2008/10/14

Rotterdam hooligans besökte Göteborg

Här är deras resefilm.

85 kommentarer:

  1. Jag förstår inte meningen med att visa det här klippet...

    SvaraRadera
  2. Kanske för att visa att det faktiskt var kategori C mot Kategori C under bråket för ett tag sedan och inte vanliga holländare som fick spö, som vissa påstod.

    SvaraRadera
  3. Var är bråket? Ser inte att det händer något över huve taget?

    SvaraRadera
  4. så jävla töntigt, vilken jäkla stad man än kommer ifrån, eller vilken jäkla "kategori" man tycker att man är...

    Har inget med IFK Göteborg att göra.

    SvaraRadera
  5. Gick dom bara fram och tillbaka på kungsgatan eller? Cool...

    SvaraRadera
  6. Den filmen hade mycket att göra med blåvitt!

    SvaraRadera
  7. det är väl sen gammalt att folk bakom denna sida har grava casualkomplex

    SvaraRadera
  8. Filmen visar delar av ett slagsmål där sextiotalet så kallade IFK Kat C supportrar deltog, ett slagsmål som skapade en JÄTTEDEBATT här på baraben. Så vad har det INTE här på sidan att göra?

    SvaraRadera
  9. så jävla fräckt änna... Bönder.

    SvaraRadera
  10. Casualkomplex tycker jag nog inte man kan kalla barabens inställning. Däremot tar man upp fenomenet här vilket alltid leder till hetsig debatt mellan indignerade supportrar och personer som helt eller delvis står på kat c:s sida.
    Personligen är jag av den åsikten att saker aldrig blir bättre av att tigas ihjäl, oavsett ens egen inställning. Jag är innerligt trött på den svenska mentaliteten att försöka tiga ihjäl eller i lag förbjuda så fort ett problem uppstår. Det kan gälla främlingsfientlighet, huliganism, sexköp, kamphundar eller vilken ljusskygg verksamhet som helst, den svenska reaktionen är alltid densamma. Pöbelreaktioner påpiskade av kvällstidningar som yrkar på förbud eller andra lagändringar. Att själv ta till sig objektiv information och debattera sansat och försöka komma tillrätta med problem existerar i stort sett aldrig. Hade inte baraben tagit upp detta hade man varit utlämnad åt kvällstidningarnas hysteriska s.k. journalistik.

    Själv ser jag gärna att allt vad huliganism heter upphör så fort som möjligt,men jag är inte så korkad att jag tror att det upphör om vi sopar det under mattan och kniper käft.

    SvaraRadera
  11. Är detta ett gäng av det som i engelsk-talande länder kallas "not the sharpest tool in the box"?


    När det gäller huliganism finns det en alldeles lysande förklaring, eller nåt ditåt på grogg.se

    SvaraRadera
  12. jag tycker de låter som skåningar hela bunten

    SvaraRadera
  13. Sen när blev baraben ett skyltfönster för WMs bedrifter och upptåg?

    Jag har inga problem med uppgjorda möten bland lagens kategori c supportrar, men den stora frågan är ju varför baraben visar upp det här?

    SvaraRadera
  14. Jag fattar inte varför alla får sådan moralpanik och börjar predika om vad som är rätt och fel så fort det blir nått bråk?

    Om vuxna män vill slåss mot andra vuxna män som vill slåss, så låt dem göra det!

    /J

    SvaraRadera
  15. Mest förvånad är jag över att det tog sådan tid innan denna film lades ut här på baraben. Såg denna film på youtube i förra veckan.

    SvaraRadera
  16. anonym 22:07:

    Ja, det kostar skattebetalarna en jävla massa onödiga pengar när de ska sys ihop igen. Dra in skiten i en container och dränk den, så slipper vi nötterna för alltid.

    /Roffe

    SvaraRadera
  17. VARFÖR VISA DETTA KLIPP HÄR? VAD HAR DET MED FOTBOLL ATT GÖRA OCH IFK GÖTEBORG?

    SvaraRadera
  18. För Holländarna verkade ju vänta sig bråk? Inte en chans att det var uppgjort! wm är sånna pantade nötter som utsätter oss göteborgare för en onödig fara, när motståndares sk. supporters kommer hit, genom att trigga dom. Bort med packet som förstör och förlöjligar vår klubb och vår stad!

