2009/11/15

Fredrik Risp - anledningen till mitt supporterskap!

GÄSTKRÖNIKA. BaraBen.com välkomnar gästkrönikor från er supportrar. Den senaste tiden har vi överösts av krönikor som handlar om Fredrik Risp. Här publicerar vi den sista av dessa för den här gången. Vill du dela med dig av dina åsikter till BaraBens tiotusentals läsare så mejla in ditt material.

Året är 2004. Jag och min bror, 14 och 12 år gamla, har ett rätt svalt fotbollsintresse. Visserligen hejar vi båda på IFK Göteborg men mer än så är det inte. Pappa har tagit med oss på några matcher under säsongen. Under en efterlängtad studiedag beslutar vi oss av någon outgrundlig anledning för att åka och kolla på en träning. Vi hade antagligen ingen bättre för oss. Detta visade sig vara ett mycket bra beslut.

Efter att ha hoppat av 5:an och frågat en man på en hästrygg var Kamratgården ligger kom vi tillslut fram. Där står de och kör kvadraten. Sankan, Långås, Rosen, Erling. Och Fredrik Risp. Det var en mycket märklig känsla, att se dessa människor för första gången så nära. "Soft" tänkte vi och slog oss ner.

Träningen fortlöper utan dramatik, och då den var slut är det dags för autografjakt! Efter att ha tagit autografer från lagets dåvarande stjärnor går vi fram till Fredrik Risp.

- Hej, skulle jag kunna få din autograf, stammar jag osäkert fram.
- Visst, svarar Risp och skriver på mitt papper.
- Har ni varit här förut? frågar han samtidigt som han skriver på min
brors tröja.
- Nej, faktiskt inte svarar jag och försöker låta så van som möjligt.
- Följ med mig, säger han. Jag och min bror kollar på varandra, osäkra över vad som ska ske. Vi följer efter Risp in på kansliet. Risp försvinner in i ett rum och kommer ut med en påse full av planscher, pins, vykort och andra IFK-relaterade souvenirer.
- Här har ni grabbar säger han med ett leende.

Det slutar dock inte här.

Fredrik Risp frågar om min bror inte vill ha alla autografer från spelarna på sin tröja. Han svarar jakande och vi följer med Risp upp till omklädningsrummet. "Vänta här" säger han. Han försvinner in i rummet och kommer tillbaka två minuter senare med samtliga spelares autografer på tröjan. "Killar, jag måste duscha nu men det var gött att ses" säger han. Vi tackar och går därifrån med en obeskrivlig lyckokänsla i bröstet.

Det slutar dock inte här.

På väg hem. Då vi närmar oss spårvagnshållplatsen börjar blåvita bilar susa förbi oss. Vi ser Bengan och Milds bil åka förbi oss i full fart. Helt plötsligt stannar en bil, rutan vevas ner och en numera välbekant röst ropar "killar, vart ska ni?". Nu kan säkert gissa vem det var. Vi förklarar att vi ska in till stan och han frågar om vi vill ha lift. Jag tänkte att om det är någon gång man ska luckra upp på mammas förbud att hoppa in i främmande mäns bilar så är det nu. Helt plötsligt sitter jag i framsätet i Fredrik Risp's bil. Det stinker parfym. Hans hår har aldrig varit mer välkammat. Jag är känner mig som en superstar. Helt plötsligt känns det som Risp spelar i Roma och jag är hans bästa polare. Min bror sitter tyst i baksätet men jag och Risp pratar om allt möjligt. Han släpper av oss vid grönsakstorget, vinkar hejdå och försvinner.

Efter den dagen på Kamratgården och mötet med Fredrik Risp gick jag på samtliga återstående matcher säsongen 2004. 2005 köpte jag och min bror årskort som vi har förnyat fem år i rad.

Jag förstår att historien nästan är för bra för att vara sann. Men jag svär att varje ord är sant. Detta är hur Fredrik Risp behandlar två unga supportrar. Även om jag kanske skulle blivit den supporter jag är idag ändå är Fredrik Risp en stor anledning till mitt supporterskap. Och för detta är jag honom evigt tacksam.

