2008/04/11

Hobbycoachen Speeros tankar svämmar över!

HOBBYCOACHEN Precis som det låter, så kommer jag att skriva lite om tränarna och ta ut en startelva och det kommer inte att bli som vanligt utan helt befängt skulle jag tro. Ungefär som IFKs tränare Rehn och Olsson när dom tar ut startelvan. Dom gillar att experimentera och det är inte helt fel, men just därför är det fel. Jag ska förklara hur jag menar, men tar inte på mig ifall någon börjar tänka som mig. Det sker på egen risk!

Ni är varnade och jag är redo att förklara, så vi börjar väl då med tränarna tycker jag. Vi har väl alla märkt att dom gillar att rotera och byta spelare hejvilt. Alex som back, Carlsson som vänsterback/högerback och Pontus som forward för att bara nämna några. Lyckat säger många, men kunde det bli fel? Nej det tror jag inte. Spelarna är såpass duktiga att dom skulle kunna spela lite överallt och ändå spela oavgjort mot Halmstad och Malmö Iff Iff.
Kolla på Gurra som va en duktig back, men en bättre mittfältare. Hysén va en duktig back, bättre mittfältare, ganska bra forward och tillbaka till att vara en bra lösning på back platsen igen. Sella funkar på hela mittfältet och på topp, precis som Pontus och Walle.
Ni kanske förstår vad jag menar nu? Med det materialet som Blåvitt har kanske det inte är så mycket tränarnas förtjänst att spelarna lyckas på andra platser än vad dom har gjort sig förtjänta av. Tro mig inte fel. Jag gillar båda tränarna skarpt. Dom släpper in unga och spelidén är perfekt och givetvis har dom ett öga för fotboll på en hög nivå.

Men när jag såg Halmstad matchen kunde jag inte tro mina ögon. Alex som var lysande mot Örebro fick hoppa ner som back efter att Carlsson fått sin axel ur led. Varför inte ta ner Gurra istället? Hans form på mitten har ju inte varit helt perfekt. Då hade man sluppit en del problem som uppstod och kanske fått mer fart framåt. Är det mer chansning än koll på läget? Lite skumt ibland som får mig att höja på ögonbrynen.
En annan sak jag undrar lite över är Alex Jr. Va inte han tänkt att hjälpa till i anfallet? Nu är han på mittfältet och radar upp en massa dåliga matcher. Så det är inte alltid bra val dom gör, men tack vara att spelarna är så jävla duktiga blir det inga jättechock dåliga matcher, utan dom går näst intill obemärkta. Kanske inte Alex Jr då, som har haft lite otur måste jag säga. Men nog om tränarna nu.. ni förstår nog vad jag menar. Heja Blåvitt!

Nu ska jag agera lite coach och ta ut startelvan! I mitt fall så är alla spelarna friska och det är för att jag behöver lite handikapp mot dom riktiga tränarna.

I mål hittar vi Kim. Reserverna – Stenman, Dahlin.

Backarna är Adam/Bjärsa/Gurra/Hjalle. Reserverna – Seb, Carlsson, OG.

Mittfältets herrar är Alex/TO/Ragge/Hysén. Reserverna – Sella, Karisik, Berg, JJ.

I anfallet hittar vi Pontus/Walle. Reserverna – Alex Jr, Ranégie.

Sedan kan ju givetvis en mittfältare ploppa ner på backen eller upp i anfallet osv. Jag orkar inte ta och skriva allt igen.
Men ni kanske har lite synpunkter på att Ragge flyttat upp så jag får väl berätta mina tankar där. Han är hård, tuff och bra på att hålla boll. Ingen kommer förbi honom. I sin spelstil med boll liknar han, en av mina personliga favoriter, Javier Zanetti. Ragge drar ut på sina utflykter en bra bit och håller bort motståndarna för att sedan hitta en passning som alltid hittar rätt på marken. Tänk er att ha honom vid mittplanen. Ingen kommer förbi.. passningar som hittar rätt direkt ut på anfallarna och givetvis dessa löpningar med boll rakt fram i gröten. Tänk er spel mot ett mål. Tänk er den pressen som IFK skulle kunna ha.

Jag tänker iaf. Gör du? (haha... fan va fondaktigt det lät)

18 kommentarer:

  1. 1. Danex har inte vart dålig.
    2. Gurra som högerback? Enligt mig var inte valmöjligheterna särskiltmånga när råttan gick sönder. Gurra ska i första hand vara mittmitt,andra hand mittback.
    3. Imorgon vill jag se antingen lill-alex eller Tobbe på topp bredvid antingen Walle eller Pontus. För mig ärdom just nu jämbördiga. Så vem som agerar target imorgon spelar för mig ingen roll.

    SvaraRadera
  2. Tobbe ska spelas på vänster kant imon tycker jag för Karisik har ju inte vart spec het hittils.

    SvaraRadera
  3. Ragge på mittmitten skulle vara kul att se. Karisik måste bänkas. Han har minst lika dålig form som hysse och hysén mycket större högsta nivå, bättre att låta hysen spela, få matchtemp, känna förtroende och komma ur formsvackan. Frågan är vad man ska göra där framme. Wernbloom och Walle sprang i ingemansland mot Halmstad, vi måste ha en djupledslöpare där framme. Wernbloom är för bra för att bänkas, in med danex från start och bänka walle, sätt in walle i halvlek om det inte funkar. thats it, utgå.