    SvaraRadera
  19. Hahaha... Snygg klippning av filmen. Man har tagit bort en del små detaljer.. nämligen de delar där deras gubbar blir pryglade.

    SvaraRadera
  20. Fin film, men ganska gammal...

    SvaraRadera
  21. Gillar inte att man kallar dem IFK Kat C supportrar eftersom de drar IFKs namn i skiten.

    Vuxna människor får enligt lag inte puckla på varandra sådär enligt lag. Det kostar samhället pengar efter all förstörelse de idioterna orsakar.
    Inte nog med det. Vare sig de vill eller inte dras IFK med när de slåss. Wisemen är tyvärr förknippade med IFK, vilket gör att klubben får dålig publicitet.

    Som någon skrev innan så förlöjligar WM klubben IFK Göteborg.

    SvaraRadera
  22. även vi vanligare suppotrar gör ibland mer skada än vad dom gjorde.

    SvaraRadera
  23. Man får se lite blåljus och höra grötig hollänska.

    Han som la upp filmen kan ju inte va stolt över denna film, händer ju nada, men att man länkar till en kass film är ju ännu mer otroligt.

    SLEJK!

    SvaraRadera
  24. Är inte detta en IFK GÖTEBORGS blogg!? Verkar tydligen inte som det!

    SvaraRadera
  25. Verkar som om dom som driver den här sidan inte har alla ägg i skålen..

    SvaraRadera
  26. "J" 14/10/08 22:07 sade:
    Jag fattar inte varför alla får sådan moralpanik och börjar predika om vad som är rätt och fel så fort det blir nått bråk?

    Om vuxna män vill slåss mot andra vuxna män som vill slåss, så låt dem göra det!


    Visst, låt de vuxna männen slåss. MEN, INTE i IFK Göteborgs namn och INTE mitt i centrala Göteborg.

    Är WM IFK-anhängare? Ja.
    Är WM IFK-supportrar? Nej. De hjälper inte klubben, de stjälper klubben. I brist på andra argument försöker man argumentera att WM är en positiv kraft för klubben genom att de går på varenda IFK-match. Det finns två argument mot ett sådant påstående: 1, Bullshit. 2, De pengar WM lägger på IFK Göteborg är inte i närheten av den kostnad och bad will de drar över klubben.

    /Zai!

    SvaraRadera
  27. Fortsatt gör BaraBen rätt i att lyfta den sorts klipp. Det angår blåvitt på så sätt att det påverkar klubben. Det BaraBen kanske borde göra mer är att uppmuntra till konstruktiv debatt annat än pajkastning som det till stor del blir i kommentarfältet.

    /Zai igen.

    SvaraRadera
  28. Ursäkta frågan, men vad är en Kat C supporter?

    Finns det även Kat A och Kat B supporters och vad betyder i så fall det?

    SvaraRadera
  29. Så kan jag väl dessutom försöka mig på ytterligare en insats med min skoltyska översätta holländskan som står som kommentar till YouTube-videon. Återigen ska översättningen tas med ett par saltkorn.

    "Göteborg - En grupp på omkring trettio Feyenoord-fans råkade i onsdags kväll i den svenska staden Göteborg i slagsmål med IFK Göteborg-supportrar. Holländarna blev enligt den lokala tidningen Göteborgs-posten attackerade av ca 50 IFK-anhängare. Holländarna satt på en pub när de ca IFK-anhängarna kom in. Ägaren av baren talar med en tidning om den koordinerade attacken på Feyenoord-fansen.

    Det har rapporterats att ungefär sextio poliser direkt anlände för att hålla isär fansen. Dessutom avfyrades flertalet varningsskott. Också pepparspray användes.

    Enligt den svenska tidningen Göteborgs-posten arresterades tre personer för våldshandlingar mot Feyenoord-fans [Anm.: det var väl för våldsamt upplopp och våld mot polisman?].

    Ytterligare nittio personer omhändertogs för fylla och störande av allmän ordning. Feyenoord-fansen var i Göteborg för returen mot Kalmar FF i UEFA-cupen. Matchen spelas i det närliggande Boras."