/Jakob Eriksson

60 kommentarer:

  1. Detta är ett bevis på den ärkeängel han är och alltid kommer att vara!

    SvaraRadera
  2. Fantastisk berättelse!

    SvaraRadera
  3. Man kan bara älska Risp

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, försåtligt att Håkan agerar som han gör. Men Fredrik hör hemma på kamratgården!

    SvaraRadera
  5. Älska Risp!!

    SvaraRadera
  6. Får nästan en tår i ögat..

    SvaraRadera
  7. Ta hem Rispen!2009-11-15 02:13

    Utveckling/ Förståeligt? Jag tycker inte det är det MINSTA förståeligt. Om någon annan skulle driva sitt företag på det här sättet skulle den personen bli tillrättavisad av sin styrelse, men i Blåvitt går det inte för Håkan Mild har en sådan statusposition att han inte går att kritisera. Då skiter "alla" på sig.

    SvaraRadera
  8. Försåtligt...

    SvaraRadera
  9. Mycket bra skrivet!
    Ta vara på din talang, och håll tummarna på att Mild tar vara på sin talang...


    Om inte folk fattar det är dom solnaråttor allihopa.

    SvaraRadera
  10. fy fan vad vackert!

    SvaraRadera
  11. Nä mild behöver inte avgå..! men kanske fundera lite?!?

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt skrivet.

    SvaraRadera
  13. Själv så fick jag och en kompis skjuts av Håkan Sandberg från kamratgården till avenyn när det regnade som skjutton. Detta var 1982. Minns så väl att han berättade att han var lärare vid sidan om fotbollen. Vi önskade förstås att han kunde börja på våran skola... Inga divor där inte

    SvaraRadera
  14. Bästa läsningen på länge!

    SvaraRadera
  15. Jag grät i en timme efter jag läst det, fyfan han är större än IFK och Roma tillsammans...

    SvaraRadera
  16. Jag som just hade börjat acceptera beslutet att inte värva Risp, så får man läsa detta.

    TA HEM RISP! NU!

    SvaraRadera
  17. Skicka detta till mild!!

    SvaraRadera
  18. Fantastiskt bra berättelse. Givetvis tårögd efter din berättelse!

    SvaraRadera
  19. Helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  20. Men ni hajar väl att Mild och Risp har snackat om att han ska ta ett kortkontrakt, i väntan på att Ragge försvinner, och att han ska begära en klausul där han kan gå på dagen till Blåvitt, när luckan kommer.

    Jag vägrar tro att Mild bara ha sagt "Nej, tack, vi har fullt i truppen", utan de har nog helt klart pratat om framtiden och när han ska komma hem.

    SvaraRadera
  21. Sälj Turunen köp Risp. Hur svårt kan det va? Snart försvinner säkert Ragnar dessutom.

    SvaraRadera
  22. Börjar ju bli lite tröttsamt med varenda jävla hylla risp krönika nu. Släpp det och fokusera på annat. TACK!

    SvaraRadera
  23. hade nästan börjat acceptera att vi inte skulle få hem honom så läser man detta! TA HEM HONOM NU!!!

    SvaraRadera
  24. Fy fan, vilken fin människa! Detta är en spelare som är ett måste i truppen! vilket hjärta!

    SvaraRadera
  25. Ofattbart att inte ta hem karln.Snacka om en kille som passar in i den blåvita familjen max. Karaktärsspelare talar ju Mild om.Här har en en.

    SvaraRadera
  26. En bra kille, en riktigt bra fotbollsspelare och en helt jävla fantastisk representant för Blåvitt!

    Håkan är jävligt bra på massa saker men han skulle ALDRIG ha gjort en sån grej.

    SvaraRadera
  27. Kan bara förklara Milds agerande med att det finns en dold agenda.

