2005/06/30

Noterat efter 4-0 mot Halmstad

Jag gillar att notera saker. Det gäller att ha ett bra minne, eller penna och papper.
  • Jag förundras fortfarande över att IFK lyckas med sina hörnor. Det handlar, som jag förstått det, om två varianter, antingen slås bollen mot första stolpen, nära mål, för att nickskarvas vidare bakåt eller nickas direkt mot mål, eller så är det en hårt slagen hörna mot bortre stolpen, ganska nära mål. Säg inget om det här till någon utomstående bara, för det verkar som att motståndartränarna har riktigt svårt med att genomskåda de två varianter vi har. 10 hörnmål på 12 matcher är inte fy skam. Jag är mest orolig för hur vi ska göra mål när varianterna inte går hem längre.
  • Mina förhoppningar om tio vinster i rad är nu så gott som infriade. Två vinster mot Gefle, HBK borta, Häcken hemma, HIF borta, Kalmar hemma, Ellos borta, ÖIS borta och Giffarna borta ska faktiskt inte vara en omöjlighet, efter det stöter på patrull i form av Djurgården och MFF hemma, vilket kan bli knivigt. Men då har vi redan tabellraden 14 5 2 och 47 poäng. Då, med fem matcher kvar och en så jämn serie som det är i år så är pytten snart färdig! Drömmer jag igen?
  • Så fort Mourad är nära bollen är det lika bra att förvänta sig en frispark. Det gör saken så mycket enklare, och man slipper bli upprörd. Det är ju synd om grabben, att han är lite storväxt.
  • Domarstandarden i år måste vara den sämsta jag någonsin har varit med om. Två solklara straffar går vi miste om. Men ofrivillig hands ute på planen går det så klart bra att blåsa för (men inte i straffområdet, då är den ofrivillig med stort o), samt de där lägena som skapas som blir avblåsta för den offside som hädanefter kommer att refereras till som "om anfallaren lyckas rycka sig fri måste han ju ha stått i offsideposition för ingen springer snabbare än backlinjen"-offsiden.
  • Varför lät man inte Risp få en riktig avslutningsmatch genom att ta ut honom i truppen mot Victoria Rosport förra helgen förresten? Killen är värdig en riktig avslutning, och det hade definitivt lockat fler än det tusental som sökte sig dit för att se juniorerna spöa ett korpgäng.
  • Ijeh till FCK för en struntsumma? Avgå alla!
Ceterum censeo Gamla Ullevi esse delendam.
För övrigt anser jag att Gamla Ullevi bör förstöras.

4 kommentarer:

  1. Tror feldgrau har fel om hörnvarianterna. Det finns långt fler varianter än de två som nämns. Sant är att bollen slås på ungefär samma yta i tre varianter. Dels c:a 5 meter framför stolpen för skarv samt dels direkt mot främre stolpen och den mot bakre. Utan att ha studerat dom närmre, gissar jag att det är spelarnas löpningar som varierar samt hur George och Ijeh går ut och screenar målvakten.

    SvaraRadera
  2. fast ijeh lär inte screena mycket framöver... ;)

    SvaraRadera
  3. Vad jag menar med två hörnvarianter är att det i princip bara är på två ytor vi slår bollen mot på hörnorna. Någon meter utanför kortlinjen, antingen vid första stolpen, eller andra stolpen. Men visst löper spelarna olika.

    SvaraRadera
  4. De flesta domare och linjemän i allsvenskan borde genomgå en rättspsykriatisk undersökning.

    Vi kommer klara oss fint utan Ijeh.

    Jag antar att Sebs dagar i blåvitt är räknade, kanske även Hjalmars?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.