    /Zai!

    SvaraRadera
  30. What up med huligan hetsen på Baraben. Blir sjukt oseriöst och mesigt.

    SvaraRadera
  31. Ni som beklagar er för att WM är sån skit och borde försvinna; försök snacka lite vett i killarna! Sitt inte hemma framför era jävla datorer och klaga, det hjälper inte ett skit!
    /W

    SvaraRadera
  32. herrejävlar! detta är relaterat till ifk göteborg och visa på en blogg som handlar om ifk göteborg, vad är grejen? sluta ha en sån otrolig moralpanik!

    SvaraRadera
  33. Håller med vafan är det med er? Det här har allt att göra med IFK. Djävla luffare, man kan fan tro ni är gaysare.

    SvaraRadera
  34. Videon är definitivt IFK-relaterad. Sedan att det inte är i positiv bemärkelse är en annan.

    Även en cancersvulst på en människa är en del av den människan.

    Det tråkiga för WM är att hela deras idé om att vara en fotbollsfirma urvattnas i samband med att de yngre falangerna rekryterar kids som är bra på att slåss, men har noll koll på blåvitt.

    Om tio år kommer det vara allt mer uppenbart. Var så säkra.

    / Muffen

    SvaraRadera
  35. Muffen: Om 10 år finns inte wm, var så säker.

    SvaraRadera
  36. Läktarvåld-bra eller anus? När kommer den artikeln som utlovades strax innan bråket på Baselmatchen?

    SvaraRadera
  37. Läktarvåld är...

    ...uttråkade medelklassungdomar som går lommar runt o behöver fylla sitt liv med någonting för att inte känna sig betydelselösa.

    Och det brukar jag skrika från min balkong varje torsdags morgon vid 07.30. Majorna is the place to be.

    / Muffen

    SvaraRadera
  38. Anonym 12:47 det ligger något i det. De som grundade WM gick på fotboll först och började slåss sedan-de har således ett intresse för sporten och laget.

    SvaraRadera
  39. Anonym 15/10/08 13:19:

    Säkert ett intresse av att gå på matcher, slåss och ge IFK dålig publicitet samt skrämma en del folk från att gå på matcherna.

    Knappast ett IFK-hjärta för man hjälper ju inte klubben alls!
    Även om WM går på alla matcher kostar de IFK mer pengar i form av dålig publicitet!

    Jävla töntar!

    SvaraRadera
  40. WM och baraben håller på Kalmar allé allé allé!

    SvaraRadera
  41. Man kan också se det ur en annan synvinkel.. Skriva om WM berör = mer unika besökare = mer pengar av annonsörer på sidan till "barabens ägare" = bra affärsinne!

    SvaraRadera
  42. En öppen debatt i våldsfrågan är bra, och nödvändig.
    Men pajaskastningen som sker här på sidan är under all kritik.
    Dags att sätta ned foten baraben, debatera med argument eller ge fan i att smälla upp sådana här filmer överhuvudtaget.

    En ovetande kan ju få intrycket av att ni stödjer dess verksamhet.. ?

    SvaraRadera
  43. FÖrstår inte varför man ska publicer denna skitfilm på en sida som rör FOTBOLLSLAGET IFK Göteborg och inte är det direkt fotboll i videon. Undrar hur glad man är i IFK att ens behöva nämnas i en artikel som rör såna jäkla puckon som slåss.

    Att grabbarna kan få slåss tycker jag också men jag tycker fan inte att mina skattepengar ska gå till att betala deras skador och deras förstörelse. Bästa vore ju om de hade ihjäl varandra...

    SvaraRadera
  44. Tänk om vi någon gång får möta Feyenoord:

    Det blir en holländsk firma på flera hundra som tar över Göteborg.

    I bortamötet gömmer sig det fåtal WM som åker ner till Rotterdam bland vanliga fredliga blåvita, som därmed blir måltavla för en motståndare vi aldrig sett maken till i Sverige.

    Kul!

    SvaraRadera
  45. Varför skriver alla dessa puckade människor att detta inte har att göra med IFKs lag eller fotboll att göra, kan ni fatta att detta är en supporterblogg och inte har nån som helst officiell stämpel över sig, här kan alla sorters supportrar skriva. Skriv ett mail till Frankie och be om att bli krönikör eller nått, kan ni spy hur mycket galla ni vill.

