2009/04/30

World Wide Wernbloom

REFLEKTION. Blåvitt har sålt sin själ. Inget konstigt med det, i dag säljer svenska klubbar både sin mamma, släktklenoderna och själva klubbmärket för att inte förlora allt i förlängningen. Oftast har man som supporter inga problem att tänka lika krasst. Vräker en Marcus Berg in mål på våren är han borta till hösten, det är enkel logik man kan leva med. Men när en spelare som vi värdesättter för så mycket mer än prestationerna på plan blir ännu en handelsvara vill hjärtat bara skrika nej. Det har ju ryktats hur länge som helst om detta, och någonstans var man ju förberedd, men ändå känns det fullbordade faktumet så obegripligt tungt.

Det finns ju en del omständigheter som borde tala emot såna känslor. Först och främst att Pontus naturligtvis inte är något oskyldigt offer som tradas mot sin vilja. Hans kärlek till klubben är stark, men lika lite som någon annan spelare låter han den vägra tyngre än vad som gynnar den egna utvecklingen och ambitionen. Vidare är Pontus för närvarande inte vår viktigaste spelare, även om målfacit så här långt in på säsongen inte säger allt om hans spel. Guldhösten 2007 var han definitivt viktigast, men då fanns inte så många offensiva alternativ. Och även om den offensiva mittfältsroll som skräddarsyddes åt honom förra året inte helt kan fyllas av någon annan i dagens trupp har anfallsmotorn nu så många välfungerande kuggar att Rehn och Olsson nog kan montera ihop något närapå lika bra.

Fotbollsmässigt reder vi oss, Men så var det där med själen.

Pontus kan (ännu) inte räknas bland de stora legenderna, men som typ, karaktär och vinnarskalle är han det närmaste vi i dag kommer en spelare som personifierar klubben. Inte så att alla hans egenskaper motsvarar något diffust värde i klubbens ideologi, men när en så färgstark person visar en så stark identifikation med tröjan och fansen sätter det sina spår.

När någon gör grisfotboll till skön konst, sänker och sänks med lika friskt mod, bjuder på hästgarv som kan tolkas som generös sportmanship lika gärna som provocerande hånflin, stänker in en stenhård volley eller knorrar in en frispark när andan faller på, framstår som ett stort barn eller åtminstone en känslostormande tonåring när han mitt i stridens hetta sätter sig ner för att lukta på blo... nej jag menar som formar sina händer till ett hjärta och gör sig löjlig inför alla bara för att det bultar därinne för en enda flicka - vem kan låta bli att älska en sådan spelare? Och om man älskar, vem kan värja sig för saknaden?

Ibland har jag tänkt att Pontus kanske är en sådan där spelare som alltid lyckas i sitt hjärtas kljubb men aldrig riktigt acklimatiserar sig och gör succé någon annanstans. En Torbjörn Nilsson, en Hakan Sukur. Självklart hoppas jag att Pontus lyckas i Holland, men jag när samtidigt ett vilt hopp om att hemlängtan ska bli för stark, att han är tillbaka här fortare än någon anar ...

För tillbaka kommer han, förr eller senare. Det måste han.

35 kommentarer:

  1. "Det sa Boom, Boom och plötsligt var jag kär, det sa Boom, Boom som om åskan slagit ner"

    Ungerfär så var mina känslor när Pontus klev in i den Blåvita tröjan - en ny Håkan Mild sas det, inte än.

    Men en sak är säker, återvänder Pontus efter sin sejour har han potentialen att bli en blåvit ikon!

    Ge järnet Pontus och STÅ för helvete upp!

    SvaraRadera
  2. Som sagt, inte en av de stora legendarerna ännu. Men när han återvänder och avslutar karriären hos oss då blir han det, precis som Alex.

    Lycka till Pontus!

    SvaraRadera
  3. Bra artikel!
    Saknaden blir nog stor även på planen även om det kan kokas ihop alternativ. Kanske läge för ett köp men vem skulle det vara?

    Vi behöver en pådrivare alt ngn rutinerad. Linderoth har bägge delar. Linderoth sneglar nog mer på Ellos är jag rädd.

    Inte lätt o hitta en bra svensk ersättare direkt...

    SvaraRadera
  4. Joakim:

    jag har gnällt på PW... sluta filma vart är din form från 07 osv.
    Jag sa till och med att det skulle vara bra om vi sålde honom... Men... och men när det var klart igår så kände jag ett sånt j**la tomrum så det kom tårar ur mina 23år gamla ögon! För HE***TE jag är en vuxen människa! Lycka till Pontus! Du lämnar inte klubben som en vanlig spelare utan som en profil för IFK GÖTEBORG! Du vet innebörden av att bära den blåvita tröjan och har visat lojalitet! Du är en av oss! Inte som en viss mittback med långt hår! Han kommer inte bli saknad, för han har inte har inte förstått vad det innbär att bära dom blåvita ränderna han kunnde lika gärna spela i AIK om pengarna fanns! Men du Pontus sträck på dig och håll huvudet högt... för du lämnar klubben som en hjälte!!

