2005/11/10

Rakare hållning efterfrågas!

Diskussionens vågor går höga på diverse blåvita forum just nu. Själv har jag mått så dåligt av den vansinniga följetong á la "Knutby" som just nu valsar runt i medierna att jag knappt orkat delta i debatten.

Signaturen "Johan" har skrivit en text på Änglarnas forum där han ger sin syn på att älska ett fotbollslag men ändå kräva raka svar på sina frågor. Liknande tankar har snurrat i mitt huvud den senaste tiden.
Fraser som "olycklig kärlek" och "svek" har poppat upp inom mig. Och hur mycket jag än vill blunda och låtsas att det här aldrig har hänt, så kan jag inte bara skaka det av mig. Tentor går åt skogen, nattsömnen störs och varje gång jag går förbi en löpsedel gör det ont i hjärtat.
Här kommer mina tankar runt IFK-härvan, styrelsens tystnad och supporterklubbens agerande:

Att vi som älskar IFK Göteborg just nu har dragits in i en mardröm, som av utomstående nog bara betraktas som en skatteskandal i raden av andra, torde väl stå helt klart. Och att vi som ger kärlek till en klubb/ förening i gengäld kräver respekt och svar på våra frågor är väl självklart. Jag kan lugnt säga att om min kille verkade ha svikit mig och sen vägrat ge mig svar på vad som hänt skulle jag inte av blind kärlek ha sagt "okej" och väntat på att han behagade svara.

Jag är mycket väl medveten om att paralleller till en partners otrohet kan tyckas vansinniga, men så tycker nog de flesta att vi inbitna "fotbollsdårar" är en smula vrickade. För inte fan kan man väl älska en fotbollsförening? Jo, det kan man och när dess rykte blir draget i smutsen och man vrider sig av oro för hur det ska gå klarar man inte bara av att "vänta och se". Vi har hållits i ovisshet under hela 2005 och det är klart att man börjar få nog nu. Jag kan förstå att Änglarnas styrelse inte vill diskutera detta externt i de medier som just nu gottar sig åt vår olycka, men jag anser ändå att deras tystnad gör mer skada än nytta. Tystnad lämnar som bekant utrymme för fria tolkningar, vilket vi nu dagligen får se prov på- Vad verkar mer misstänkt än att vägra svara på frågor? I allmänhetens ögon är det ett tecken på skuld.

Jag måste erkänna att även jag brottas med tanken på att tystnaden och "hålla om ryggen"-mentaliteten, från såväl IFK;s ledning som supporterklubbens styrelse, tyder på att "en hund ligger begraven".

I den bästa av världar har IFK;s ledning bara "klantat till det" en smula, vilket är illa nog, i det värsta scenariet har de begått ett vanärande brott. Oavsett vilket av dessa två alternativ som är det riktiga vill jag ha svar, jag stöttar laget i mitt hjärta, men inte en styrelse som för närvarande inte visar sina supportrar respekt.

19 kommentarer:

  1. Kan inte annat än hålla med dig till 100% Rebecka.

    SvaraRadera
  2. Ajaj, nu avslöjade du mitt riktiga namn, för det hade väl ingen gissat än genom mitt kluriga smeknamn "becka";-)Tack ändå för berömmet...

    SvaraRadera
  3. Du får byta till Rebban

    SvaraRadera
  4. Håller med Becka... Vill också veta, tystnaden kan ju iofs va ett sett att undvika ännu mera spekulationer...

    SvaraRadera
  5. "anonymous" tack för tipset, men tror tyvärr det är försent nu haha

    SvaraRadera
  6. Kapten/ Tystnaden driver ju fram spekulation snarare än "dödar" den?

    SvaraRadera
  7. frankie:
    Jo visst gör den det, men ett svar kan leda till många följdfrågor som du av personliga skäl inte vill svara på. Det ger ännu mer spekulation...

    SvaraRadera
  8. Alla vill ju veta men till vilket pris?
    Ledningen kan ju inte vända sig till suportrarna och säga hur det är och hur det gått till på en gång. Styrelsen måste finna en gemensam väg med en gemensam historia om vad som skett. Skulle medlemar av styrelsen gå ut med olika uppfattningar om vad som har hänt skulle det skapa mer negativa skriverier samt att åklagaren skulle kunna hitta skillnader i utalanderna som gör att utredningen försvåras för IFKs del. Med en gemensam hållning och historia har IFK mycket vunnet. Tycker att det är viktigt att vi har tålamod med styrelsen med detta och jag tror att när dom är överens så kommer historian ut till oss änglar.