    Det finns ett skäl som gör att han inte kan ta hem Risp nu, men han kan inte offentliggöra detta skäl...

    SvaraRadera
  28. Tårarna...

    Fantastiskt!
    Love risp

    SvaraRadera
  29. Grym krönika!

    SvaraRadera
  30. wow

    alla heter risp, alla heter risp, alla heter risp i gööööteeeebooooooorg....

    SvaraRadera
  31. Rispen alltså, underbar berättelse.

    Jag blir så jäkla sur om han nobbas!!! Hur är det möjligt?????

    SvaraRadera
  32. nästan så man fick en tår i ögat

    SvaraRadera
  33. Tack för din berättelse!

    Jag tror inte nån är EMOT Risp. Tvärtom. Det man kan begära av Mild nu är att han planerar för när Risp kan komma tillbaka. Vika en plats för honom när nästa lucka kommer och hålla kontakt med Risp för att planera det på bästa sätt.

    SvaraRadera
  34. Vilken underbar snubbe. (h)

    SvaraRadera
  35. Jag var inte på toppen av mitt blåvita intresse när Risp regerade, men den här texten gav mig en stark känsla som påminde om min barndoms möten med 80-talets hjältar.

    SvaraRadera
  36. Oavsett vad så är Håkan alltid kung mild

    SvaraRadera
  37. Underbar läsning, vilken förebild han är!

    SvaraRadera
  38. Tårögd, rysningar, lycka i mörkret

    SvaraRadera
  39. Vackert! Fantastiskt! Underbart!

    Ta hem Risp

    SvaraRadera
  40. Trist att inte Risp kommer nu ,men- in Mild we trust!! Mild gör Sveriges bästa jobb , vi får inte glömma det ändå.

    SvaraRadera
  41. Jag ryser! Underbar historia!

    SvaraRadera
  42. Kan inte risp spela som mittfält?

    SvaraRadera
  43. Bra berättelse.. riktigt bra. :)

    SvaraRadera
  44. Fick rysningar när jag läste det! Vi älskar dig Risp!

    SvaraRadera
  45. risp kan ju vara mittfältare eller anfallare eller målvakt, eller ytterback. måste finnas en plats. Ta hem karln för helvete.

    SvaraRadera
  46. Ta hem Risp nu!

    SvaraRadera
  47. Risp till kamratgården!

    SvaraRadera
  48. Psycho In Spe2009-11-15 23:37

    Tack för inlägget, Jacob!

    Släpp prestigen, Mild. Öppna dörren för Risp.

    (fast han kommer såklart i ett senare skede istället...men ändå...jag kan inte se att vi i dagsläget har två mittbackar som är bättre än Risp. Möjligtvis en...som snart blir proffs?)

    SvaraRadera
  49. Tack för att du delade med dig! Det är bland annat sådana här saker som gör mig så innerligt stolt över att vara Ängel.

    SvaraRadera
  50. MHelt obegripligt att Risp inte får plats!!! Mild avgåå!!!

    SvaraRadera
  51. Tråkigt att Risp inte verkar vara på väg hem. Under alla år som Risp varit borta så har jag räknat med att han kommer tillbaka. Av alla mittbackar som sålts (Antonsson/K.Svensson/Bjärsmyr bland annat) så är trots allt Risp den som visat störst hjärta för klubben. Det är sådana spelare vi behöver.

    SvaraRadera
  52. Rosenborg ^^2009-11-16 13:08

    14 & 12 år gamla 2004? Priceless hahahahhaha.... är det såna småungar i eran klack, jag kan inte sluta garva

    SvaraRadera
  53. Det är i de närmaste tjänstefel att inte göra allt som står i ens makt att få hem Risp när han själv vill hem!!!! Ager Mild och CO!!!!

    SvaraRadera
  54. Rosenborg^^: Det är det som kallas återväxt, din fjant!

    SvaraRadera
  55. For the money, du äger. Gol snart.

    SvaraRadera
  56. Lugn kamrater, Risp kommer hem.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.