SvaraRadera
  20. 09:15: ÅRSKORT. Man kan bara hoppas att revanchlusta efter 2009 kommer få fart på årskortsförsäljningen runt hela arenan inför 2010.

    SvaraRadera
  21. Underbar krönika!

    Tack för kramen förresten ;)

    SvaraRadera
  22. Direktören2009-11-24 10:41

    Härlig krönika! Kommer jag att ta fram när det blir för jobbigt i vinter och alla aik:are och hockeyfans blir för störiga.

    Medgångssupporter!? Hammarby!? Jag har varit Blåvit sedan "födseln", firar nästa säsong mitt sjätte(6) decennium på läktaren. Jag kan väl bara konstatera att det inte alltid var så kul där ett tag på 70-talet men det gjorde 80-talet desto roligare! Nu hade vi under 00-talet en tung början men ett bra slut. Medgångsupporter för mig är de som kommer 3000 när det kostar pengar, 13000 när det är gratis:D

    Nästa år köper jag några årskort igen, till mig och mina barn, på långsidan. Jag drar inte er som står på "klacksidan" över en kam och förväntar mig detsamma av er. Stämningen som var på L3/L4 under säsongen var kanon, mot AIK magisk.

    2010 kommer potentialen och kraften i vår nya stadium och vårt lag kommer att leda långt. Revanschen mot aik kommer när vi går längre än dem i Europa!


    Alltid Blåvitt!

    SvaraRadera
  23. Grym!! sådan stämning vill man ha varje gång, helt sjukt. :) /LB

    SvaraRadera
  24. En kommentar på rubriken iaf:

    Det e lätt att glömma vilka vi e när vårt trognaste utlandsproffs inte e välkommen hem till kamratgården igen.

    SvaraRadera
  25. Framåt blåvitt!

    SvaraRadera
  26. Alla som var där 1 november upplevte den där känslan.
    Jag hoppas att långsidorna visar ett liknande engagemang under säsongen '10!
    Klacken ska vara hela arenan!
    Snart skiner Poseidon...

    SvaraRadera
  27. En riktigt härlig krönika.. hoppas de kommer mer av denna varan.

    ps. vi behöver inte bengaler för att höja stämning före matchen vi har den bästa av inmarchlåt. Den håller nästan en klass av YNWA

    SvaraRadera
  28. Slåss ska vi inte göra på eller vid våra arenor men "HATA" måste man väl för fan få göra!?!?!

    Måste man vara någon go gubbe för att man är från GBG!?!? Min rädsla om att man inte får uttrycka sina känslor som man vill, är att stämningen blir sämre o att vi till slut blir som goa gubbar i scandinavium, vilket vore tragiskt.. Vet att många kommer tycka att så kommer vi aldrig bli men det är precis åt det hållet vi är påväg iaf..

    Hat hör hemma på våra arenor. Hat gör stämningen bättre. Det ska vara skit jobbigt att spela på ullevi för motståndarna.

    SvaraRadera
  29. Apropå tugget om medgångspublik är det ju bara tragiskt med folk som påstår att vi har trogen publik. Jag minns kvalmatchen mot frölunda, då var det allt jävligt skönt att se alla dessa "trogna" på plats.

    I övrigt skiter jag nästan i hur mycket eller lite publik vi har. Jag älskar IFK och hade stått där själv och sett grabbarna lira om det varit så!

    SvaraRadera
  30. Anonym 23;59
    Well du måste ja en galge bakom örat eller?


    Ida kanon skrivet .....
    GO BLÅVITT

    SvaraRadera
  31. VI VET vad vi har och inte har
    Låt inte en om medgångs supporters härja , det är bara ett troll

    SvaraRadera
  32. INGEN ÄTER PYTT I GÖTEBORG

    SvaraRadera
  33. Jaja, skall bli roligt att få se hur mycket folk ni drar när ni möter ÅFF efter ett par förluster.

    SvaraRadera
  34. Riktigt välskriven!
    Underhållande och stimulerande läsning som framkallar minnen och känslor.

    Bästa krönikan på länge, bra Ida!

    SvaraRadera
  35. Ängeln från visby2009-11-24 19:19

    Jag blir riktigt lycklig av den här läsningen! Grymt skrivet!

    SvaraRadera
  36. Innehållet i krönikan är jättebra, men att klämma in tusen metaforer i en slisktext är nog inte rätta knepet.

    Framåt Blåvitt

    SvaraRadera
  37. Oövervinnerlig? Han förlorade ju. Ta i stället en titt en på Jos Hooiveld när han i underläge på väg in till andra halvlek går runt och visslar lite nonchalant och ger lilla gossen Ragnar en uppmuntrade klapp på axeln - "såja, lilla pojken, ni försökte i alla fall". Där har du en oövervinnerlig man.

    SvaraRadera
  38. ”Låt andra hata, låt andra slåss om de nu måste, vi är IFK Göteborg.
    Vi ska inte hålla på med sådant.”

    Undrar om Weismen missade detta.

    SvaraRadera
  39. Klockrent! FRAMTIDEN ÄR VÅR!

    SvaraRadera
  40. Ida M Henriksson, tack !

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.