    Stå tillsammans är viktigt för IFK just nu och ha förståelse för att alla ser olika på händelserna beroende på var i händelsen man är.

    SvaraRadera
  9. "Charles banan" Jag förstår hur du resonerar, men tycker ändå inte att vi längre ska vänta tills styrelsen har kommit överens om en gemensam historia. Om det ska dröja ca ett år att komma överens om detta så tyder det bara på att något är skumt. Om allt är frid och fröjd går det bra mycket fortare än så! det blir ju som att snacka/ljuga ihop ett alibi, vilket enbart verkar suspekt i allmänhetens ögon. Och jag är uppriktigt besviken på att Supporterklubben Änglarnas styrelse inte intait en rakare hållning gentemot IFK;s ledning. Änglarna ska ju representera oss supportrar och kräva att vi får de svar vi har rätt till! Vi betalar med tid, pengar och hängivenhet, alltså är vi också en del av IFK, det berättigar till en hel del anser jag. Mitt tålamod börjar rinna ut helt enkelt. Just nu finns det två styrelser; Änglarnas och IFKs som tiger som muren. Det är INTE okej och som sagt inbjuder det till ofördelaktig spekulation.

    SvaraRadera
  10. Med facit i hand så verkar det väl ändå vara rätt väg med tystnaden? Det är bara GP som fortsätter skrivandet kring skattehärvan, resten av tidningarna har lagt ner det.. Det finns helt enkelt inget att skriva om. Detta tror jag absolut inte hade varit fallet om Blåvitt hade öppnat sig.

    SvaraRadera
  11. Jag kan hålla med om att det bör gå lite fortare med att komma med en gemensam historia. Men det är många parter inblandade i detta och alla har ju dvokater som gärna vill ha sitt med i den officiella historian. Styrelsen har ju berättat för oss att vi är Kamrater och då betyder det väl att dom inte vill hänga ut någon.

    Funderingar
    ------------
    Varför dömma på gamla lagar? Det känns ju inte rätt att dömma på lagar som man har konstaterat var dåliga och som inte längre finns i lagboken...

    SvaraRadera
  12. Klart att man vill veta från ledningen vad som hänt men det är ju inte så det funkar. När en förundersökning pågår går ju aldrig de misstänkta ut och snackar en massa, det skulle aldrig advokaterna gå med på. Jag är iallafall inte det minsta förvånad över alla "inga kommentarer", vi tvingas helt enkelt vänta tills efter ev. rättegång innan man får veta, det är så rättssystemet funkar.

    SvaraRadera
  13. Visst är det bara GP som skriver om det nu (även om Aftonbladet senast igår hade uppe det i sin intervju med Alex), men det är inte bara nya artiklar som skadar.

    Klubbens anseende och (det förhatliga namnet) varumärke har redan fått en rejäl knäck. Varenda dag som går gör den knäcken större. Oavsett om det väcks åtal eller inte så kommer IFK Göteborg vara förknippat med skattebrott på samma sätt som Helsingborg är förknippat med ekonomisk doping (hur mycket dom än försöker tvätta bort den stämpeln).

    För övrigt tar jag rätt illa vid mig när vår ordförande på presskonferensen säger att man inte skall lämna en kamrat i sticket eller kasta honom till vargarna. Vad är det föreningen gör nu mot alla sina medlemmar om inte just det? Vilka är det som får ägna sig åt att försöka försvara och förklara de märkliga turer som läckt ut om inte just vi medlemmar?

    Skamligt Blåvitt!

    SvaraRadera
  14. Vad säger hycklarpressens representanter när de själva blir stämda????
    De vill inte kommentera. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=242677
    Alltid bäst att hålla tyst om man riskerar åtal.
    Även om man är oskyldig kommer åklagare och media att vrida och vränga på sanningen.
    Är man skyldig är det upp till åklagaren att bevisa detta.
    Allt annat är korkat!!!!!

    SvaraRadera
  15. Har ledningen aldrig sett South Park? De borde testa The Chewbacca Defense, det hade säkerligen fungerat i detta läge.....;)

    SvaraRadera
  16. Bli inte överaskade om Sella spelar med Malmö nästa år... Det finns rykten som säger att Malmö har hört sig för om honom...
    Fan om det blir så...

    SvaraRadera
  17. Frankie€Co

    När får vi se Barabens alternativa Forbollsgala?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.