    SvaraRadera
  5. Som sagt, en äkta ängel, stor profil och grym fotbollsspelare lämnar oss och lämnar ett stort tomrum efter sig. Stort lycka till PW och välkommen åter en vacker dag!
    Till Mild: Köp hem Andreas Johansson från Ålborg!

    SvaraRadera
  6. Psycho In Spe2009-04-30 08:39

    Trevlig text!

    Håller förresten med 08:08 i dennes uppmaning till Mild.

    SvaraRadera
  7. Pontus är en STOR ikon redan, hjärtat är där ,känslan och frmförallt leendet.

    Pontus årets ärkeängel var så säkra!!!!

    SvaraRadera
  8. Jävlar vad jag kommer att sakna det där vargagrinet!! Är ju lite av lagets själ och hjärta som nu lämnar oss. Kan bara önska dig all lycka och hoppas på att du kommer tillbaks till oss nån dag.

    SvaraRadera
  9. Wernbloom är en falsk spelare.

    Varför?

    Jo, han har alltid försökt att vara den där kämpen, den där nya mild som alla lag i världen vill ha i sitt lag, och alla motståndare hatar. Men för helvete Pontus, håll dig till den rollen då, bli inte någon jävla primadonna som filmar och gnäller. Nej, du är ingenting i mina ögon.

    SvaraRadera
  10. Gaisare undanbedes kommentera här.

    Tack.

    SvaraRadera
  11. Väl skrivet! Lycka till boom boom!

    SvaraRadera
  12. Det är nog dags att köpa in något. Inte säker på att en sådan som Sigurdsson kommer att stanna heller. Får man såpass mycket pengar behöver man nog värva färdiga spelare.

    SvaraRadera
  13. Pontus, Pontus. Det känns tungt nu, men tack för allt du gjort och all lojalitet du visat. Detta är inte det sista i blåvitt för din del. Lycka till i Holland. På återseende. <3

    SvaraRadera
  14. Väldigt fint skrivet.
    Nä vi ska inte värva in nåt för Pontus. Vi måste fortsätta med vår underbara filosofi. Vi ska fostra nästa PW inte köpa in nåt som inte levererar. Ge JJ chansen. Övertygad om att han kan axla den!

    Magnus

    SvaraRadera
  15. Mannen, myten, legenden - Pontus Wernbloom. Fyfan vad jag kommer sakna dig.

    Värva Daniel Sjölund nu, Mild!

    SvaraRadera
  16. Något av det bästa jag läst på baraben!

    SvaraRadera
  17. Älskar dig.

    SvaraRadera
  18. Jag tycker vi ska värva nån som levererar.

    Jag har länge undrat varför vi så sällan sneglar västerut, mot England. Såg nån artikel för ett par år sen (Offside, tror jag) om hur många hundratals arbetslösa fotbollsproffs runt 25 som sitter på bänken i lag som håller till i divisionen under Premier League. Det handlar om folk som spelat med lag som Chelsea, Liverpool osv, men av olika skäl blivit utkonkurrerade. Nog borde man nånstans där kunna hitta någon med bra inställning och tillräckligt mycket boll i sig för att kunna platsa i Blåvitt år 2009?

    Såna som Keene och Pavey, nog måste man kunna scouta fram såna gubbar om man la lite resurser på det? Dom verkar ju iaf ha en arbetsmoral som funkar i Blåvitt. Minns när Keene kom til allsvenskan och redan från början visade mer kämpaglöd än nån annan i gajs.

    Det är ju fint att vi hittar guldkorn på Island, och det är sunt att vi inte är desperata efter brassar och afrikaner (inga klubbar nämnda...). Men varför är vi inte i England/Tyskland och rotar? Eller gör vi det, fast ingen vet om det?

    SvaraRadera
  19. Vi ska hedra Pontus på bästa möjliga sätt i de kommande matcherna. Jag längtar till den dagen han kommer tillbaka, och ja vill höra ALLA sjunga "Välkommen tillbaka, ja du är välkommen tillbaka" hemma mot BP i sista matchen, vi ska sjunga för Pontus, våran Boom Boom!