    SvaraRadera
  4. Galet att plocka bort Gurra från mitten. Enda spelaren i truppen med de kvalitéer han besitter. Utan honom faller tyvärr mkt av balansen.

    SvaraRadera
  5. mattias/
    Skojar du? Daniel och Ranegie är truppens sämsta spelare, by far.

    Vill gärna se PW petad imorgon, han har inte nått upp till vettig standard hittils.

    SvaraRadera
  6. Ragnar ska spela back! Det är en sak att dra iväg på en soloraid när man är rättvänd och ohotad. Tror att det blivit andra bullar med Ragnar på mitten där han får ta emot bollar med en gubbe i ryggen felvänd.

    Men å andra sidan, Ragnar är Ragnar och dominerar nog vartän han spelar.

    SvaraRadera
  7. anonym 15:33/
    Nej, jag skojar inte. Danex har fått hoppa in i samtliga matcher och har varken varit bra eller dålig. Det är ingen stjärnspelare vi har värvat. Men ge han lite tid och jag tror han blir en betydande truppmedlem.

    SvaraRadera
  8. Jag vill också minnas att Tobbe spelade vänsterback en del i Häcken? Pappa säger att det har ha n inte gjort...

    SvaraRadera
  9. glömmer vi inte en särskild jonatan berg här? varför inte låta han gå ner på högerbacken? med stöd från alex längre upp i banan så tror jag att han kan få en bra utveckling på den positionen.

    För övrigt är förslaget om Ragge på mitten bland de mest spännande jag har hört om blåvitts startelva på länge.

    SvaraRadera
  10. Adam måste ju fan bli frisk nu och Hjalle också. TO måste fortsätta vara frisk. Bjärs får jävlar i mej lugna ner sig lite, fatta vad nära han var att bli utvisad sist. Hajsen måste få upp självförtroendet - vad passar då bättre än en match mot ett bonkegäng!? Walle-skalle gör sig bäst som slitig inhoppare.

    Min uppställning (med samma skade-handikapp och ungefär lika överraskande som speero):
    Målman; Kim
    Backar; Adam/Bjärs/Ragge/Hjallur
    Mitten; Alex/TO/Gurra/Hajsen
    Toppen; Boom-boom/Lelle Alex

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det är fegt att inte låta Petter Björlund få gå in och spela HB nu när laget har så många skador. Han är ju en naturlig back. Jag har sett honom både på träningar och matcher och han skulle med 99% säkerhet klara detta "galant". Killen använder huvet när han spelar och är väldigt stabil. Dessa omkastningar i laget är skit!!!

    Torskar vi mot Peking borde tränarna få skit för detta. Alex måste få koncentrera sig offensivt.

    SvaraRadera
  12. Du skriver att du tänker...låt vara. Tycker det mer låter som att du tycker. Tala är silver, tiga är guld. Meningslösaste inlägget på länge.

    SvaraRadera
  13. 12/4/08 10:06
    Finns det något meningslösare än meningslösa kommentarer om att något är meningslöst? Meningslösa gnällspikar borde verkligen tiga!

    SvaraRadera
  14. Håller med om att det kunde vara en bra idé att ge Berg chansen på HB. Han har ju sedan länge stagnerat i utvecklingen och kanske skulle han kunna göra en Wendt och utvecklas till en riktigt giftig offensiv ytterback?

    Med rådande dagsform tror jag mer på att ge Glenn Jr chansen på topp istället och eventuellt spela Lill-Alex på vänster mittfält. Även om han inte direkt "briljerat" än så länge tror jag han passar bättre än Karisic på kanten där han kan utnyttja sin speed.
    Glenn Jr har just nu så dåligt självförtroende att han inte vågar slå en passning på mer än 4 meter än mindre försöka dra sin gubbe på kanten varför jag tror han kan spela med mindre press på topp ihop med ngn av Wernblom/Walle.

    SvaraRadera
  15. vetinte hur ni tänker med berg som högerback!? han är inte snabb och han är en dribbler.. känns aningen vågat! men däremot så tycker jag att Alex Jr borde få chansen från start och bevisa att han har lite mer att ge.

    SvaraRadera
  16. Låt vara att du tänker Speero, men du har dålig koll på läget. Lille alex är skadad och missade därför dagens match, en match där fö Berg spelade högerback. Kommentarer!?

    SvaraRadera
  17. Jag vet inte vem som tycker och tänker här. Men Berg som högerback var ett mycket bättre alternativ än Alex. Synd med skadan. Men man får väl inte tycka då blir det en massa tjat om tiga silver osv som jag inte fattar ett skit utav!! tycker fortfarande att Petter är ett mycket bra alternativ.

    SvaraRadera
  18. Svar till Anonym 13/4/08 04:59:

    Nej, jag visste att Alex Jr va skadad.. hela min text handlar inte om Norrköpings matchen utan vilken matcj somhelst när dom är friska. Sedan när Alex Jr blir frisk och är igång så borde han få en chans från start.

    Det dära med Berg tycker jag fortfarande va fel. Han va inte så dålig, men jag tror inte han hade klarat av en hel match. Han kom fel när han skulle markera och han sprang onödiga ruscher som kostar en massa energi. Bra inlägg har han och det är väl därför han fick vara back. Dessutom så är han inte den som är starkast i kroppen heller om det skulle bli några duster vid straffområdet.

    Du verkar vara en som kommenterar efter att allt har hänt. Hur svårt är det? dom flesta gör så. Grow up little dude! :)

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.