2007/09/24

Nu har vi guldet i våra egna händer

GULDSTRIDEN Jag ska försöka att inte bli hysterisk nu. Men jag lovar ingenting. För jag är fan på randen till total hysteri här framför datorn. Det kommer blod, socker och H2O rusher till min hjärna i blandad takt som gör att jag inte tar ansvar för någonting i den här krönikan. Jag ser liksom fingrarna röra sig men jag vill att de ska sluta. Ikväll kopplade IFK Göteborg greppet om SM-guldet. Utan att ens spela. Ikväll gick allt vår väg. Smaka på det kamrater, smaka på frosseriet i fotbollens lättja: SM-guld.

Hammarby besegrade Elfsborg.
AIK och Djurgården spelade lika.
Vinner Blåvitt derbyt mot Gais så leder vi allsvenskan med fyra omgångar kvar.

Låt oss göra en räkneövning. Nu räknar vi tillsammans till fyra:
Ett, två, tre och fyra. Oj. Oj. Oj. Oj.
Fyra är tydligen jävligt lite. Jääääävligt lite.

Ok, fokusera nu. Stirra på en fast punkt. Svimma inte. Sätt fingrarna för öronen och skrik ut dina känslor i ett taktfast "lalalalalalala". Strunta i grannarna. Strunta i pojkvännen. Strunta i frugan. Du blir inte vräkt ikväll. Morsans gnäll kommer inte att få dig på sämre humör. Om Blåvitt vinner derbyt mot Gais så leder vi Allsvenskan med bara fyra omgångar kvar. Vi har i så fall guldet helt i egna händer. Vinner vi fyra matcher, fem med derbyt- så blir det IFK Göteborgs, Kamraternas, Änglarnas men även staden Göteborgs första guld på en hel evighet.

Säg till mig om jag börjat bli hysterisk än. För jag känner hysterin krypa på mig. En kväll som den här är man glad att man inte spelar i Blåvitt, för jag skulle nog behöva halva Sahlgrenskas lugnande medel för att få en enda minsta korta blund inför tisdagens viktiga match. Hjälp, jag blir galen, jag klättrar mentalt på väggarna. Tro mig, bryter jag samman så skickar jag psykologräkningen till rakt till Håkan Mild på Kamratgården. Sådan här nervpers är ingen vanlig människa byggd till att kunna hantera.

Det doftar pytt här i lägenheten.

Sedan IFK Göteborg efter guldet 1987 för första gången serverade sin idag klassiska guldpytt som en tyken kommentar till Öisarnas överklassguldfest 1985 så har jag aldrig fått chansen att äta den. Guldpytten. Under alla år på 1990-talet där gulden haglade åt alla håll så käkade jag aldrig pytten, för jag gillade inte konceptet med tärnade potatisbitar. En fix idé jag hade helt enkelt. Det föll mig liksom inte i smaken. Men om vi vinner derbyt, så har vi fyra matcher kvar till den pytt som jag fastat ifrån i 11 långa år. Vinner vi SM-guld i år så tänker jag tamejfan köpa upp hela ICA-maxis pyttlager och äta det under ett helt år. Det kan ni ta som ett löfte.

Ikväll spelar vi derby. Ett derby där serieledning ligger i potten. Ett derby där chansen att plocka in guldet i våra egna händer ligger i potten. Ett derby där det avgörs om vi äntligen ska få käka guldpytt. Jag förväntar mig 11 x 90 minuter av sanslöst fotbollskrig därute killar. Gör oss inte besvikna nu, utan visa att ni är lika hungriga som oss.

Vi vill ha pytt.
Vi vill ha guld.
KROSSA GAIS!
__________________________________________________________
På tisdag eftermiddag börjar samlingen. Kat A på Harrys, kat B på Rose & Crown, kat C på Flying Barrel, Kategori D-Ö av blåvita på Lilla London, Babar, Bryggeriet, Diamond Dogs, Brasserie Lipp, Hard rock café och Joe Farrellis, ställ er upp för gemensam avgång mot Ullevi klockan 18:00! Visa enighet under LM4:s flagg, visa världen att vi finns!

Det Blåvita LM4-tåget med tusentals personer marscherar då mot Ullevi från Valand. Vi vill se dig på plats, vi vill se din bror på plats, vi vill se din mor på plats, vi vill till och med se din komapatient till kusin på plats. Tillsammans ska vi visa Göteborg och världen vilka supportrar som styr den här staden!

33 kommentarer:

  1. Kom igen nu för fan, slarva inte bort det här!!!

    SvaraRadera
  2. Just det, Frankie.. Ska du verkligen köpa all Ica Maxis pytt i hela Sverige om vi tar guld? :D

    SvaraRadera
  3. IFK Göteborg Sm guld 2007, det låter fantastiskt

    SvaraRadera
  4. KOM IGEN NU ALLA BLÅVITA,

    Nu ska vi sjunga vårt lag te segern föfan!

    Sjukt vad taggad man är!