    Sen vill jag bara säga att WM antaglien fanns innan dom flesta här inne började gå på fotboll

    SvaraRadera
  46. I en ev match i Holland får även veklingarna och mesarna ställa upp och försvara blåvitts färger. Det kommer att bli jävligt nyttigt för dom och tillsammans kommer vi att krossa hollandsfjantarna, sen får dom vara hur många som helst!

    SvaraRadera
  47. [Vill man kommentera på BaraBen finns det tre kriterier:
    1. Bryt inte mot lagen.
    2. Ägna dig inte åt pajkastande personangrepp.
    3. Försök föra god internetsed, så kallad netikett. Det vill säga håll undan från omotiverad och illa underbyggt skitsnack.

    Vill man kritisera en publicering, våld eller kanske Wisemen- håll det på en smart och saklig nivå. Tack på förhand.]

    SvaraRadera
  48. Sista gången jag besökte BaraBen. Jävla skitblogg med fega skribenter. WM är en skam som IFK tvingas dras med. BaraBen verkar vara deras deras nya skyltfönster.
    Tack å hej - för alltid!

    //J

    SvaraRadera
  49. Det skulle kanske vara på sin plats om någon med koll berättade lite sakligt om varför WM finns, när de startade sin verksamhet och hur de ser på saker och ting.
    Fast det kanske inte finns någon struktur och filosofi bakom deras agerande?

    /Kat ppv

    SvaraRadera
  50. Det är precis sånt här beteende som gör att jag väljer att inte gå på så kallade högriskmatcher.

    SvaraRadera
  51. Seriöst varför visa denna filmen på dom så kallade huliganerna???
    Sicka töntar dom klara ju för fan inte av att slå sönder stolen som filmen handlade om i nästan 5 min!

    SvaraRadera
  52. Holger din javla pajas dra nat gammalt over dig.

    SvaraRadera
  53. Mycket snack och lite verkstad...

    SvaraRadera
  54. Det är SÅÅÅÅÅ jävla uppenbart att en person spammar i den här tråden. Tror du inte vi andra fattar det eller? Idiotjävel, gå och älska Gais med dig.

    SvaraRadera
  55. Wow, sicken häftig film!!! Holländarna, WM och Holger Hansson är ju löjligt patestiska som går igång på sånt här. Skaffa er ett liv!

    SvaraRadera
  56. Mogna! Skaffa er meningsfulla icke-destruktiva liv!

    (Gäller naturligtvis alla våldsromantiker på redaktionen också!)

    Älskar blåvitt, kan hetsa upp mig rejält på någon domarjäv-l eller motståndare under match, men att ta det med mig utanför arenan ...... fullständigt absurdt.

    /Perra - btw, skönt att se att så många faktiskt verkar dela den här uppfattningen

    SvaraRadera
  57. Vad är syfte med att lägga ut filmen? Någon sorts text också vore bra.

    SvaraRadera
  58. anders 11:50- vadå vad är syftet?? syftet är ju att visa filmen som holländarna lagt upp, som delvis förklarar det stora fotbollshuliganbråk som var i Göteborg för några veckor sedan. Vad är syftet med din idiotfråga?

    SvaraRadera
  59. Ett jävla klagande då. Stackars er som blir tvingade o besöka baraben fast det är så hemskt(:

    SvaraRadera
  60. Tycker inlägget från BaraBen är bra, ju fler som belyser detta desto bättre. IDIOTER skall tas om hand så att vanliga människor vågar gå på fotboll igen. Problemet med kategori c supportrar är att dom tänker så kortsiktigt om dom nu tänker överhuvudtaget (?). Oftast är dom antingen fulla eller höga som hus eller båda och. Kan väl bara hoppas att dom hittar ett bättre utlopp för sin energi när dom blir vuxna och då menar jag inte äldre utan mognare. Deras mentalitet är ju att dom är stöddiga i grupp men ensamma så är dom som alla andra. Detta tyder på att dom har en ganska dåligt självkänsla och självförtroende då dom låter sej styras av andra.