    SvaraRadera
  20. Jag hade svårt att somna inatt efter detta. Det är sjukt men så är det. Då börjar man fatta vad blåvitt och vissa av våra spelare gör för intryck på en. Låg och fundera om det har försvunnit nån liknande profil de 10-12 år jag ha gått på fotbollen nu. Och jag tror inte jag kom fram till någon.

    Bengan, Ölme Alex och sist men inte minst Mild avslutade sina karriärer men det är inte samma sak.

    Jag tror jag någonstans hade hoppats på att PW skulle bli vårat svar på uniteds Giggs eller liknande. En spelare som kommer för att stanna. För att Pontus för mig symboliserar mkt av blåvitt.
    Och vi behöver såna spelare för att kunna växa och bli slagkraftiga i europa.

    Det känns lika fel som de kändes rätt när Tobbe kom hem.

    Hoppas verkligen du kommer hem snabbare än väntat Pontus!

    SvaraRadera
  21. Vf inte sjunga välkommen tillbaka i varje match fram till han drar?

    SvaraRadera
  22. Saknaden kommer bli stor men om vi får igång nån i laget lr värvar någon så kmr det nog lösa sig.

    En spelare som kan vara aktuell är andreas johansson.

    önskar Pontus all lycka i holland.

    SvaraRadera
  23. Ingen som har tagit upp det faktum att fem Gaisare har blivit haffade och avstängda från att besöka någon fotbollsarena i två års tid, det förvånar mig lite eftersom det har varit en stor kampanj ang. bojkott osv.

    SvaraRadera
  24. Jääävligt bra skrivet! Jag med många känner precis likadant! En grymt skön profil som kommer att vara saknad länge och väl!

    Lycka till Werner!!!

    SvaraRadera
  25. Anon 14.20: Det är väl för att vi blåvita är de enda problemsupportrarna i stan? Det har gp redan förklarat. Dessa gajsare är självklart bara missförstådda. Vad dom än har gjort, så var det säkert elaka blåvitingar som provocerade dom.

    Min värld är så mycket enklare nu när jag vet och förstår.

    SvaraRadera
  26. Bra artikel! Det känns verkligen tråkigt det här. Inte bara rent fotbollsmässigt - Boom-boom har alltid varit en favorit som man både skrattat åt och njutit av. Vi får hoppas att han bjuder på liknande kapningar som han gjorde på Bojan Krkic i CL nästa år. Men som sagt - han kommer tillbaka!

    SvaraRadera
  27. " i sitt hjärtas klubb " han är ju för fan bajen fan! ;D

    SvaraRadera
  28. Jo man bara instämma vad många skriver. Werner har de senaste åren varit den starkaste symbolen för blåvitt och det känns väldigt tungt att förlora honom. Även om man anat att detta en dag skulle bli verklighet står man här helt handfallen nu. Känns nästan som man förlorat en nära vän, för en liten bit av blåvitt försvinner. En stor del av dagens blåvita själ.

    Pontus du är värd alla lyckönskingar man kan få. Du har varit jävligt uppskattad under din tid i blåvitt, mer än dom allra flesta. Kör hårt och ta de jäkla holländarna med storm. Hoppas du fortsätter med din underbara målgest och välkommen tillbaka en dag. Kärlek!

    /Tompa

    SvaraRadera
  29. Att jämställa Hakan Sukur med Torbjörn Nilsson var väl ändå att ta i va. Jag gillar inte fuskare!!!
    Och hoppas Wernbloom slutar med sina förbannade jävla filmningar nu.

    För övrigt så borde Ragnar spela på Wernblooms position :)

    SvaraRadera
  30. @Micke T; att jag nämner Torbjörn och Sukur i samma mening betyder inte att jag jämställer dem. Jag konstaterar bara att båda hade svårt att lyckas i utländska klubbar.

    SvaraRadera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  32. Wernbloom är 2000 talets störste o bäste blåvittspelare. Fan vad man kommer sakna honom:(.

    SvaraRadera
  33. agnesund
    Då missförstod jag dig, my bad.

    SvaraRadera
  34. Mkt fin artikel... Tack för allt du givit oss Pontus! Tack för alla tårar, allt svett och blod du offrat för oss! Vi är dig evigt tacksam... Men framförallt tack för att du faktiskt mer än någan annan verkligen visat öppet din kärlek till vår förening som är väldigt sällsynt nuförtiden... Det hedrar inte bara dig sm person utan även din familj som uppfostrat dig till en hedrers man. Stora ord kanske men jag menar vartenda ett. Du kommer fattas oss enormt mkt. Lycka till Pontus och fortsätt tills du får dra på dig Real Madrid tröjan en vacker dag :)
    Med den största respekt,
    Juan-Carlos

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.