    SvaraRadera
  5. ett löfte är ett löfte, det ska du få "äta" upp!

    GULDPYTT!

    SvaraRadera
  6. Tillsammans för blåvitt imon gubbar!

    TAGGA!

    SvaraRadera
  7. haha du är fan hetsens mästare hankins!

    SvaraRadera
  8. Man har ju lärt sig genom åren att blåvitt har en förmåga att "slarva bort" sådana här lägen. Men lite försiktigt optimistisk är man väl ändå...

    SvaraRadera
  9. GGULDET SKA HEM!! och för en jävla gång skull snälla ta vara på den här CHANSEN.....det e den sista..

    SvaraRadera
  10. VI FÅR INTE VIKA NER OSS IDAG!!!!

    GRYM DERBYHETS BARABEN!!!!!

    SvaraRadera
  11. javvlar vilken go hetskrönika, man blir ju taggad som en galning här, imorn gäller det, GUUUUUUUULD!

    SvaraRadera
  12. HETS HETS HETS HETS HETS HETS HETS HEEEETS!!!!!!

    SvaraRadera
  13. baraben som när det är bäst! kutgw!

    SvaraRadera
  14. Ooooo I am an ANGEL! And the winds screams... untill you give me something to belive in, and untill you give me something to stick my teeth in. The winds cry SM guld and I be there for you.

    Now lets finsh what we started!

    SvaraRadera
  15. Fan va du är grym på att förklara mina känslor!

    SvaraRadera
  16. JAAA vilket jävla lotto!!! Nu tar vi 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 segrar i rad under en dryg månad! Resultatet av mödan blir: En dubbel!!!! Champions Leaguespel och en gratis uefacupplats till förhoppningsvis Kalmar eller Halmstad som jag avskyr minst av de andra topplagen. Hold your positions! Fight! Send them back to the abyss!

    SvaraRadera
  17. Baraben levererar som vanligt!
    Sitter lika stel av skräck här framför datorn.

    KOM IGEN BLÅVITT!!

    SvaraRadera
  18. klockan är 03:13 och har fortfarande inte kunnat somna. jävla derby....börja snart då!

    SvaraRadera
  19. ALLA PÅ RÄCKET!!!!

    KROSSSA GOTHIA!!!

    //Krille

    P.s Väldkigt vackert skrivet frankie :D

    SvaraRadera
  20. fy helvete vad jag mår dåligt! Är så nervös att jag håller på att svimma. Det är inte bra för nerverna att följa blåvitt. Men ikväll gäller det! Vi skall fan krosse de jävla gaisarna. Framåt Blåvit!!

    SvaraRadera
  21. Så jävla nervös jag med. Räknar med stryk nu när vi har chansen

    SvaraRadera
  22. Vilka e Kategori A repektive B and so on...?

    SvaraRadera
  23. Quote: Anonym sa...

    Vilka e Kategori A repektive B and so on...?

    Undrar jag med...

    SvaraRadera
  24. rasmus: Man kan inte spela både CL & Uefa-cup.

    SvaraRadera
  25. Nu är tiden inne för IFK.

    SvaraRadera
  26. rolig läsning, men... har ni glömt att detta är året då det byts serieledare efter varje omgång:
    efter omg.22: IFK 37p
    efter omg.23: DIF 40p
    efter omg.24: AIK 42p
    efter omg.25: IFE 44p
    efter omg.26: DIF 46p

    SvaraRadera
  27. Rolig läsning

    SvaraRadera
  28. KROSSA GAIS!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  29. Vad menas med Kategori A repektive B osv.?

    SvaraRadera
  30. PEPPAR PEPPAR

    PS, fyfan för att jobba med Stockholmare.

    Kämpa för SM-guld!!!

    SvaraRadera
  31. "rasmus: Man kan inte spela både CL & Uefa-cup."

    Jag vet, det jag menade var att våran uefacupbiljett går till ett annat lag eftersom vi då spelar CL. Den går ju då till tvån i cupen: Kalmar. Tänkte i mitt glädjerus fel att den gick till trean i ligan.

    SvaraRadera
  32. Rasmus>> 99% hajade :)

    Anonym 09:13>> Kategori A är vi vanliga fotbollssupporters.
    Kategori B vet jag inte.
    Kategori C kallar sig "lite romantiskt" fotbollsmördarna som påstår sig vara supporters men som bara kostar klubbarna och skattebetalarna otroliga summor.
    F.Ö. märkligt att baraben ger dem så mycket PR ?

    SvaraRadera
  33. Om man köper hem pytt, kommer det då att gå åt helvete.

    Hjälper det att inte köpa hem pytt?

    Man kan ju alltid improvisera fram en pytt med kotletter/entrecote etc från frysen och koka/tärna någon fast potatis.

    Vad man måste drecka är självklart, har haft ett par småskumpor från den tiden man fick skumpa i SAS-businessclass.

    Om man fick drecka en för Blåvitt och en för Liverpool skalle man lätt sälja någons morsa.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.