    Stina

    SvaraRadera
  61. IFK:s töntsupportrar måste alltid försvaras mot ständigt växande supporterantal till GAIS och nästa år även till ÖIS. Därför behövs WM för att skydda töntarna mot våld och misshandel.

    SvaraRadera
  62. Senaste anonym;

    Ja fy fan vad vi behöver WM:s beskydd. Möjligtvis mot din våldtäcktsknullande farsa, annars klarar jag mig rätt bra själv.

    SvaraRadera
  63. Försvara? Hur jävla blåvit och benägen att försvara blåvita är man om man referar till dem som töntsupportrar?

    NI är ju anledningen till att de överhuvudtaget skulle vilja slåss. Och vi är fan beredda att ta risken att få på moppen av Öjs firma om det innebär att vi slipper att ha en egen svans med problem.

    En urvattnad slagsmålsfalang som hellre slåss än kolla på blåvitt är ingenting ursprungsmedlemmarna till WM eller någon annan blåvit önskar sig.

    SvaraRadera
  64. You're fake and you know you are
    You're fake and you know you are
    You're fake and you know you are
    YOU'RE FAKE AND YOU KNOW YOU ARE!

    SvaraRadera
  65. Sluta tjata WM vi vill INTE ha er varken nu eller i framtiden ni dar Blåvitt ner i skiten och förstör allt vi älskar. Fy fan för er !!

    VÄX UPPoch ta ansvar istället, gå med i en boxningsklubb men det är klart ni vågar väl inte göra saker själva...

    SvaraRadera
  66. Vi är alla olika!! Tur e väl det...

    SvaraRadera
  67. Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt jag är tryggare av att WM finns, kan ni som sagt att vi behöver dem förklara det för mig? I en serietidningsvärld förstår jag det, men i real life har jag inte märkt av det. Vad hade bajarna (julgranar som ni vill kalla dom) som var på väg till match på Ullevi i början av 2000-talet, för nytta av att dom har en firma när dom attackerades med järnrör, slag och sparkar av WM?

    Snälla berätta, för jag får inte ihop det att vi skall känna oss tryggare av att fler som gillar att slå folk på käften existerar i samhället. Hört talas om uttrycket "våld föder våld"? Förstår ni vad det betyder?

    SvaraRadera
  68. >>17.50 Det är precis därför wm finns. Det hela startade med att folk tröttnade på att springa till och från Ullevi på 80-90-talet. Polisen kunde inget göra. Stockholmarna satte sig på avenyn trots att polisen uppmanade dom att sitta på andra platser. Vi i blåvitt har alltid lyssnat och valt plats efter rekommendation. Till slut så fick folk nog och jag tror det var 92 på Gamla mellan oss och gnaget som det vände! Det räckte att ett 20-tal stormade råttorna efter matchen så kom det folk från alla håll! gnaget blev intryckta på centralen och polisen var maktlösa. Efter det så tänker 08-orna sig för innan dom springer runt på stan med "ni kan börja springa" tröjor på sig... Idag har det spårat ur med att man skall tillhöra ett visst gäng. Alla gör det. ultras,BB,Baraben,wm mm. lite löjligt enl min mening men nu har du fått svar. Ps, Enl rättegången så var visst inte bajarna så osyldiga dom heller. jag gick och lyssnade några gånger. Mycket som ej kom fram i media där! Konstigt...

    SvaraRadera
  69. Senaste anonym:

    Jo, historien kan man ju.

    Problemet är ju att idag så är vår firma/firmor grupperingar där lejonparten inte identifierar sig med övriga blåvita supportrar.

    Många av dem verkar inte särskillt intresserade av fotbollen utan är där av andra skäl. Och de unga killarna kräver action även om det inte finns några att kräva action av.

    Om jag ska vara ärlig tror jag att vår firma har slagit fler blåvita på käften än vad de slagit övriga lagens firmagubbar. Och framförallt, jag tror att fler blåvita får stryk av "blåvita" än vad blåvita får stryk av andra lags supportrar.

    SvaraRadera
  70. GAIS:arna och ÖIS:arna skulle krossa oss om inte WM fanns. Vi måste vara tacksamma för deras beskydd. Däremot var det ett stort misstag att ge sig på bajarnas julgranar den där gången. Det var fegt och ynkedom!

