2008/03/13

IFK Göteborg nominerade till Guldägget

IFK Göteborg har under året haft ett flertal lyckade reklamkampanjer. Detta har uppmärksammats av Sveriges Reklamförbund och renderat i inte mindre än fem nomineringar till Guldägget på Guldäggsgalan i Stockholm 3 april.

Tävlingen Guldägget är framtagen för att uppmärksamma nyskapande reklamkampanjer och på den vägen ge mod till reklambranschen att ständigt utvecklas. Tävlingen skall främst premiera väl tilltänkta kampanjer, inte nödvändigtvis lyckosamma i det avseendet att de renderat en högre försäljning.

IFK Göteborg har blivit nominerade i följande kategorier:


Direktreklam
Direktreklam är en kategori som endast ska belöna adresserade och oadresserade utskick/försändelser. Innefattar även mejl och sms.

Derby mot makrillarna i GAIS
Inför derbyt skickades en inbjudan till matchen ut med meddelandet: "Den 28 maj bjuder vi på rökt makrill. Välkommen!".






Höstens viktigaste misstag
Höstens stora Rosa Bandet-kampanj mot bröstcancer i samband med matchen mot Hammarby IF renderade inte mindre än tre nomineringar.

Att skönt bittra söderkisar jämo-anmälde Blåvitt när föreningen gjorde en samhällsinsats hade lyckligtvis ingen påverkan på juryn.


Integrerad kampanj
Ska belöna samspelet och förmågan att kreativt utforma reklam på samma tema i olika medier inom ramen för en kampanj. Det handlar inte om att applicera samma enhet i flera olika medier. Det som ska belönas är förmågan att använda varje mediums unika fördelar på ett sammanhållet sätt.


Den viktigaste matchen
Bröstcancerkampanjen i samband med matchen mot Hammarby IF.








Internetreklam
Framförd på Internet eller i andra digitala medier.

Gais bonito
Kom visserligen redan 2006, men är ändå nominerad till årets tävling.

Här fick man bland annat se James Keene trixa med ett tuggummi. Nej, just det. Det var ju det man INTE fick.




Tidningsannonsering
I
nnefattar annonser i alla former av dagspress, veckopress, tidskrifter, magasin riktade såväl till privatpersoner som företag, enstaka alster eller kampanjserier.

Protestlistan
Återigen den lyckosamma Rosa Bandet-kampanjen i höstas. Kvällen då IFK Göteborg för första gången i föreningens historia spelade i blårosa.










Slutkommentar:
Det har varit många kritiska röster angående IFK Göteborgs marknadsavdelning de senaste åren från olika håll. Därför känns det enormt glädjande att Blåvitt har med hela fem nominerade bidrag i reklambranschens gala och det i mördande konkurrens från hela näringslivet.

McDonald´s lyckades få med sex bidrag men det var också de enda som hade fler. Sen kom IFK Göteborg på andra plats med sina fem, följt av Telia, Folkoperan och Konstföreningen Hötorget med fyra nomineringar var.

Man bör kanske tillägga att Malmö FF Support blivit nominerade i kategorin Media för sin babyblåa tartan, vilket man även bör ge dem beröm för, om än motvilligt.

11 kommentarer:

  1. Detta var en riktigt trevlig läsning, alltid kul med nomineringar och priser.

    Vill dock kritisera en sak gällade blåvitts marknadsföring.
    Har inte lagt märke till någon kampanj för att sälja årskort mer än hemsidan. De måste väl förstå att man måste marknadsföra på annat vis än bara hemsidan.

    SvaraRadera
  2. Detta är ju så sjukt glädjande! Det måste väl ändå vara Andrej Häggblads förtjänst någonstans. Jag får ett bra "vibe" från honom i intervjuerna. Till skillnad från trötte trötte Hans Lundberg.

    Så jävla kul hursomhelst!

    /calle

    SvaraRadera
  3. Detta borde ju ge fler sponsorer. Om man vet att man genom att samarbeta med IFK får synas på en massa håll så borde man ju göra just det, sponsra och synas...

    SvaraRadera
  4. Jag trodde det här var en Blåvittblogg

    SvaraRadera
  5. Haha! Nej, det är en gajs-och-blårosa -blogg numera. :)

    SvaraRadera
  6. Fick IFK ingen nominering för den mycket lyckade kampanjen med presskonferensen och mastercard? Det var ju annars mycket uppskattat.
    /Collymore

    SvaraRadera
  7. AIK är nominerade till Guld-Drägget

    SvaraRadera
  8. Grymt Baraben, jävligt snygga bidrag ni gjort! All heder.

    SvaraRadera
  9. Asså gaisbonito är fortfarande så jävla ball :D

    kommentaren
    "-Gais?..phh..ÅHhhh!"
    är skön :D

    SvaraRadera
  10. Collymore, jag måste ge dig medhåll. Sådana populära inslag måste ju även belönas, de självplågare som uppskattade den finten kan väl hålla en alternativ gala... ;)

    SvaraRadera
  11. Vad snackar ni om? Såg reklam för blivtts åskort på tv nyss, nån farsa med sin son snackade om hur skönt det är att ha årskort och veta sin plats på arenan och om nya arenana, lite B- men det visas bara under tv4 Göteborg ändå.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.