    SvaraRadera
  71. Tänk tanken...

    Utan FB hade aldrig WM, KGB, DFG eller Frontline funnits. WM är en avbild av FB. Och samtidigt det värsta som WM vet.

    Gajsarnas och Örgrytes firma är en avbild av WM.

    Det säger en hel del om självkänslan hos de här individerna.

    SvaraRadera
  72. Frankie.: Du har ju ingenting med det här att göra...

    SvaraRadera
  73. anonym
    16/10/08 18:38


    Jo, det bilden du målar upp kommer alltid fram i kommentarsfältet när Baraben publicerar något om huliganism, men jag köper den inte.

    Jag är själv närmare 40 idag och har alltså gått på Blåvitt i en massa år. Jag känner igen bilden du beskriver när gnagarna satt på avenyn och skränade, men jag ser inte hur WM har gjort min dag säkrare. Vi tar de två scenarierna en matchdag;

    Jag söker mig till WM för att känna mig säker när jag går till matcharenan? Dum idé, är det någonstans det blir bråk så är det runt dem.
    Jag går ensam och hoppas att WM kommer springande om någon attackerar mig? Nja, det kommer inte hända och det är knmappast så att FB (eller vilka det nu är) undviker att ge sig på mig pga av att WM existerar, snarare tvärtom.

    Jag kan inte se något positivt för mig personligen att WM existerar. Jag har inget emot att firmorna syns på en parkeringsplats i Falköping för att göra upp om dom går igång på det, men jag kräks på all skit de drar runt, och inne på, arenan. För ingen kan påstå att det har med fotboll att göra och ingen kan blunda för att det ger hela sporten ett dåligt rykte bland Svenssons. Svenssons som vi är beroende av i form av biljettintäkter. Man kan kalla huliganerna för mycket, men är det något som irriterar mig mest så är det att dom är så jävla egoistiska och inte tänker på vad deras handlande leder till.

    SvaraRadera
  74. har frankie blivit hotad igen eller sittar han bara o runkar till klippet? jävla megatönt. vi vet vad du håller på med. och du ska jobba på en tidning du. patetiskt.

    SvaraRadera
  75. Jag undrar vad kung Hysén gillar klippet som finns på en sida som "hyllar " honom...

    SvaraRadera
  76. Säga vad man vill om Frankie, men det blir lite löjligt när ni som kritiserar honom alltid är anonyma.

    SvaraRadera
  77. Trött på dumskallar sa...

    När man lägger ut ett klipp och hälften av kommentarerna tror att det är anti-huligan och andra halvan att det är smyg pro-huligan, då behövs det att man skriver sitt syfte. Då hade vi slupit många av dom här kommentarerna, bl.a min.

    Själv ser jag inget som helst syfte med firmor, och de "för" argrument som en del framför är ungefär lika logiska som Lorry sketchen "vi hade ju ingen lokal".

    Det var var meningen med min idiot-fråga, tackar som frågar.

    SvaraRadera
  78. WM - det är vi som är IFK! Töntarna vågar inte ta fajten mot gajsarna och öisarna. Jävla gnällfittor och lipsillar som inbillar sig att dom är riktiga supportrar. Det är vi som är blåvitt, kom ihåg det!!!

    WM - Götets hjältar

    SvaraRadera
  79. 17/10/08 14:50


    Tönt.

    SvaraRadera
  80. Vad är Blåvitt egentligen? WM, alla supportrar eller folket som för tillfället är anställda? Personligen tror jag att flera i WM bryr sig mycket mer om klubben än vissa anställda. Deras sätt att visa det blir "lite" fel ibland bara...
    För övrigt trodde jag att WM hade ett eget lag lite längre ner i seriesystemet.

    SvaraRadera
  81. Anonym 15/10/08 01:46

    Varför har ifk göteborg huliganer, varför slåss i ifk kläder, vad har det med fotboll att göra?

    SvaraRadera
  82. bästa med sådana här trådar är när folk inte kan motivera vad de tycker och istället skriver "ööööh frankie va sysslar du me" när det inte ens är han som postat inlägget eller lagt upp filmen på nätet. kan ni inte gå och jaga ufon istället?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.